Ooan goes turneringsspel

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

När jag började spela 40k på turneringar tidigt i 3rd ed såg turneringsscenen väldigt annorlunda ut. Arméerna var betydligt snällare (även sett utifrån vad som var möjligt med den tidens codexar) och man kunde komma med en rätt kass armé och fortfarande ha en bra chans att få några jämna matcher. Sen över åren har turneringsklimatet hårdnat och framför allt listorna har blivit mycket elakare. Detta har lett till att jag mer och mer har slutat att åka på turneringar, eftersom jag helst spelar med och mot mjuka listor. Men samtidigt saknar jag turneringsspelande lite. Inte själva tävlandet, men allt runt omkring. Och alla trevliga människor. Lite då och då brukar någon fråga mig om jag ska med på en turnering, vilket brukar resultera i att jag kollar på upplägget och kompen, konstaterar att det inte är superhögkomp och att jag därför inte har modeller till att bygga någon lista som kan vara med. Och så får jag stå över.

Men nu tänkte jag göra ett försök att få ihop något som jag kan spela på turneringar med. Till att börja med tänkte jag göra ett försök med mina Dark eldar. Och dokumentera detta i en tråd här. Det kommer bli lite blandat målning, listor, tankar och battle reports. Så får vi se vart det tar vägen.

Vissa av er har säkert sett mina mörkeldarer, men annars finns de här:
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... =67&t=6300

Sedan den tråden har jag lagt till lite saker till armén. Den första var en femma kabalites med tillhörande venom.
Bild
I nya codexen verkar GW ha använt en slumpgenerator när de gjorde balansfixarna eftersom de nerfade redan dåliga enheter som Wyches och Hellions, medan venomspam, som var en av de få sakerna som verkligen behövde nerfas, var oförändrat. Men är det venoms som gäller så...
Eftersom jag bara hade två innan så kunde jag måla upp en till utan att skämmas. Och den lär komma väl till pass nu.

Sen har jag målat upp lite Scourges.
Bild
Bild
Totalt är de 8 st, hittills utan specialvapen. Scourges utan upgrades är en enhet som jag vill ska funka, men som jag egentligen inte tror så mycket på. Och jag ska måla upp haywire blasters till dem framöver.

På gång är blasterborn och en Talos. Bilder på det kommer framöver. Sen har jag en match inbokad imorgon. Rapport från det kommer förhoppningsvis.

BigBrown
Inlägg: 70
Blev medlem: 04 apr 2012, 18:46
Ort: Umeå

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av BigBrown »

Sjukt snyggt, hade vart ett nöje att möta på turnering!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Tack!

Då var första testmatchen avklarad. Min lista såg ut så här:

-Succubus, agoniser, armour of misery, haywire grenades
-7+1 Incubi i en Raider med dark lance
-2x5 kabalites med blasters i Venoms med extra splinter cannons
-2x9+1 kabalites med splinter cannons i Raiders med dark lance och splinter racks
-5 trueborns med 4 blasters i en Venom med extra splinter cannon
-5 Wracks med liquifier gun i en Venom med extra splinter cannon
-7+1 Scourges
-2x ravagers med dark lances och night shields

Och jag mötte necroner. Hans lista såg ut ungefär så här:
- Overlord med massa upgrades.
- 10 Lychguards med sköldar i en Nightscythe (Lorden hängde med här)
- 2x10 warriors i Ghostarks
- 5 immortals
- 4 Tombblades med 3+ och ignore cover
- 3x3 destroyers med en heavy destroyer i varje enhet.
- En destroyer lord

Jag fick börja och satsade på att slå ut Tomb blades och Destroyers. Scourges hoppade fram i en självmordsattack och sköt på destroyers, som tyckte "meh" och lagade sig själva. Det samlade poisonskyttet lyckades slå ut en Tomb blade och en Destroyer. Lansarna lyckades dock bättre och sprängde den ena Ghost arken och fick den andra att jinka. Jag drog bra objektiv och kunde klara alla. I hans runda sköt han ut alla scourges utom ledaren, men i övrigt blev resultatet mest jinkande båtar och kanske något enstaka hullpoint. Han tog något enstaka objektiv. I min runda två kunde splinterracks-båtarna börja jobba, vilket resulterade i två döda tomb blades och någon mer död destroyer. Reanimation på 4+ är jobbigt. Lansarna sköt bort skölden på den andra Ghost arken och stunnade den, men inget mer. Blasterborn-båten smög sig dock närmare och skulle ha bra skytteläge på arken nästa runda. Den sista scourgen gömde sig. Mitt HQ och Incubiarna chargade sönder en enhet destroyers. Jag kunde klara två av tre objektiv också. I hans runda två sköt destroyers ut fem incubis, inklusive ledaren. I övrigt var det mest mer jinkande och enstaka hullpoints. Nightscythen kom inte in. Han drog dessutom dåliga objektiv och kunde inte klara något har jag för mig.

I min runda tre hoppade blasterborn-båten fram och sprängde hans Ghost ark och lite blandat poisonskytte reducerade warrior-squaden i till tre modeller. Jag lyckades även skjuta ut den sista tomb bladen och började jobba lite på den andra enheten warriors, som nu började komma oroväckande nära mina båtar. Min succubus och de kvarvarande incubisarna chargade in i en ny destroyerenhet (där hans destroyer lord stod), men det gick inte så bra. Två döda incubis, men jag stod kvar. Jag har för mig att jag klarade något objektiv till. DE är rätt bra på det här med objektiv så länge båtarna lever. I hans runda tre kom Nightscythen in och satte åtta hits på en stackars venom samtidigt som den lämpade av en arg närstridsenhet på ena kanten. Efter lite fantastiskt jinkande levde dock venomen fortfarande. På andra flanken lyckades warriors och destroyers emellertid bättre och sköt ut en venom och fick ner den ena splinterracks-båten till ett hullpoint. I närstriden mellan incubis och destroyers hände ingenting.

I runda fyra åkte allt som var i närheten av lychguards iväg så fort de kunde samtidigt som jag sköt ut båda warrior-enheterna och åkte in med lite saker i hans deployment för en fet Behind enemy lines. I närstriden hade jag till slut ihjäl en destroyer, vilket fick destroyer lorden att fly och bli nersprungen. I hans runda fyra sänkte flygplanet venomen som undkom rundan innan och de sista destroyersarna sköt ut den kvarvarande incubusen och min succubus. Immortals sköt lite på kabalites, men kabaliterna var så höga på necronernas smärta att de inte märkte det. I min runda fem sköt jag bort vapnet på flygaren och dödade de sista immortals. I hans runda fem sköt destroyers på något, men gjorde ingen större skada. Lychguard nådde inte fram till något att charga. Och där beslutade vi för att lägga ner. Jag hade massor av objektivpoäng och han rätt få. Lychguards skulle aldrig komma in i någon enhet och destroyers skulle antagligen dö nästa runda, då jag kunde dedikera hela min armés skytte på dem.

Seger! Wohoo!

Lite tankar:
- Jink är bra!
- Scourges var ungefär som jag trodde. De skjuter hårt en gång, men sen dör de. De är dock coola, så jag ska försöka få dem att fungera lite till.
- Armour of misery var trevlig. -2 ld på fienden är inte dumt alls.
- När ens båtar får leva kan DE vara riktigt elaka.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Röde »

Snyggt som vanligt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Tack!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Det har inte hänt så mycket på ett tag nu eftersom jag har haft annat för mig. Men i mellandagarna ska jag få försöka få till lite spelande.
Under tiden kan jag posta en bild på mina Trueborns som är på gång.
Bild
De universella tecknen på ledarskap i 40k är ju att ta av sig hjälmen och att ha en mantel, så om man kombinerar de två borde väl modellerna se ut som veteraner? Det "normala" för trueborns verkar vara att använda ödleskinnen från Dark elf corsairs, men det kändes som om det var för vanligt, så jag ville hitta på något annat. Så någon form av pälsbeklätt djur blev det. Jag tänker antagligen måla pälsarna vita/ljusa för att få lite kontrast på modellerna.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av NilssonHarHund »

Kul med annorlunda mantlar! Snyggt grönstuffat också!

I övrigt känner jag igen mig i din beskrivning av 40k efter 3rd. Jag behöver nog också se över min lista för att få till jämnare matcher framöver.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Naz87 »

Riktigt snygga! Ser fram imot att se dom målade

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av frigobben »

Snyggt!

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av MITTZ »

Grymt snyggt!

Skriv svar