Hydra dominatus- 30K alpha legion

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

whoa

jag ser att återigen har det gått väldigt lång tid sedan jag skrev här, så jag gör en snabb recap om vad det rä som händer

Efter att ha målat färdigt min Alpharius modell så tog jag ut honom på en provkörning mot en ny polares arme (solar auxilia) riktigt trevlig kille som jag träffade på Hagvarian betrayal, så han var vänlig nog att komma ner till SLG i gamla stan och spela lite, det är alltid kul att få in fler positiva 30k spelare vilket är kul. Grym målare också så det blev kul att se på, jag försökte att inte vara så nära hans modeller bar så att jag inte var klumpig och stötte till något O_O

Vi körde 3000 pts vardera, Alpha legion mot solar auxilia.

Jag har gjort en mer detaljerad battle report på min blogg men här är lite snabba tankar och reflektioner i alla fall.

Jag körde äntligen en Alpha legion specific Rite Of war, Coils of the hydra, vilket tillsammans med alpharius innebar att jag

*kunde antingen rulla om vem som börjar, eller ha en 4+ reroll till att seiza (med Coils och alpharius)
* armén fick Preferred enemy så länge som alpharius levde
* motståndaren hade minus ett till hans reserve rolls
* alla outflankers fick +1d3 på sin första movement,

Nackdelen är tre compulsory troops, och jag får endast ta infanteri som har deep strike, kan infiltrera eller ta fordon. Vilket inte är en jätte bot med tanke på att alla kan få infiltrate.

Så här såg alltså tre tusen poäng ut från min sida

Bild

Det var rätt snabbt entydigt att min motståndare skulle ha överlägsenhet till luft, med tanke på att han hade två lightning interceptors och tre arvus lighters.

Vi kröde uppdraget från Basic rule book som hetter sector control. men vi läste båda lite fel (min miss) så vad det SKULLE varit är att man delar upp det i tre zoner (min din miten) och i slutet av matchen får du poäng för var sektion där endast EN spelare har scoring troops. Dock så läste vi det som ENHETER och inte scoring troops.

Alla infaterister i fordon började i princip i outflank. Och jag försökte köra in i hans sida för att komma närmare hans ingrävda trupper, vilket fungerade väl med hur jag tänker mig att man slåss mot ingrväda Solar auxilia.

Bild


Alpharius var i en basic bitch land raider och körde mot mitten för att anfalla hans LoW, det visade sig mitt i matchen att alpharius har en nuncio vox, vilket var svårt för mig att komma ihåg då han har en hel uppsjö av regler (crusader, fleet, eternal warriors, nuncio vox immun mot poison och fleshbane....) så jag guidade ner mortars för att ta bort hans trupper som skärmade hans LoW och fick in en charge tur två

Bild

Jag hade även anförskaffat mig lite förrädiska Iron warrior iron havocs, som tillsammans med preferred enemy, tank hunter, och negativt 1 på coversaves. tillsammans med en Master of signals, satt i ett hörn och rakade av hull points på alla fordon de såg.

Bild

Jag lyckades på min turn two spränga hans lord of war tack vare alpharius (armorbane Ap ETT!) samt hans grupp med chainfist terminators. Dock så fick de på motståndarens turn två äta phoshpex, typ tre cluster bombs, tack vare hans immunitet mot poison stod han kvar orörd, medans hans command squad alla dog runt honom. Han sprang sedan rakt in i motståndarens HQ och duellerade honom till döds jag skrev lite fluff om det, hoppas ingen tar illa upp :D

Alpharius rushed towards the defence line that had been erected to defend their position. The solar auxilia that opposed them were the finest men that the imperium could train. Staunch, stalwart, and merciless in the execution in their duties, to stand their ground and level their lasrifles at a being such as he was no mean feat. But they were but men, and he was the hydra at the throat of this world, without breaking his stride he transmitted the information in his rangefinder to his entrenched mortar team. "break the rosary, close to the heart". The order given his men followed their duty, reluctance and doubt was the stuff of lesser legions to be a child of the XX'th was to master all forms of combat. And doubt had no place among them he mused as the heroic men in front of him paid him obeisance in death, as they had refused in life.

As the fragmentary grenades rained down in front of him he sprinted ahead of his command squad, the shrapnel incapable of penetrating the thick plates of his artificer wrought armor. He ducked in low and let the malice of the makers of his weapon drink deeply from the behemoth in front of him. To call it a tank was to reduce it's purity, it was a beast, meant for but one thing. To bring ruin. He drove his spear deep, The armored plating made a mockery by the disintegrating strength of his weapon. He spun and rent a deep gash, before the crew within could react to his presence. The ponderous main armament was of little consequence at this range, after the fourth strike the crew within reacted. Coming to the top hatch two crewmen gripped the multilaser and raked at him. Alpharious feinted a dodge, but in truth he knew he only had to allow his chosen cataphractii plated banner men strike. A moment later he heard the tell-tale whine of a power plant collapsing.

Assessing the situation he glimpsed the commander of the Auxilia standing his ground, leveling his archaic handgun at Alpharious. Not lacking in courage, never acknowledging that their humanity was a condemnation of their fate.

The lumbering behemoth of a tank exploded with the power of an armory exploding. And that is when he noticed it, only his gen-hanced primarch senses allowed him to hear the approach of Jet's as they came in for a bombing run, the fliers might have arrived in shadow of death brought high, but they dropped bombs to rid themselves of the menace that had arrived hidden among them. The Explosions around them did little to worry him, the shrapnel bounced harmlessly of him. And that when he heard the sharp crack of air suddenly consumed. The world exploded around him as green flames spread out in a sea of life's end. Not even the cataphractii plate of his bannermen could withstand the sudden conflagration. And their forcefields shorted one after the other.

But Alpharius Armor was forged to withstand all treachery, as the rockcrete bubbled around them he rushed towards the ruins between him and the commander of the enemy. his cloak adapting to his surroundings allowing him to melt into the surroundings, rushing through the ruins his helmets auspex switched and allowed him to see through the building as if it was day. Pushing his superhuman physique to it's very limits he levelled his spear in front of him and threw himself through the wall, and into the commanders bodyguards. The first one died from the force of impact.

The lord commander put out it his arm and levelled the sword towards alpharius in a gesture as old as time and as unambiguous in intent. Alpharius crouched low and went in with a swing towards the mans gene spliced face, The commander smiling contemptously as some sort of protective field sparked to life, Alpharious spun to the left and went for a descending strike. The man brought his blade into a deflective stance.

Alpharius saw it as though it was taking place in a reduction chamber, the golden splendor of the blade the dying sun filling the steel-grey eyes of the lord commander with hope fading into urgent surprise as the spear shattered his last faith in his blade and made a mockery of what the man knew of warfare and trust in himself.


Efter detta så kan man tro att matchen var avgjord? NOPE. Hans tre arvus lighters landade i min sida av brädet och hans dracosans och amlcadors kordinerade sina mot attacker någon djävulusiskt bra, så det var jämt ända in i slutet

Bild


Det hela slutade med 3- 2 till mig, brutal död i ett brutalt årtusende.


Nu, det jag har kvar att måla (om jag inte inskaffar mer resin, vilket är högst sannolikt) till min alpha legion är

* en spartan
* tio assault marines
* fem terminators (ej inköpta så det räknas väl inte....)

Med detta uppnått så tänkte jag mig att det var dags att skaffa en ny legion? efter mycket om och men, och efter en stor lust att faktiskt spela lite good guys......

så sket jag i det och det blir nightlords :D AVE DOMINUS NOX

jag kommer att köra en klassisk Terror assault lista, så det är dags att börja måla terror marines och volkite in i fördömmelse. Redan nu så har jag inhandlat

Tre dreadclaws
tio terminators
ca 50 marines

och, runt ett tjog volkite chargers och upgrade kits

så det är dags att bryta fram aibrushen

Bild

Vidare så är ju frågan, kan man verkligen ha för mycket volkite chargers? jag väljer. Nej

Bild

Vidare så har jag funnit att det absolut roligaste hittils är att skapa independent characters. Vilket ä otroligt lätt med chainglavies och nighlord upgrade kits, jag har bar ahunnit lägga första lagret färg på, men jag är exalterad redan. Nu är det bara dags att komma vidare och överkomma min rädsla att måla blixtar :D

Bild

Därefter så skapade jag en Centurion/ company champion, det roligaste var no att lägga dark eldar och chaos SM bitar på som tagna grymma trofér

Bild


det här är väl ungefär så långt som jag har kommit hittils, men jag ser fram emot att göra mer framtsteg snarast :D

Bild

tackar om ni läst.
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av Leffegnu »

Blixtar, det är ju lätt :D
https://www.youtube.com/watch?v=V5-7hOb9JoU
Allt som Duncan gör ser lätt ut förvisso :)

Härligt med en battlereport i 30k!
och rejäla 3000poäng med =)

Hoppas vi får se mer av dina förehavanden framöver och speciellt nu när ni verkar ge er på ännu en härlig armé (:
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Leffegnu skrev:Blixtar, det är ju lätt :D
https://www.youtube.com/watch?v=V5-7hOb9JoU
Allt som Duncan gör ser lätt ut förvisso :)

Härligt med en battlereport i 30k!
och rejäla 3000poäng med =)

Hoppas vi får se mer av dina förehavanden framöver och speciellt nu när ni verkar ge er på ännu en härlig armé (:

haha

jo jag har typ den där som uppmuntring men jag har så svårt att bara börja ;_; vi skall hur det går till slut.

Tack för feedbacken :D har du en 30k arme eller skall du slänga dig in? no time like today
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Så tidigare i veckan lyckads jag äntligen slutföra någonting som jag har arbetat med en längre tid, jag blev äntligen klar med mina nya assault marines.

Jag lade ner lite mer tid på de här som ett experiment för att se om det blev någon stark skillnad i slutresultatet. Det underlättade någonting otroligt i att göra både detaljarbetet och specifik att hjälpa till med när jag behöve göra sponge chippingen.

Det lade även till lite extra skillnad i Chippingen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Jag måste säga att jag är en stor fan av Assault marine kittet från Forgeworld, det är väldigt flexibelt i att låta mig göra de i varierade poses.

Jag tänkte att jag gav två Power swords och alla melta bombs. Blir kul att se hur de kommer att prestera när jag spelar med dem.
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

så hör och häpna har jag faktiskt gjort en del smärre framsteg med airbrushen, med familjen borta dansar pappa på bordet (fast bara när han är hög på airbrush thinner, vilket jag blev en dag tråkigt nog )

Till att börja med så lyckades jag bli färdig med mina sista sex thallax till mina lojala mechanicum strykor, fast nu börjar jag bli sugen på om man kanske skall göra lite custodes eller blackshields till.....nej! jag måste vara stark. inte mer nu när jag kommer någonvart (fast är det inte därför man blir färdig, för att göra mer?)

Så nu sitter jag på tolv stycken i alla fall, samt en drös lobotomerade slavsoldater fyllda med uråldriga kemikalier från innan den långa natten föll över imperiumets första grund. Och lite castellax, jag tror även att min avenger blir förvisad dit med tanke på hur han uppförde sig på hagvarian. Kan inte tänka mig att mina XX'e legionärer har fler plan att av vara.


Bild

Bild

så där har man en marine-trimmer utan get's hot och två undermåliga dark lances. Glad att de är klara även om jag behöver "smutsa ner dem" lite till


vad gäller mina Nightlords så är det framsteg även där.

Med den utökade airbrushriden jag har kommit ifatt så har jag nu fått grundfärger på över trettio terror troops

Bild

samt att alla deras Volkite chargers och flamers finns redo bredvid

deras transporter har även dem fått lite fart så att jag har nu airbrushat allt jag kan för mina droppods

Bild

samt lagt grundfärger på min anvilus. Desto mer jag läser om hur jobbig den är att bygga, desto gladare är jag att jag köpt dessa färdigmonterade, och desto längre in åker min sista anvilus

Bild

jag har även....på något sätt :wub: lyckats bli kär i ÄNNU fler forgeworld modeller, så jag har utökat alstret med fem raptors (klart att grabben skall ha en galen murdersquad)

Bild


och blivit kär i Forgeworlds skithäftiga jetbikes, jag tror att den sistnämnda förbjudna kärleken kommer att kosta mig mer än jag vet.....men just nu är det bara nyförälskelse över hur rolig modellen är att arbeta med

Bild


nästa steg är att "städa" upp alla färglager och börja shadea, samt att bara ge fan i skiten och börja göra blixtar.
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av Ismeno »

AB är grym när man har brått, snyggt jobbat!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av Ancalagon »

Vet inte om du tänkt på det och fixat men du har satt "småvingarna" på sidan åt fel håll ;)

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Ancalagon skrev:Vet inte om du tänkt på det och fixat men du har satt "småvingarna" på sidan åt fel håll ;)

va....jag menar jag vet att ancalagon har hållt på länge, men han måste väl ha fel, inte kan jag väl ha*kollar FW* fffffuuuuuuuuu

erm, det är totalt med mening? aerodynamik i framtiden är annorlunda och sådant :shock:

tack för tipset dock, kanske borde fixa.......
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Ismeno skrev:AB är grym när man har brått, snyggt jobbat!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jo, skoja inte, det är sjukt smidigt bara man kan jobba ostört och inte kommer in i "jag skall bara limma den här saken ocskå...." syndromet, det är utan tvivel min number 3 timewaste........
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av Elevatorlake »

Oj vad härligt att se detta resinmissbruk i full gång! Jag kan inte få nog av fw-modeller :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar