Går det att kombinera fluff och effektivitet med Khorne CSM

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
TompaJ

Går det att kombinera fluff och effektivitet med Khorne CSM

Inlägg av TompaJ »

Går i tankarna att starta en "world eaters" styrka men det blir väl något eget namn på det hela. Själva grejen med mängder av berzerkers och närstridskaos tilltalar mig verkligen, men kollar man i codexen och tittar runt lite på nätet så verkar det som om de flesta avråder från att spela sådana listor.

Kan man spela en ren Mark of Khorne lista både fluffigt och effektivt. Tips på både taktik, units som passar in, och allt annat ni kan komma på.

Har tänkt mig 750 pts till att börja med så man får en känsla för det hela och det är inte alldeles för mkt att måla heller. Behöver en ganska allround lista då jag kommer ha fullt upp bara med att få klart dessa. Skulle detta bli en bra början?

Chaos Lord (mok, power axe, juggernaut) - tänker cool modell, kul centerpiece och känns väldigt effektiv för rätt lite poäng.
125

8 Berzerkers (melta bombs, combi-flamer) + Rhino - för att kunna elda horder innan assault och ha chans mot walkers
177 + 35

8 Berzerkers (melta bombs, combi-flamer) + Rhino
177 + 35

3 Bikers (MoK, 2 x meltaguns) - eskort till lorden, ha något som kan slå ut armour iaf, konverteringsidé har jag med :)
99

648 totalt. Vad kan jag tänkas behöva mer? Jag kommer troligen inte orka måla och bygga flera bikes, inte 5 till iaf.. En Obliterator är ju alltid bra och mångsidig men känns inte så khorne ;)

Som sagt skriv allt ni tycker eller kommer på. jag hoppas komma igång med det här snart och börja blogga om det och visa mina alster i den här tråden.

Användarvisningsbild
lonestar

Re: Går det att kombinera fluff och effektivitet med Khorne

Inlägg av lonestar »

Jag gillar också khorne och kör det märket eller inget alls på mina chaos. Tycker själv att man kämpar i uppförsbacke med närstridschaos, men det kan bli en rolig match ändå.

Kör axe of blind fury på lorden så slår han inte sist. Även terminators med nån med dubbla claws är skoj. Maulerfiends är också lite khorneiga med sin snabbhet. FW har sina blood slaughters/decimators samt den nya IA 13 boken med renegades för att få in några billiga battle tanks. Khorne bryr sig inte om hur du dödar fienden, bara du samlar in skallarna efter dem. :twisted:

Även demons kan vara värt att alliera in.

Soil

Inlägg av Soil »

Jag älskar khorne och berzerkers men spelar dom inte då dom helt enkelt är för dåliga (enligt min åsikt). Jag är helt för att bygga en rolig armé snarare än en ostig, men det är inte värt om man autoförlorar nästan hela tiden.

Berzerk + rhino = ingenting. Antingen så skjuts den sönder, eller så är dom framme på runda 3, hoppar ut och får inte charga. Rhino funkar bättre för dom som vill stå på objektiv eller hoppa ut och skjuta sönder nåt. Jag tror att Landraider är det enda rätta med ett gäng berzerkers.

Lord på jugger är bra! Sätt den med en lite större grupp bikes typ så att alla skjutlistor inte bara skjuter bort den. Axe of blind fury är som föregående talare najs då man slipper slå sist.

Bästa tipset jag kan ge dig är att bygga så ostigt du kan för med ren khorne-CSM så behöver du all ost du kan få ^^

TompaJ

Inlägg av TompaJ »

Ja blind fury ser ju helt klart bättre ut och bara 20 poäng til. Då kan man ju dessutom modellera en ordentlig yxa så det är klart.

Ge mig gärna några förslag på ett ostigt bygge! :) Men inte så att man suckar när man möter armén. ;) Land Raiders är ju lite dyra på 750 tyvärr, är inte så insatt i forge world, imperial armour osv utan har chaos några billigare assault vechicles? Och om man i fortsättningen skulle få för sig att åka och spela lite mer seriöst på någon turnering får man ha med dem grejerna då?

bjorn

Inlägg av bjorn »

Skulle inte khorne cultister kunna funka? Tänker mig 30-35(hur många får man ha) med en billig chef med 2+ same som tankar skott! sen en land Raider med Bezerkers, bikes med jüggerlord, spawns oxh lite allierade demoner, typ hundar och crusher tycker jag låter som en väldigt fet arme!

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Här är Niklas lista som han vann Vinterslaget med förra året, kanske kan ge lite inspiration:

HQ: Chaos Lord
- Mark of Khorne
- Veteran of the Long War
- Sigil of Corruption
- Juggernaught of Khorne
- Axe of Blind Fury
175p

Troop: 10 Chaos Space Marines
- Veterans of the Long War
- Mark of Khorne
- 9 Additional Close Combat Weapons
- Icon of Wrath
- 2 Meltaguns
Champion: Powermaul
243p

Chaos Rhino
35p

Troop: 10 Chaos Space Marines
- Mark of Khorne
- 9 Additional Close Combat Weapons
- Icon of Wrath
- 2 Meltaguns
Champion: Powersword
243p

Chaos Rhino
35p

Troop: 10 Khorne Berzerkers
- Icon of Wrath
Champion: Powerweapon
240p

Troop: 10 Cultists
50p

Fast Attack: 5 Chaos Spawns
150p

Heavy Support: Chaos Predator
- Twin-Linked Lascannon, Lascannon Sponsoons
140p

Heavy Support: Chaos Defiler
3x Powerfist, TL-Heavy Flamer
195p

Heavy Support: Chaos Land Raider
- Dirge Caster, Dozer Blade
240p

1746p

Kimich

Inlägg av Kimich »

Ett tips är att ha flagga till bikers, värt var enda krona.

TompaJ

Inlägg av TompaJ »

Många intressanta tips. Jag klurar lite på om det går att få in en land raider på 750.. Så tänkte detta:

Lord (Mok, jugge, aobf) /145

8 Berzerkers /157

3 Chaos Spawns /90

(För visst har de redan rage så det enda mark of khorne ger är counterattack?)

Land Raider /230

Total:622

Så då är frågan, ska man ha en monsterenhet med typ 24 cultists som har några flamers men å andra
Sidan är det enda som är lätt att skjuta ut om du inte skjuter på det farliga. Eller försöka klämma in 10 cultister a 50 pts för den enda anledningen att ha två troops och något att skicka på objectives och sen då ha med 3 bikes med MoK och flamers som ändå kan slå ganska hårt mot supportenheter..

Men då blir det å andra sidan tight med axe of blind fury.. Segt att slå sist med power axe men om jag räknat rätt så får man väl +1 attack för power axe och bolt pistol, så med juggen och mark blir det 6 attacker om han råkar bli assaultad och 7 annars. :)

Och har någon en idé på alternativa modeller som skulle bli snygga khorne cultists? :)

Användarvisningsbild
lonestar

Inlägg av lonestar »

Vad är det för motstånd du möter i 750p? Jag tycker en landradier är lite att ta i. Det lär inte vara många som kommer kunna skjuta bort den, men de lär skjuta bort dina 12 övriga modeller.

Själv när jag spelar så låga poäng brukar vi köra "40k in 40min", då tar man bort alla 2+ save, monster, max armour 33 och lite "tänk patrull". Så man köra inte nån max/min lista så blir det kul för alla.

TompaJ

Inlägg av TompaJ »

Det är allt möjligt men mest orks (hordvarianten) och grey knights med ca 11 infanterister och dreadknight. Ibland blir det lite black legion och eldar som står för motståndet också.

Ja håller med om att det känns Overkill. Vad tror ni annars om att chocka med 3 x 8 berzerkers och aobf juggelord med spawns och bara rusha?

Konceptet 40k in 40 minutes låter skönt för övrigt. Ska nog försöka övertyga mina motståndare att vi ska spela det. Så sällan som man får tillfälle är fler spel bara bonus :)

Skriv svar