Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av Mortarion »

Jag brukar inte posta så mycket här på forumet längre, men mina orker ville gärna visa upp sin senaste enhet inför TTT. Flash gitz!
(Och varning för walloftext om ni inte gillar det.)

Med de nya modellerna och i den nyare fluffen har GW likställt Flash gitz med vad som tidigare kallades Freebootaz, dvs orkpirater som inte tillhör någon klan. Även om jag gillar konceptet så kände jag att det inte riktigt skulle fungera i min armé. Mina orker är, som ni kanske känner till, Blood axes. I enlighet med den gamla fluffen har varje mob sitt eget camo-mönster. Även om jag har röda detaljer på alla enheter så är egentligen det enda som håller ihop armén att (nästan) alla har kamouflage. Och att då lägga till en enhet orkpirater utan det till en väldigt varierad armé skulle bli för mycket. Så jag ville ha något som passade in mer i resten av armén. Nobz med rejäla vapen är ju inte något unikt för Freebootaz, utan borde även finnas i klanerna. Så... Ett gäng hjälteorker med stora vapen blir i Blood axe-version... ett orkiskt elitförband! Da Navy S.Q.U.I.G:s!

Bild
På bild såg Flash git-boxen cool ut, men det är först när man börjar bygga modellerna som man inser vilket fantastiskt kit det är. Det finns otroligt mycket options i boxen och man kan verkligen variera modellerna. Varje vapen består av minst åtta delar! Och då snackar jag bara själva vapnet, utan sikten, armar och liknande. Vapenbitzen är uppdelade i finkalibrig, grovkalibrig och energivapen (baserat på de gamla upgradsen till Flash gitz). Man kan blanda dem hur som helst, men jag valde att samla dem på samma vapen för att göra dem mer dedikerade och individuella. Det är ju inte lootas som bara slänger ihop saker de hittar, utan det är nobz som har fixat de bästa vapnen de kan få tag på. Det gör dessutom att man kan ge modellerna personlighet utifrån vapnen. Om man kollar på actionfilmer med elitförband (eller ännu tydligare legosoldater) så är det rätt ofta de har en mystisk blandning av vapen som matchar deras personlighet. (Predator är ett väldigt bra exempel på det.)

Bild
Den första modellen jag byggde blev en med mycket dakka. En Mega dakka shoota! Det är dessutom en väldigt rik nob, eftersom han har tänder hängandes lite varstans, men det var mest en slump. Även om modellerna är coola, så är de tyvärr rätt svårmålade. Dels för att de har så otroligt mycket detaljer (men det är bara kul), men framför allt för att man nästan måste limma ihop hela modellen innan målning vilket gör det svårt att komma åt överallt.

Bild
Den andra modellen blev en mer grovkalibrig variant. En Soopa rokkit shoota!

Bild
Och en energivariant. En Delux kustom blasta! Cigarren (som jag inte har konverterat) funkar bra för actionhjälte-känslan.

Bild
Baksidan av Blasta-modellen. Uppenbarligen har blastan överhettat någon gång eftersom han har blivit av med benet. Sen tyckte jag att det skulle vara sött om hans vapen hade ett stöd som matchade hans bioniska ben. Och vad är det som hänger bland troféerna? En orksko, med en bit ben som sticker upp. Från en besegrad fiende måhända. Fast den ser misstänkt lik ut skon han har på det andra benet, så det kanske är hans egen fot som han har sparat på. Hmm...

Bild
Da kaptin. Ett vapen med tre roterande pipor och tre sorters ammo hängandes. Plus en underslung kustom mega blasta. Eftersom jag inte använde piratlooken på dem ville jag inte heller använda kaptenshatten. Men med rätt val av huvud och lite konverterande så var Kaptin Orknold Blackblade född! Klart att han ska leda Flash gitzen.

Bild
En bättre bild på huvudet. Med squigen funderade jag på hur jag skulle måla ögat. En mer serietidningsliknande variant med bara en stor svart pupill skulle nog passa bättre i armén, men eftersom det är en squig specialgjord för att se saker så gjorde jag ett "riktigt" öga istället.

Bild
Och kaptenens rygg. Han har en långrock!

Bild
En storleksjämförelse med en gammal meganob, en nob från Black reach och en vanlig shoota boy. Flash gitzen är stora!

Modellerna var riktigt roliga att måla och jag är väldigt nöjd med resultatet. De känns väldigt mycket Blood axes, vilket är bra.
Fyra till är på gång, men det tar nog några veckor innan de är klara.

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av Grudge »

Håller med om att Flash Gits är väldigt coola modeller. Jag har nog aldrig sett dem målade som Blood Axes föut, jag tycker det funkar jättebra. Störtsnygga! Bossen ser ju faktiskt lite ut som Arnold....

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av Röde »

Toppen. Flera!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av Pipkin »

Sjukt fräna!

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av Serpent »

Galet coola. Mycket väl genomfört byggarbete, målningen är lika bra som den brukar.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Gnarph
Inlägg: 34
Blev medlem: 02 okt 2015, 17:15
Ort: Linköping

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av Gnarph »

Grymt coolt! Uppskattar textväggen också, alltid kul att läsa om den här sortens projekt i detalj :)

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av Mortarion »

Tack!
:)

Användarvisningsbild
msg
Inlägg: 270
Blev medlem: 30 dec 2013, 14:42
Ort: karlstad

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av msg »

Riktigt nice.. blir nästan sugen på att spela Orks när jag ser dessa modeller.. Crisp good Sir.. crisp indeed ;)
********************
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av Silvertejp »

Haha! Min första tanke var "den här killen målar sina orker precis som Ooan" och så var det du som hade lagt upp dom.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Da Navy SQUIG:s - en miniblogg

Inlägg av RUNE »

Snygga! Gillar verkligen upplägget på dem.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar