En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

RUNE skrev:
28 okt 2019, 09:22
Många målade figurer går att "rädda" i efterhand men det är ju det här med motivationen också.
Kan inte säga jag målade om min Nidz armé helt och hållet men jag lade till mycket detaljer och snyggade till en hel del.
Och det blev rätt OK i slutändan. :) Men tidskrävande! :?

Jag tyckte du fick till ögonen bra. Jag lyckas aldrig styra upp det så snyggt. Och en skelande Commander kommer aldrig få någon respekt. :D
Alltså, om man har en Nidz-armé (och inte är Kaptenen) är det en bedrift nog att måla klart sin armé överhuvudtaget. Då är det en enorm seger. Jag kör ju normalt väldigt elitistiska arméer för att ha få modeller att måla. Ja, förutom de senaste 1 1/2 åren då kanske. Men bortsett från det :)

Och tack för feedbacken på ögonen :) Ja, skelögd är det värsta. Det, och kanske även när ögonen smält ut ur ögonhålan över kinden och bara ser jäkligt creepy ut.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Vända kappan efter vinden!

Bild
Har gjort lite varierade nyanser på yxans blixtar samt fixat fjädern. Dags att ge sig på kappan! Sista highlights är fortfarande kvar att göra.

Bild
Även gjort guldörnen. Jag testade att mixa mattad metall med lite större ytor blank metall för att få till blänket från ljuset på de rätta, upphöjda delarna när man vänder kappan. Så nu blänker de höjda delarna...

Bild
...och nu gör det inte.

Bild
Och så lite referensbilder för egen del för att ha koll på vad jag använde. Rött är knepigt att jobba med. Varje ljusare nyans kräver minst 3-5 lager för att inte den mörkare ska lysa igenom. Om inte är färgen för tjock.

Bild
Att jobba med guld är betydligt enklare. Man bara blandar de olika färgerna för olika nyanser så ger det sig. Guld är dessutom väldigt vackert. Kanske en av mina favoritfärger.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Röde »

Jag har älskat army painters Strong Tones matta yta. Nu köpte jag fem nya flaskor för ett tag sedan och de täcker inte lika bra och är blankare i ytan. Det känns helt åt h*vete. Har du märkt någon sådan förändring? Vill väldigt gärna få fatt i Strong Tone som beter sig som den tidigare jag hade...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev:
01 nov 2019, 12:03
Jag har älskat army painters Strong Tones matta yta. Nu köpte jag fem nya flaskor för ett tag sedan och de täcker inte lika bra och är blankare i ytan. Det känns helt åt h*vete. Har du märkt någon sådan förändring? Vill väldigt gärna få fatt i Strong Tone som beter sig som den tidigare jag hade...
Hmm... jag kan inte direkt säga att jag märkt nån stor skillnad. Men minns att de bytte ut dem för ett tag sedan. För Trajann har jag mixat olika med strong så det blir ju ännu svårare att avgöra då. Men har tidigare bränt igenom ett tiotal flaskor sedan nya batchen.
Kan det vara att de stått för länge och behöver skakas våldsamt? Tyvärr har jag inga av den gamla barchef kvar, de är slut sedan länge. Eller kanske ligger det några gamla flaskor med en rest kvar.
Ska kolla extra noga när jag kör igen. Kanske köra ett test? Vore väldigt synd för den har ju alltid varit kungen av washes.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:
31 okt 2019, 22:29
Alltså, om man har en Nidz-armé (och inte är Kaptenen) är det en bedrift nog att måla klart sin armé överhuvudtaget.
:lol: :wub:

Vilken renovering av Tee-Vay!
Håller med, guld är snyggt, men det behövs rätt färger runt för att det ska poppa på rätt sätt.
Guld på djupt rött... regalt, vackert och mäktigt!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Tack @kaptenen :) Är uppe i 43 timmar på Trajann nu och lär krävas minst 4-5 till innan han är klar.

I väntan på beställda färger går jag vidare på Vexilus Praetorn. Yxan under arbete.

Bild

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Nu är det blå på yxbladet klart. Ger mig på pergamenten från bannern.

Bild

Ville ha en lite vitare banner än den gamla vanliga washade som får benton. Så körde vitt, rätt skuggfärg i ljusgrå nyans följt av uppstädning med grå nyanser. Sedan highlight med vitt. Bokstäverna i svart för att poppa och de små textraderna i mörkbrungrå.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Röde »

Ser mycket bra ut!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev:
10 nov 2019, 15:45
Ser mycket bra ut!
Tackar tackar :wub:

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

För en stunds omväxling har jag airbrushat fordonen.

Bild

Har haft problem med airbrushen under väldigt långt tid men hittade till slut felet efter att ha plöjt manualen. Det visade sig att jag skruvat åt nozzlehållaren för löst vilket gav luftinflöde i sprutan. Det resulterade i att senaste året har sprutan varit en tidsinställd bomb som sprutar färg ur koppen lite närsomhelst. Därav ser mitt hobbybord ut som om en kameleont och en leopard parat sig.

Det där med att läsa manualen från början är kanske något man skulle prova nån dag.

Eller näh!

Funderar på att efter putsandet kanske testa ärg på guldet. För det fattar man ju att Custodes inte kör runt i riktiga guldfordon.

Skriv svar