Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i vardand

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
axxassin
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 sep 2015, 22:03

Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i vardand

Inlägg av axxassin »

Jag har länge nu arbetat med att försöka bygga ett Battle Tank company. Det är lång väg kvar och jag har tyvärr allt för lite tid för min hobby för att det skall gå i den takt jag önskar.

Men det har i varge fall börjat hända saker på sistone, och nu när jag blev inspirerad av min vän Pipkins redogörelse för restaureringen av en Land Raider modell, från den grå urtid då jag inledde mitt utforskande av det 41 meleniumet, så bestämde jag mig för att själv pröva på bloggandet ädla konst.


Jag sitter nu på sammanlagt sex Russvagnar.
Tre som jag skaffade mig under andra utgåvan av spelet när jag precis börjat.
Två som jag köpt begagnat på Tradera för några år sedan.
En jag köpt från FW under senaste året
Samt ett antal extra torn som jag också köpt från FW i olika omgångar under flera års tid.

Tanken är att rusta upp mina gamla 2nd E vagnar, och med nya torn och med delar från FWs "DEATH KORPS OF KRIEG SUPER HEAVY TANK FILTERS AND TANK COMMANDER" sett, få dem att passa in med mina senare förvärv.


För ett antal år sedan noterade jag en bild när jag satt och bläddrade i en av mina gamla FW kataloger.

Bild

Och det var det som gav mig idéen att rusta upp mina gamla Russvagnar som jag misshandlat med allt för tjocka färglager i början av mitt figurbyggande.
Jag kollade, och precis som jag misstänkt så hade dock konverteringssettet åvan utgått. Men det fanns, och finns fortfarande, ett sett för att förse super heavys med luftfilter.
Eftersom jag föredrar att inte ha fullständigt identiska modeller i min Astra Militarum armé, med tanken att munitorium förmodligen arbetar hårt för att ersätta successiva förluster hos framgångsrika förband, så föreföll detta vara ett bra tillfälle att införa variation genom att blanda vanliga Russar med Mars Alpha vagnar, men ändå bibehålla en övergripande homogenitet med Death Korps of Krieg detaljer.

Jag skaffade mig alltså två sett med luftfilter till super heavys för att bygga om maximalt fyra vagnar. De övriga sju får bli mars alpha varianter.

Sammanlagt ska det således bli, är det tänkt, en company command vagn. Tre skvadroner med tre vagnar var och en commissarvagn.
Till detta tillkommer åt minst en FW-hydra som jag hade turen att skaffa mig innan den gick ur produktion.


I början av sommaren 2014 tog jag så steget att på allvar sätta igång detta projekt.
Först tvättade jag den första vagnen med rödsprit och tandborste, magnetiserande diverse vapen och radade upp de olika delarna som skulle passas in.

Bild
Senast redigerad av 1 axxassin, redigerad totalt 2 gånger.

axxassin
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 sep 2015, 22:03

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av axxassin »

Här kommer så de första bilderna på de tre jag jobbar med för tillfället.

Bild
Vagnen till vänster har ett torn jag köpt begagnat, färdigmålat. Men den ska målas om vid tillfälle.
Mitenvagnens torn ska sitta på en Krieg mars alfa vagn egentligen som kommer bli min company commander.
Vagnen till höger är den jag kommit längst med. Den är färdig konverterad och har fått grundfärgen i kamot klar och ett lager klarlack som skydd inför maskeringen för nästa färg.

Bild

För att få plats med avgasrören bakom det stora horisontella luftfiltret blev jag tvungen att bygga en liten utåtsluttande låda. Först skar jag till en platta av plastic card av samma tjocklek som "fästkanten" på det bakre skåpet som sitter till höger om avgasrören.
Sedan skar jag ut de olika delarna till själva lådan.
Jag var inte så noga med inpassningen vid utskärande utan limmade ihop det så att det satt hyfsat på plats.
När det stelnat smetade jag på ordentligt med liquid Green Stuff.
Bild

Dagen efter slipade jag ner lådan slät och vinkelrät. På vissa ställen krävdes en extra omgång liquid Green Stuff för att få det snyggt.
Bild

Bild
Senast redigerad av 4 axxassin, redigerad totalt 2 gång.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av Elevatorlake »

Vad ska du köra för färgschema?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

axxassin
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 sep 2015, 22:03

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av axxassin »

Jo, jag inspirerades för länge sedan av imperial armour 1 där en salamander scout vehicle med ett säreget ash waste kamo och den ovanliga ,för Astra Millitarum, märkningen med delta 2.
Detta i kombination med hänvisningen till Third Armageddon War, som jag älskar, satte detta projekt i rörelse för mycket länge sedan.

Bild

Tyvärr så har modellen ovan utgått ur FW sortiment. Annars hade det varit ett självklart nästa steg att bygga ett armoured scout company.

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av Pipkin »

Bakvagnarna blir riktigt grymma!
Ser fram emot fler bilder.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av Elevatorlake »

Finns hyfsat många snygga tanks i imperial armour :)

Kul med ett färgschema jag inte sett så många gånger tidigare.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av Leffegnu »

Mycket intressant läsning =)

Härligt att det för stunden verkar finnas två av oss som sliter med de ädla krieg här på forumet :)

Än roligare att vi är i varsin ände av våra uppställningar, ni med de tunga sakerna och en själv med kanonmaten :>

Gillar en tanke med att variera tanksen och inte göra dem helt lika, det borde bidra till att skapa ett riktigt levande regiment

Keep up the good work och fina bilder framöver också :D
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

axxassin
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 sep 2015, 22:03

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av axxassin »

Eftersom jag hela tiden distraheras av annat så går arbetet med min Krieg 2nd Armourd långsamt.

Men jag får lite saker gjort då och då.

Bild
I slutet av oktober 2018 insåg jag att jag var i stort behov av Punishers.
En av mina vänner kunde förse mig med två Hades Autocannons och jag hade tidigare fåt hjälp att gjuta av en konverterad Nova cannon jag byggt till mina DKK-vagnar

axxassin
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 sep 2015, 22:03

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av axxassin »

Jag hittade en rostig gammal såg som fungerade bättre till att göra raka kapningar jämfört med min guldsmedssåg.

Bild
Med lite filande fick jag min gamla avgjutna konvertering och autokanonerna att sitta ihop på ett tillfredsställande sätt.
Jag kapade även av autokannonernas flamdämpare då jag tyckte attalla dödskallarna inte gick riktigt i linje med stilen på vagnarna i övrigt.

axxassin
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 sep 2015, 22:03

Re: Krieg 2nd armoured regiment (Third Armageddon War) i var

Inlägg av axxassin »

Slutligen sågade jag små nya mynningar från plaströr och limmade dem där skallarna suttit.

Bild
Mina nya Punishers magnetiserades så att jag enkelt kan växla olika vapen på DKK-tornen från Forg World

Bild
Avslutade med att addera ett halvt rör mellan den översta pipan irotorn då det störde mig att det inte såg ut att finnas plats för mekanismen till patroninmatning i den tidigare konverteringen gent emot rotorn.

Bild
Här ses delar ur mitt 2nd armoured regiment i aktion 24/2 2019 under en free for all på fem spelare som jag hade glädjen att delta i.
Stridsvagnarna stormade in så att infanteriet heroiskt kunde ta objektet i spelplanen centrum och hålla det i knappt en omgång innan alla andra spelare svepte in och rensade bort dem.

Det är fortfarande vansinnigt mycket att göra med vagnarna.
I det närmaste har jag bara fåt dem till tabletop quality. Nästa steg blir att börja maskera för att måla kamouflagemönstret.

Skriv svar