Hydra dominatus- 30K alpha legion

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Elevatorlake skrev:Oj vad härligt att se detta resinmissbruk i full gång! Jag kan inte få nog av fw-modeller :)

tackar! skall försöka hålla till missbruk av resin och inte misshandel, det är väl där jag klassar en del av min målning dock :'(

Men det börjar bli dags att avsluta något snart tror. Fasen vad härliga FW's jumppacks är
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

phew, då var man igång igen, den här veckan så fick jag in lite airbrush tid mellan arbetet. varför kan man inte bara få betalt för att göra det man vill?

Hittils har jag då fortsatt på mitt NL projekt som är där jag vill göra det mesta av mitt arbete nu, jag har fått ut min första stridsgrupp, det är en grupp med destroyers, vars funktion är att nöta ut och bekämpa den liderlige fi med radioaktiva vapen, Biologiska komponenter och vad som än krävs, deras liv är kortf men fullt av vanära, repcis som man tänker sig att nightlords skulle överraska sina fiender

Bild

bilderna är inte toppen, så jag försökte ta flera, men jag målade de huvudsakligen i svart färg och gav dem bara vänstra axeln i sin legions färg, jag tyckte att det de saknade i färg försökte jag kompensera med slitage, så jag chippade dem rätt ordentligt

Bild

Bild




fem stycken med jump packs. för att antinge övverraska eller dyka rakt in i striden och skjuta radioaktiva missiler.

Därefter så blev jag klar (mja) med tv prototyp modeller, som jag tänkte skall vara som mall för resten av armen, med MK IV rustning och en för MK III. PÅ MK IV så freehandade jag en död skalle och började äntligen med det jag har varit rädd för så länge, nämligen att göra blixtar, men jag måste säga att det var riktigt roligt att måla, men jag behöver en mindre pensel att arbeta med.

Bild

ser rätt bra ut på avstånd, men det är mindre bra nära in. Härnäst tror jag att det blir en droppod, eller kanske några jetbikes.


Därefter så börjar nu min sakteliga marsch mot scandus, och med det en Knight, jag tänkte att jag skall försöka följa guiden i forgeworld masterclass, men jag anvnäder Tamiya clear red istället för att använda Angron red från FW själva. Det är lite av en personlig utmaning då jag har haft så fruktansvärt dåliga erfarenheter tidigare, mest på grund utav mitt eget handhavande fel (skit bakom ratten :D) Men det passar in bra på mitt tema om att jag har ett riddarhus som tjänar mina förslavade mechanicum styrkor till alpha legionen. De preliminära resultaten är jag rätt nöjd med, och jag är lite nervös för pensel arbetet, då jag inte vill fucka upp den röda fina färgen jag har hittls O_O

Jag har gjort en mer detaljerad arbetsprocess på bloggen, för att inte fylla ut denna post för mycket. Men hujeda mig, den där boken är som en magibok från gamla D&D den växer med dig och den öppnar sig bäst när DU är redo för att lära dig. Eller så är det tamiyan som talar......

Bild

Bild



Som en vidare del i mitt arbete mot Scandus så har jag påbörjat en andra land raider, denna gång en achilles, som är immun emot Lance, och melta, samt har en schizofren blandning av vapen, med en haubitz där fram och multimelta på sidorna, grundfärgen och randerna ser lite galna ut hittills, men jag tror att slutresultatet kommer att bli bra, jag vill nämligen testa lite nya saker när det gäller att teckna slitage och skador på den.


Bild

Bild

Tanken är att den är en del av min belägrings skvadron, "black stripes"

The stoneburners

och deras uppgift är att köra rakt in i sprängda väggar och släppa ut en liten grupp som ger hjälp med direkt eldangivning, det ryms dock bara sex marines i, så jag har svårt att se att de överlever sitt uppdrag.........
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

wh0a!

det var ett tag sedan nu, men jag skall försöka recappa en den om vad som hände.

Jag fick färdigt min lista i tid, men pga att Scadnus är ett event där man spelar två matcher Zone mortalis (mindre sorts matcher som reflekterar anfall på rymdskepp, rymdstationer eller väldigt faliga bordningsanfall i övrigt) så jag valde att chansa och ta en lista med Mechanicum, det här är andra gången jag någonsin spelar mechanicum, så jag valde att ta en liten lista med få modeller (sexto stycken allt som allt) så att jag lätt ahde koll på reglerna och visste vad jag kunde göra för att inte sinka ner matcherna med regelkollar.

Det är en turnering över två dagar, där man spelar två stora matcher (3500 PP) och fyra ZM matcher (1250 PP) för varje stor match man vann så skrev man upp sex poäng på tavlan (längst fram för lätt koll för alla deltagare) för ZM så fick man tre poäng, oavsett om man vann eller inte å kunde man ta hemliga objektiv (standard maelstrom of war) som du fick nya inför varje match om du klarade av dem. Du fick också "utrustningskort" som var allt från gratis radgrenades till att du kunde göra en Penetrating hit till glancing, och du hade OCKSÅ fyra tärnignar som lät dig rulla om vilka rolls som helst, men du hade bara fyra för hela turnerningen.

Bild

tavlan för referens

Det låter som att det lätt kan bli virrigt, men efter de initiella frågorna så var det inte alltför mycket förvirring.

I varje ZM match du vann så kunde du oftast ta en "resurs" om du vann matchen, det kunde var allt från en Xiphon, till en warhound titan, som du gav till en kompatriot på ett matchande bord. Så det var alltid spänning i var match

Så, till listan, det här var min lista

Bild


En arme som var tänkt att visa att de var en belägring brytar styrka. Vars syfte var att krossa befästningar och ta tillbaks Scandus in i the warmasters befriande grepp. Samt att jag hade ett knight house med två knights för att få lite "tänder" i listan

Bild
En av "lightbox" bilderna som de tog åt mig på Scandus, vilket var ritktigt schysst.


För att ge en snabb recap (det finns mer detaljerade Batreps på min blogg nedan om man är intresserad) Så visade det sig att min mobila mechanicum lista med tolv thallaxii (S5 T5 3W jetpack infantry) gjorde rikrtigt bra ifrån sig, då de kunde ta objektiv och även rensa ut infanteri med deras plasma gevär (salvo 2/3 S6 AP3) och deras photon thrusters (s6 AP 2 blind heavy 2 gets hot) kunde rensa bland terminators respektive vanliga marines. Jag hade även gett dem alla meltabombs, vilket innebar att de kunde ta ner dreads och eventuellt leviathans. Tillsammans med mina monstrous creatures så lyckades de göra riktigt bra ifrån sig, och vann alla sina matcher

Bild

det var riktgit roligt att spela ZM, det var en lista med Boarding actions som reflekterade att rymdskeppet slogs av pågående strid, jordbävning eller att det läckte radioaktivitet. Det var svårt för mig att komma ihåg alla regler (typ, flamers har shred) samt att jag inte kunde all T värden eller regkler för mitt HQ. Men det var skoj.

väldigt varierade listor, allt från classical breachers och terminators, till jetbike whitescars och en magnus med 16 psychic terminators (XD hann vann ett osthyvel pris för det) men det vari riktgit roligt, alla kartor var olika, och alla uppdrag känndes roliga att spela, vilket gjorde det skoj och det känndes aldrig som ett måste att hålla koll på



för huvudmatchena så förlorade jag två av två XD

första matchen var mot en UM spelare som jag mötte på hagvarian också, han lyckades döda en knekt första turen, men det var rätt jämnt fram tills tur tre, han vann rätt ordentligt, men han var trevlig rakt igenom och gjorde det kul att spela.

Jag har aldrig spelat med varken knektar eller med D-vapen så det var en del regel referenser för mig, jag hade även dålig koll påå att de måste fysiskt passa där de går XD


Bild

Mina landraiders positionerar sig för att ta mark, mitte nblev dödsviktig att hålla för poängen

Bild

en anvilus skriker in tur två och är redo för strid

Bild

min knight avancerar och rensar ut lite terminators

jag förlorade matchen, men det var riktigt kul



Min andra stora match var mot en riktigt trevlig mechanicum spelare jag träffade på hagvarian också, han varnade mig innan att han ahde en hel del largeblast med S8 ap2 och ahn bad om ursäkt för sin hårda lista, han hade försökt att tämja den ,och han var riktigt schysst med att förklara om vad som gjorde vad. Han gav mig tips ibland om att inte bunta ihop för mycket , hans turbolaser knight var inte heller en höjdare, speciellt som den hade fått it will not die, samt hade simulacra, så han fick tillbaks en hullpoint på 5+ och en till på en 6+ (vilket, för att var rättvis han glömde bort tills tur 4)

Bild

i dne hät matchen försökte jag konsolidera mina tyngre pjäser för ett avancemang upp på ena flanken, destovärre dog en Landraider och en knight tur 1, och hans large blast templates rensade ut rätt mycket på min sida.

efter tur två så började det se riktigt mörkt ut

Bild

men skam den som ger sig, mina marines började rensa ut hans rthralls, och jag kunde ta ut alla hans anti tank krios varianter, men hans AV 14 transporter var ett hot för mig

DÅ hände det, min HÄRLIGA, underbara medspelare i ZM vann sin match, och jag undrade vad jag fick

Bild


EN THUNDERHAWK

yiiisssss, det gjorde en hel del för att vända matchen, då jag äntligen kudne börja skjuta ordentligt med D- lasers på hans super knight. Jag kunde även rensa ut bland hans thralls.

det blev en riktigt blodig slugfest, och slutade med 6-9 till min motståndare. Han var en ritkgit chill kille och vi hade skitkul under mathcen, jag kan ha vart gnällig mot slutet men jag tror att min motståndare hade kul ändå.

Det var allt. Vi avslutade med den traditionella knight raffle, samt att vi städade upp.

Det var en riktigt grym turnering, scadnus är lite av avslutingen för event året i svenska 30k, och det här var ritkgit värdigt, vi hade spelare från danmark, england och frankrike, samt hela sverige runt och alla var där för att spela, dricka och ha kul, vilket vi alla hade, kan varmkt rekkommendera för alla som vill åka.

Vad har alla andr gjort?
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

holyalex
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 aug 2016, 21:14
Ort: borås

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av holyalex »

kul läsning, sett lite post här och vart från scandus som strömmat runt i mitt facebook flöde. bytte om från warhammer till bolt action då jag aldrig gick in för att lära mig spela 30k eller warhammer för den delen, men alltid haft fallenhet för deras modeller. blir nog dags att leta fram mina solar auxilia och återuppta lite målande på dessa så jag kan försöka ta mig in i härligheterna. ZM har alltid sett lockande ut, något jag vill testa!

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

holyalex skrev:kul läsning, sett lite post här och vart från scandus som strömmat runt i mitt facebook flöde. bytte om från warhammer till bolt action då jag aldrig gick in för att lära mig spela 30k eller warhammer för den delen, men alltid haft fallenhet för deras modeller. blir nog dags att leta fram mina solar auxilia och återuppta lite målande på dessa så jag kan försöka ta mig in i härligheterna. ZM har alltid sett lockande ut, något jag vill testa!
Det är roligt att höra!

Det var många på scadnus som kom in på 30k efter att ha startat med historisk wargaming tidigare, som Flames of war eller bolt action, jag tror det kan vara för att 30k känns mer som historiska dokument vilket gör det lättare att anamma.

forgeworld har ritkigt snygga modeller och jag har, själv, svårt att hålla mig ifrån de stiliga Solar auxilia modellerna, jag önksar mycket lycka till och hoppas att du lägger upp lite bilder :D
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

phew, så jag har efter scandus vart mest fokuserad på att komma någon vart med mina nattens herrar, och herrejösses (gubbhumor hoooo!) vad jag borde sluta köpa nya saker.

En av de första nya sakerna jag kommit över är en xihpon från ett tredjehandsbyte, fasen vad kul den var att bygga och måla, det gick att göra på en normal kväll, exklusive basen som inte är färdig här nere
url=https://postimg.org/image/145i027psb/]Bild[/url]

kul att måla och det var ett nöje att äntligen nyttja några av de större transfers likväl, dock så insåg jag när jag nästa var färdig att en vital del saknas. Nämligen Glaset till cockpiten, faaaaaaannnnnn så jag kontaktade säljaren utan någon större förhoppning, och började leta efter någon som kan sälja en extra, måste ju lösa det här på något sätt.

Bild

vet inte riktigt om jag är helt såld på liemannen på vingen dock, jag får rannsaka mig själv om jag vill ha fler.

Bortom det så har jag tittat igenom min lista, jag är fortfarande helt inne på att göra en Terror assault armé men då jag bara får ha en heavy support så undrar jag om det är värt att ha flera Flygare som är någon sorts pseudo antipansar lösning, annars får jag helt enkelt gå med mina terminators och veteraner i droppods som en mellan lösning. Det till ära så har jag målat mina droppods, co nu sitter jag bara och undrar hur tungt jag skall chippa dem, de komer ju in via atmostfären, så jag kan tänka mig att de är skadade bra mycket mer än det här, men hur mycket? Den eviga frågan vad är för mycket chipping?

Bild


i övrigt så flyter det på, jag har satt som mål att få färdigt 2000 pts till december, så att jag kan möta mina polare med en till armé och nyheterna om 30k's framtid slår i god jord hos mig
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Skriv svar