Ooan goes turneringsspel

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Kaptenen »

Störtsköna orker!!
Hela paketet är precis vad som jag gillar bäst med hobbyn: en unik tanke, ett seriöst genomförande och ett gäng färdiga modeller! :wub: :wub: :wub:

holyalex
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 aug 2016, 21:14
Ort: borås

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av holyalex »

hur tuffa som helst!

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Leffegnu »

WOW!
Jag går i spinn när en får se kreativitet återskapa härliga tolkningar från WW1 / WW2 =)

Ditt bygge av semi-tracked Sd Kfz 250/1 fick en drägla :)
Saker och ting behöver inte vara exakta till bulten på ett sådant här forum som nördar sig åt saker 30 till 40 000 år fram i en fiktiv värld :>

Mycket härlig målning, både figurer och vagnen!
Ni skulle kunna ställa en liten gobling eller till och med snotling vid MG43án som håller vakt åt halvtruppen :D
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Tack!

@NilssonHarHund: Jo, en granat in i den gör antagligen lite ont. (Om man inte är en tuff ork!) Men eftersom varken en trukk eller den historiska förlagan ska ha tak var det inte riktigt ett alternativ att fixa det problemet.

@Leffegnu: Jag funderade ett tag på att ha en gretchin eller snotling som skytt, men tyckte i slutändan att det blev bättre med en tom plattform som valfri skytt kan inta.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Jag spelar inte så mycket turneringar nu för tiden men TTT på allhelgonahelgen är alltid trevligt. Och med hårda restriktioner så var det en turnering i min smak. Efter lite knåpande med listor blev det en variant av mina mörkeldarer som involverade två projekt som jag har haft på min "att göra"-lista ett bra tag.

Först ut, en Voidraven.
Bild
Bild
Den är målad som alla mina andra fordon. Tyvärr är den rätt svår att få bra bilder på.
En liten detalj som skiljer sig är att mönstren på den är något mindre än övriga fordon. Det är dels för att få lite variation, dels för att få den att se större ut.

Bild
En närbild på frihanden. I grunden är den baserad på en Harlequin-symbol från regelboken, men blev i slutändan rätt kraftigt modifierad.

Bild
Och undersidan med en Voidmine. Jag beslutade mig för att måla kärnan i den i benfärg. Delvis för att det ger bra kontrast, men även för att det ger en viss känsla av mystik. DE-teknologi ska ju vara så avancerad att den verkar som magi för de flesta andra. Och en bomb som ser ut att vara en skelettdel man släpper på fienden känns onekligen rätt oförståelig och magisk.

Bild
Och basen. Den var faktiskt en av anledningarna till att det blev en Voidraven. När jag gjorde min Razorwing för ett tag sedan ville jag ha något snyggt på basen och Linus (Serpent) fixade ett träd åt mig. Men problemet var att jag då redan hade byggt lite ruiner på basen och totalt missbedömt hur stort trädet var. Så det fick inte plats. Efter det har jag känt att jag "var skyldig" Linus att bygga något annat med en flygbas så att hans träd inte var i onödan. Alltså blev det en Voidraven.

Nästa sak att bygga och måla var en enhet med Wracks med Ossefactors.
Bild
De "nya" modellerna är riktigt coola, om än orimligt dyra.

Bild
Ledaren för enheten. Precis som mina andra haemonculus-enheter kommer de från "The Hex" så ledaren har massa mystiska symboler på kappan. Plus septagrammet som är deras symbol.

Bild
Ossefactors. För att vara multipart är modellerna märkligt statiska. Högerarmen är exempelvis låst i en viss position och det är en förvånansvärt stor konvertering att vrida upp den så att den ser ut att skjuta. Men jag kunde inte ha de två med exakt samma pose.

Bild
Några lite extra muterade wracks. Killen i mitten skulle även i nödfall kunna fungera som en ledare om jag vill dela upp enheten i två. Men på sikt ska jag nog bygga en riktig ledare till.

Bild
Och några "vanliga" wracks.

Armén lyckades vinna "Best painted" på TTT, vilket givetvis var väldigt roligt. Tack alla som röstade på den! :wub:

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Serpent »

Snyggt som vanligt!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Röde »

Serpent skrev:Snyggt som vanligt!
+1
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av NilssonHarHund »

Grym freehand! Gillar lite särskilt att den ena sidan har tribals och den andra större ytor.

Är detta det officiella färgschemat för The Hex eller har du valt passande rödskala själv?

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Tack!

Nej, det är inte det officiella färgschemat. Jag funderade tidigt i armén på hur jag skulle göra med färger. Egentligen borde man ha olika färgscheman för Kabal, Wych Cult, Haemonculus Coven, Incubis, Hellions, Scourges och Mandrakes. Men det skulle bli svårt att få snyggt. Så jag började fundera. Eftersom hela DE-samhället bygger på ständigt skiftande allianser mellan olika grupperingar och deras teknologi är fantastiskt, vore det då inte rimligt att de hade utvecklat något sätt att skifta färg på fordon, rustningar och liknande? Alltså att de inte ställer sig med en burk målarfärg och slabbar på utan att de kan ändra vilken färg den har på något enkelt sätt för att visa hur allianserna ser ut (eller i vart fall hur man vill att de ska se ut för en utomstående)? Så hela armén är målad i färgschemat för Kabal of the Obsidian Rose eftersom det är de som har dragit ihop en Realspace raid. Trupperna från The Hex har dock kvar sin egen symbol och sina dekorationer.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av NilssonHarHund »

Ja, det är ett återkommande problem bland både ljus- och mörkeralver att officiella färgscheman spretar så mycket bland enheterna. Synd också att vissa truppslag är svåra att göra rättvisa i annat än de officiella färgerna. Hellre bända på fluffet lite för att passa in än att måla nåt som inte hänger ihop. Även om de inte hittat på teknik för att stödja det känns det rätt rimligt att en Archon kan beordra fram enhetlig klädsel om hen skulle vilja.

Skriv svar