We are the robots

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: We are the robots

Inlägg av Ismeno »

Röde skrev:Heja, heja! Mer robotar åt robotfolket.
Tack Röde!
Har blivit lite robottokig måste jag erkänna. På WIP-hyllan just nu sex Castellax, en Gundam, en Ma.k, samt denne lille rackarn. Första testet med "saltchipping", funkade rätt bra till den där riktigt slitna looken imho.
ImageUploadedByTapatalk1451298575.839582.jpg
ImageUploadedByTapatalk1451298575.839582.jpg (16.59 KiB) Visad 2084 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: We are the robots

Inlägg av Elevatorlake »

Vilken snygging!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: We are the robots

Inlägg av Röde »

Sötis
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: We are the robots

Inlägg av Ismeno »

Lite rost....
ImageUploadedByTapatalk1451331472.478383.jpg
ImageUploadedByTapatalk1451331472.478383.jpg (17.29 KiB) Visad 2025 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: We are the robots

Inlägg av Konfa »

Du har inte några tips för en speedpainter utan tålamod som ändå vill komma någonstans på vägen mot en så snygg vädrad look?

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: We are the robots

Inlägg av Ismeno »

Konfa skrev:Du har inte några tips för en speedpainter utan tålamod som ändå vill komma någonstans på vägen mot en så snygg vädrad look?
Absolut. Viktigaste frågan först; har du en airbrush?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: We are the robots

Inlägg av Konfa »

Tyvärr inte men om den är en viktig beståndsdel av planen kan jag säkert få tag på en dock.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: We are the robots

Inlägg av Ismeno »

Konfa skrev:Tyvärr inte men om den är en viktig beståndsdel av planen kan jag säkert få tag på en dock.
Det är inget måste, men den gör tillvaron mycket enklare. Den blå roboten ovan är målad med AB, men liknande resultat kan fås med sprejfärg. Att sammanfatta vädring lite kort är nästan omöjligt, men det finns egentligen tre grundteman; avskavd färg, rost/smuts, samt färgskiftningar i färgen.

Har man ingen AB kan man glatt lämna den sista därhän. (Och för gubbs att spela med är det överkurs ändå imho.)
Fokus då på avskavd färg och rost/smuts, färgflagor först;
Ett kul sätt att skapa avskavd färg är att helt enkelt skava av färg! Man kan givetvis måla färgskrap med pensel och/eller svamp, men det kräver enormt mycket tid och stor skicklighet, samt dyra, bra penslar. Roligare och mer realistiskt imho är att skava av färg på "riktigt". Detta kan göras på flera sätt, men om man har bråttom och vill ha effektfullt färgskav är "saltchipping" en bra metod. Gör såhär;
1. Måla på en grundfärg. På roboten ovan blandade jag Mig rostpulver och Mr.color brun för att få en rostbrun färg, men vilken färg som funkar. Lackfärger är bra för de står emot nästa steg väl.
2. Blöt ner modellen, AB är bra. Tag sedan flingsalt som du krossat så att det är olika storlek på kornen. Strössla på modellen där du vill ha färgskav och vänta tills vattnet torkat.
3. Spreja på toppfärgen. AB är bäst, men antar att det kan funka med färg på sprejburk. När den torkat, tag en fuktig pensel och skrapa bort saltet; klart! Vill man göra lite överkurs kan man highlighta toppfärgen innan man skrapar bort saltet.

Sedan smuts och rost då. AK eller Ammo of MIG har grymt bra produkter. Dessa är enamelbaserade vilket är viktigt. Ska försöka få upp lite bild-tutorials på detta framöver. Föredrar oljefärger, men har man brått är dessa produkter grymma.
Återkommer!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: We are the robots

Inlägg av Konfa »

Tackar! Perfekt mängd info att gå efter :)

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: We are the robots

Inlägg av Ismeno »

Konfa skrev:Tackar! Perfekt mängd info att gå efter :)
:)

Full fart i robotfabriken. Alla ihopbyggda och en har till och med fått lite grundfärg.
Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skriv svar