Ismenos galenskaper

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Elevatorlake skrev:Nu snackar vi, wow!
Påt igen ba! ;)

Börjat med lera. Larvbanden har fått rostwasher och pigment följt av drybrushar med metallpigment. Nu arbetar jag in lera i larvbanden och däromkring. Raiderns konstruktion med band som går runt skrovet gör att fordonet blir extremt smutsigt i tuff terräng. Kolla bilder på gamla WW1 tanks så ser ni vad jag tänker på. Tänker inte gå totalt bananas här, då mycket av tjusningen med den bortskavda whitewashen skulle försvinna, men rätt smutsigt blir det ändå som synes....

Jobbar med tre produkter i det här stadiet. Jordfärgat pigment och lerwash blandas och kletas på på "logiska" ställen. Ren thinner används när det inte blir "rätt" eller "snyggt". Fördelen med sci-fi modeller är ju att man kan gå på det som ögat gillar mer än vad som är historiskt korrekt.
Fridens!
Bild
Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av leidstedt »

Det är så jävla snyggt...

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Elevatorlake »

Grymt snygg färg på leran, otroligt snyggt! Ujuj vad sugen jag blev på att lera ned hela min samling nu :)

Kör du alltså pigmenten i lerwashen eller kör du lerwash och sedan pigment på den? Får man vara fräck och fråga vad det är för lerwash du har?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Leffegnu »

Lite "riktig" lera på larvbanden och chassit med sen så blir det här riiiiiiiiktigt häftigt =)

Fem av fem tummar upp :D
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Tack för de glada tillropen!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Elevatorlake skrev:Grymt snygg färg på leran, otroligt snyggt! Ujuj vad sugen jag blev på att lera ned hela min samling nu :)

Kör du alltså pigmenten i lerwashen eller kör du lerwash och sedan pigment på den? Får man vara fräck och fråga vad det är för lerwash du har?
Lägger på wash, stipplar på pulver och upprepar efter tycke och smak. Till just detta är det AK "fresh mud" wash och MIG dark earth pigment. Använder ren thinner för att ta bort om det ser knasigt ut och för att "dra" smutsen åt olika håll, samt mjuka upp om det ser för skarpt och hårt ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Elevatorlake »

Ismeno skrev:
Elevatorlake skrev:Grymt snygg färg på leran, otroligt snyggt! Ujuj vad sugen jag blev på att lera ned hela min samling nu :)

Kör du alltså pigmenten i lerwashen eller kör du lerwash och sedan pigment på den? Får man vara fräck och fråga vad det är för lerwash du har?
Lägger på wash, stipplar på pulver och upprepar efter tycke och smak. Till just detta är det AK "fresh mud" wash och MIG dark earth pigment. Använder ren thinner för att ta bort om det ser knasigt ut och för att "dra" smutsen åt olika håll, samt mjuka upp om det ser för skarpt och hårt ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag ska banne mig vara fräck nog att planka det receptet. Jag tycker du får till en väldigt fin balans mellan riktigt smutsigt men att det inte tar över modellen helt vilket lera tenderar göra om man är alldeles för frikostig med det.

Kör du något gipspulver i washen eller kör du den som ren wash?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Röde »

Fett!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Elevatorlake skrev:
Ismeno skrev:
Elevatorlake skrev:Grymt snygg färg på leran, otroligt snyggt! Ujuj vad sugen jag blev på att lera ned hela min samling nu :)

Kör du alltså pigmenten i lerwashen eller kör du lerwash och sedan pigment på den? Får man vara fräck och fråga vad det är för lerwash du har?
Lägger på wash, stipplar på pulver och upprepar efter tycke och smak. Till just detta är det AK "fresh mud" wash och MIG dark earth pigment. Använder ren thinner för att ta bort om det ser knasigt ut och för att "dra" smutsen åt olika håll, samt mjuka upp om det ser för skarpt och hårt ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag ska banne mig vara fräck nog att planka det receptet. Jag tycker du får till en väldigt fin balans mellan riktigt smutsigt men att det inte tar över modellen helt vilket lera tenderar göra om man är alldeles för frikostig med det.

Kör du något gipspulver i washen eller kör du den som ren wash?
Planka på!
Ja, det där med lera är knepigt. Som du säger blir det lätt alldeles för mycket och inte särskilt snyggt och/eller realistiskt. (Har gjort måååånga experiment innan jag började få ordning på det hela....;))

Inget gips i nu, men ska göra mer ansamlad lera här och var senare och då har jag gips i mixen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Kaptenen »

Jag fick en påse med leksaksbilar av mina föräldrar sist de hälsade på.
Bilar jag lekt med som liten knodd, som de hittat vid storstädning av källaren men inte ville slänga.
Metallbilar, fina grejer!

Några av dem hade körts en hel del utomhus, äkta rost, riktig lera och riktig metallglans.
Dina målade effekter ser baske mig ut precis som de på mina bilar! :D

Skriv svar