Hydra dominatus- 30K alpha legion

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Nurgle skrev:Instämmer! Snygga bräden, snygga modeller och snygga bilder. Awesome!

Tack! Kul att få feedback :D
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Det har varit lite tyst här på sistone, men det verkar verkligen som om att det kommer att bli en hel del heresy 2017. Jag har även anmält mig till min första turnering, och ser fram emot det (här i stockholmsområdet så det är perfekt) vi har även börjat planera en slowgrow kampanj för 30k på SLG i Stockholm, vi kokmmer att använda characte creation och conquest systemet frå bok 4. Vi har även börjat diskutera om hur man gör sceniska slag, Till exempel när traitor sidan landar på den lokala forgeworlden och skall strida mot Iron warriors som är befästa där.

I övrigt så har jag börjat med min Mechanicum arme, och tack vare "age of darkness" podcast two week challenge så har jag faktiskt blivit färdig med mina första modeller. Så här är lite Mechanicum


sex thallaxii med en phased plasma phusil, några modellerade för att hålla den mindre sortens metlabombs från FW upgrade kit som passar perfekt.

Bild

en magus dominus, med machinatgor array och en iradd cleanser. Billigt, bra och blir nog bra att matcha in med några castellax. samt tio första adseculari covenant. Snorbilliga och kan få fearless och FnP billigt. Målade som att de har överbelastade små laslocks (i princip en sämre lasgun)

Bild


återkommer när jag har lite bilder från kampanjen :D
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Så i söndags så drog vår kampanj igång, det var dags för the "Cadox conflagration

Kampanjen spelades på SLG inne i gamla stan, vi hade ett event igång men i och med att vi hade tre garanterade detagare och femton "maybe" (den mest menlösa knappen på facebook!) så valde vi att börja med en större match.

Vi hade bestämt från början att vi skulle köra en kampanj serie som huvudsakligen skedde i stadsmiljöer (så vi kunde köra city fighting från HH 4 conquest) och även köra scenarion därifrån.

Första matchen var mellan mig (alpha legion) som uppmuntrat ett upplopp på den strategiskt meningsfulla hiveworlden Cadox IV, som hölls av en lojalist styrka Iron warriors,"the last loyal sons" i samband med dess allierade ( för att tillåta flera att deltaga vid önskemål) och det började med att Alpha legion började med en massiv landning i befolknings zonerna.

Själva kampanjen är rätt okomplicerad.
Tre hab-block distrikt
fem mechanicum (produktions distrikt)
fem militära (fortified districts)

vilket möjliggör att man kan spela flera snaba mindre matcher, samt ett par större likväl. Vi använder Conquest systemets uppgraderings system, dvs att om du vinner en match så kan du antingen rulla för en liten boost till din statline, eller bland förmågorna. Men kravet är att du har ett namn på dina karaktärer för att möjliggöra ett narrativ.


Den första matchen blev väldigt intressant, det började med att vi spelade 3000 pts IW mot 3000 PTs AL där Alpha legion landade i styrka och försökte göra en pansar genombrytning rakt in i ett kraftcentrrum för Iw. Vi fick uppdraget där min motståndare fick välja ett sorts högkvarter. Och fluffigt nog så valde han ett "governmental headquarters", vi hde bara en ork modell (senare en muterad adling) så scenariot var klart.

Efter de första upploppen som hade brännt ner den större delen av adliga familjens Palazzo så hade Iron warriors förstärkt sin närvaro med en avsevärd styrka soldater, artilleri samt personligen tagit tag i Guvernören för att fortsäkra hans lojalitet. Uppdraget var enkelt, kom jag in i hans HQ fick jag fem poäng, (och hade en marionett för att möjliggöra övertagandet av planeten lättare och facilitera vidare upplopp) och om han höll den fick han fem poäng.

Deployment var....ny för oss båda. Den gick ut på att man delade upp alla närvarande ruiner i två, och försvararen får välja hälften (sex i det här fallet) och därefter får anfallaren (Som får börja) deploya sina trupper I de övriga. Inte emellan. UTAN I husen.

efter att ha valt så såg det ut ungefär så här för deployment.

Bild

guvernörens palats nere i högra hörnet, återstoderna det vill säga, bakom en fortifikation.

Bild

samt det andra hörnet av zonen


Armerna var väldigt olika varrandra.

Alpha legion hade en huvudsakligen bepansrad lista med Tre predators, en land raider phobos med min praetor och command squad i, två contemptors, en rhino med plasma team, en sicarian, en damocles och laser destroyers.

I outflanking hade jag, tio recon marines med shotguns, en veteran squad med två HB och lite diverse, en saboteur med combimelta samt tio manna meltaveterans med meltabombs och diverse utrustning.

Iron warriors hade en väldigt infanteri tung lista.

Tio siege terminators, två grupper om tjugo vanliga marines med apothecary, en grupp om åtta heavy support med missiler, en warsmith med en terminator livvakt, och en siege breaker med två domitar iron circle bots (skithäftiga) tre meltabike outriders och tre thudmortars med phosphex. samt femmanna plasma cannon HS team.

Vi går vidare med deployment. Jag vet inte om ni någonsin försökt att deploya en sicarian, land raider eller predator squadron INUTI ett hus. Men det är knepigt, men det blev fluffigt, de körde maskerat för att första turen köra rakt igenom husen ( och hoppas att ettorna hägrar med sin frånvaro) min damocles hänger längst bak och min praetor deployar längst ut på rak bana. Vi kom jämse överens om att vi båda får deploya upp till 3" runt huset också


Bild

Alpha legion röjer sin närvaro efter att ha underskattat nattens längd under cadox prime's två solar.

Bild

tvunga att snabbt anpassa sig så drar den 108'e expeditions armé sina predators bränsleceller i högsta läge

Bild

Mezoa den äldre och hans underordnade plasma grupp kommer ur sin fördolda position endast för att välkommnas av den fjörde legionens främre vakt

Jag återstår som positivt i alla fall. Jag har dålig placering, men jag har första turen och vad är det värsta som kan...

Bild

aaahhhhh FFfffffffuuuuuuuuu........., det här är varför jag inte lånar ut mina tärningar längre

Vi spelar med ett "mysterious wreckage" så medans Iron warriors avancerar frammåt, så finner deras siegebreaker Barban falk, en bekant signal, medans hans iron circle tar sig an min contemptor så finner han sitt pris. En Castellax satt i viloläge, som bär den aktiveras urskiljningslöst anfaller allt i sin närhet ( vi rullade var tur, och vi fick den unefär varannan tur, fluffigt och kul)


Bild
barban falk finner en oväntad allierad

Efter första turen så regnar det phosphex över mina rapiers, mitt plasma team är dött och min motståndare börjar skjuta mot min predator squadron.

Under min tur ett så släpper min damocles sin bombardment, och tar ut exakt två missile launchers. Alla tanks lyckas med sina tests och kör genom de hus de kan, min predator squadron skjuter allt de kan på de två domitars som närmar sig mig, medans Potms går på hans terminators som är på väg emot mig. Min land raider kör fram sina 6" släpper ut min praetor som skjuter, och sedan chargear 10" rakt in i hans nu försvagade livvakt,

Bild
duel of fates

Min praetor Votan slår strid in i hans warsmith Dantioc.
Vi har ungefär lika många attacker, även om jag har en mer (tack power dagger) efter mycket rullande så får jag in tre träffar, en killing blow går rakt mot nacken, men Warsmithens kraftfält slår bort det dödliga slaget. Han ligger kvar på 1 wound efter en runda med paragon blade duelling. Varpå resterna av min livvakt hugger honom i ryggen med power daggers A la "julius caesar på senatens trappa.

Vilket var intressant för precis innan så diskuterade vi duellerande som koncept. För ärbara legioner, eller ärehungriga som Emperors children, Blood angels, Dark angels eller Sons of horus så är duellerande en hederssak. Men för Iron warriors och Alpha legion så tänkte vi oss att min praetor duellerade mot hans, och efter att vi mätt våra kunskaper så nickade Votan knapptmärkbart mot sin bannerman, som aktiverade sin chainfist och slog in den i flanken på den distraherade warsmithen.

A peculiar smile came over the warsmiths ruined features as his lips moved wordlessly in his olympian dialect, and was then followed by a hoarse statement of "i win anyway" Votan smiled mirthlessly as he raised his power dagger for the final blow, this was knife work, hardly worthy of his artificer wrought blade. "You have a peculiar concept of victory olympian, but having met your primarch i have seen what you deign to call success. So i hardly blame you. A faint whistle caught his attention and he raised his attention to his bannermen "incoming mortar shells my praetor responded andrisj, "hardly a concern, our armor is hardly touched by such things, stand fast" Dursaj the keeper of honors remained staring upwards and replied curtly "blue streaks, incoming phosphex!" Swearing Votan moved away from his downed opponent, "to the landraider!, the day will be ours yet!"

Så tur två så REGNADE det phosphex över min praetor, jag gick på herrarnas medans min motståndare rullade quad mortars. När jag kom tillbaks på hade jag 36 hits, blev ca 12 wounds XD endast min praetor och min herald överlevde. Hans återstående domitars avancerad och resten av the loyal sons höll all terräng de kunde.

så på min tur två kom det jag hoppades skulle rädda mig

Recon marines
saboteur och två veteran squads
Bild


Jag ville se vad reconarmor, chameleoline,shotguns och melta bombs kunde göra för mig. De sprang in i terräng, sköt hagelgevär som om det vore en john woo film och tog ett hus i motståndarens sida, utbytandes skott med hans tjugo manna squad. Mina veterans sköt allt de hade rakt in i tjugomanna squad i terräng. Och de få precision skott jag fick räckte till att skjuta ner hans sergeant, apothecary och vexilia. Men inget mer. IW did not give a shit.

Min saboteour var en riktigt hjälte, han tog sig upp för två våningar, knivade två plasma marines, och "SABOTAGE!" sprängde bort två siege terminators.

Immobilized checks började även de komma, så min skvadron, och min sicarian satt fast i rutiner, så min arme fastnade.

Tur tre markerades av att mina veteraner började dö, min saboteur var fast på ett tak, och jag hade få alternativ kvar. Jag insåg att jag hade en chans att försöka ta den här matchen

Wide spread vox returns were being routed to the land raider, the Alpha legions nigh compulsive need for battlefield control were painting Praetor votan a clear summary of the field of battle. And it was not one that aligned with his view of reality. He looked over to Dursaj, theone member of his bannermen, bannerman at this juncture he noted bitterly, still able to carry the day. His recon company had been clear, advance was not merely impossible, which the XX'th relished, it would be suicidal. And Votan prided himself on never wasting resources. The praetor tensed his jaw and gave the one command he found would let him take the day. "ALL remaining vehicles and walkers, follow my lead, into the Pallazzo, overcharge all powerplants, clear the way and let us show these íron warriors what endurance truly entails. Hydra dominatus

Bild

Så min Land raider åkte igenom ett hus, åkte rakt emot guvernörens palats och körde in i hans terminators, som misslyckades med att stå sin mark, och flydde.

Bild

Den sista återstående rhino'n åkte flatout hela sin movement, klarade en difficult terrain test och åkte de sista tummen in i hans artillery, som misslyckades med LD och dog , två av tre och den sista flydde

I den sista turen vi spelade så flydde hans terminators av brädet. ca 500 pts.

Vi avslutade matchen där, innebärandes att Alpha legion tog den första delen av Hab blocks. Och nu har en marionett commander.

Vi spelade en match till. Borde kunna lägga upp den snart.
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av Nurgle »

Fantastisk batrep. Jag fattar knappt hälften av reglerna men det gör fluffet desto mer njutbart. Stort tack och ser fram emot fortsättningen med spänning.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av stormshaft »

Sjukt coolt. :D
Ser så härligt ut med målade figurer också. Sen gillar jag fluffet kring matcherna, det lät som en drabbning som faktiskt mycket väl skulle kunnat ske i 30k.

Plus att jag är en sucker för kampanjer.

Ser fram emot nästa inlägg!

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Nurgle skrev:Fantastisk batrep. Jag fattar knappt hälften av reglerna men det gör fluffet desto mer njutbart. Stort tack och ser fram emot fortsättningen med spänning.
Tack så mycket, det är kul att se att folk som inte spelar 30k ändå gillar att läsa om kampanjen :D

du skall inte börjakika på reglerna nu när du är här? *skjuter över en regelbok* kanske plocka upp lite marines från BoP *pekar på en hög modeller* starta en liten styrka till :twisted: the first taste is free......
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

stormshaft skrev:Sjukt coolt. :D
Ser så härligt ut med målade figurer också. Sen gillar jag fluffet kring matcherna, det lät som en drabbning som faktiskt mycket väl skulle kunnat ske i 30k.

Plus att jag är en sucker för kampanjer.

Ser fram emot nästa inlägg!

Tack så mycket :D det bästa är ändå att det är en så välkoomnande klubb och engagerade spelare. Nästa steg efter det här är 1800 pts och kommer att ske i militärdistriken, tänkte att för vart "objekt" man håller efter matcherna så får man rulla på en d20 och tar med sig fördelarna. Inget för Bonkers, men typ

1: "breaking the covenants of war" you may freely distribute D3 phosphex bombs to to a character of your choice
2: Surplus of ammunition [/i an infantry squad of your choice may, for one engagement, reroll one's to hit
3: subsonic rounds an IC equipped with subsonic rounds may, once a game, declare that he is utilizing them for any bolt weapons. This makes all shots in that shooting use the following profile 36" S3 AP2

och så vidare. Dvs att man får små fördelar man bär med sig men inget som är game breaking. Funderar på att göra Kort eller markörer för att hålla reda på det.
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Den andra matchen i kampanejn blev av en kortare natur, det var mot en trevlig EC spelare, han kom lite senare än så vi spelade en 1200 pts match (som det var tänkt att vi började kampanejn med ändå )

armeerna (om jag minns rätt) var ungefär såhär

Jag hade två tiomanna veteran squads
en med 2 melta ,sergeant med combi melta. Snipers taktik
en med två HB, en sergeant med Powerfist, power dagger.
En recon squad med hagelgevär som outflankade
en saboteur som outflankade med combiplasma, cameloline och en power dagger (gillar att han har det, känns fluffigt)
en Delegatus som har ett power sword
en cortus contemptor (samma som senast, Mezoa the elder) med plasma cannon och CCW med heavy flamer
en fem manna support squad med Volkite calivers

Min motståndare var en ädel medlem av III legionen som underhugget ledde en kult av hedonistiska invånare av planete

om Jag minns rätt hade han
fem phoenix terminators alla med spju
fem vanliga terminators med en autocannon (tartaros)
en tio manna squad med breachers
en Champion med spjut
en praetor med spjut, digi weapons och en del annat

samt allierade kulter som var riktigt häftiga Hobbit orcher kombinerade med slanesh bits, såg riktigt fränt ut. Ledda av en konverterad "goblin king" med en awesome Mad max liknande stålmask och en stav för sina mörka gudar
cult horde, tainted flesh
en blobb med TJUGO fearless, zealot, rending, feel no pain kultister :o
en force commander med fist och armor

deployment var "high ground" så anfallaren (jag) väljer en plats och deployar inom den, och försvararen deployar utanför

uppdraget blev att vi jagade en värdefull relik, i det här fallet ett biokemiskt implantat som gav squaden feel no pain och fearless (!) vi lade den i ett hörn, och han deployade runt.

Vi hade även denna gång ett mysterious objective.

så här såg det ut vid starten

Bild

Huset i hörnet mellan hans kult och breachers var där vapnet fanns. I ett kassaskåp övergivet i hast av invånarna som flytt detta hab-block

jag hade tur ett

The squads of the fifteenth hyprotic cell of the Alpha legions presence moved through the rubble of what had once been the population centre of Cadox V, bolters moving from side to side as if expecting the blasted hab block to rise up in anger at their mere apperance. Consul Vilos crackled an order over the vox net in hydra cant "fifteen to ten, through the loop" The support squad quickle ascended to the second floor of a burnt out cafe, taking position to cover the open streets.

The contemptor chassi of Mezoa the elder took point and advanced, Vilos was not sure if Mezoa still imagined himself a tutor of the squads he accompanied, or if it was the result of his unstable internment that led him onward, but regardless of shattered mind he was a powerfull ally, if a fickle one

"advancing to the com signal, eight through five, young vilos, you will wish to see this"

Grating at the young part vilos ordered one of his squads onward, tailing mezoa lest his lust for battle once more got a hold of him

arriving at the unexpected comsignal, sergeant orlant found a fellow legionnaire, or parts of him at least, the faded violet of his armor designating him as one of III'd legion.

"Accursed hounds of perfidery! cowardly fiends of debased heresy! the warmaster is a fool! you patron a whore! you know not what you do!

The wrath of his words had little effects on the first squad, men of lesser convictions might feel shame at recanting their erstwhile "oaths" but the XX'th legion knew where their loyalties lie

Suddenly a strange sonorous sound echoed through the abandoned streets,a chorus of ecstatic and frantic screaming, and through the mists they appeared, Deranged, flailing and utterly removed from their senses humans approached the astartes. "Light the way, ten by eight" he ordered the support squad, The coruscating beams of volkite struck the flailing madmen, altough many fell they came ever onwards. Suddenly the world caugh fire as Mezoa shoot a mighty gout of flame into the street ahead, and followed suit with a heated ball of plasma, utterly annihilating the wall in front of them. Yet this did nothing to deterr the maddened horde. As Cavos struggled to understand what happened, Mezoa rushed into the horde grabbing one in his mightly claws and throwing aside. The vox crackled to life and reported that to their side, and ahead of them the "noble" warriors of the III'd appeared. Using the maddened horde as a distraction and as cover, they came, clad in the unmistakable outline of terminator armor they moved with a speed that belied their tremendous size.

"Open fire, melta guns to the fore, delay them!, do not let them reach the building"

As bolt fire started to whine through the air, the battle proper took speed, and all plans ahead were as much ash as the cultists that opposed Mezoa"




Så det blev väldigt fluffigt, den III'd legionen omringade mig, med en grupp av breachers till höger, och terminators på vardera sida, med sina kultister framför mig. Jag fick äntligen testa att skjuta S6 AP5 på något där jag kunde skada dem med (choom!) och min flamer tog ut ett par kultister med, och sedan chargeade jag in, men hans fearless kultister med rending var nog mest glada att de levde.

Mina HB sniper vets och melta vets sköt allt de hade på terminators framför mig med hans HQ i. och där blev det lite tråkigt, jag lyckades få ungefär 12 sexor på "to wound" och hade därmed (utan att räkna in meltaguns) tolv AP 2 skott (i och med att jag hade sniper) så hans ena terminator grupp dog första turen. Och andra turen så hade hans breachers ritkig otur, det som överlevde var ca fem modiga, som chargeade in!

Och det dog tre till på overwatch (!) Bara hans champion kom in, spjutade fem man, och blev knockad av min delegatus med AP3 (han hade ingen artificer)

Bild


och på tur två så kom min saboteur in, slängde sin D6 S5 AP2 autohit (no cover saves) på hans andra grupp terminators. Och dödade två.......

mina recon marines gick in i det övergivna huset och tog reliken. Och vi kallade det över.

Min motståndare, som var en riktigt god spelare. Hade en otrolig otur, men tog det med bravur.

Efter två matcher så har nu min praetor +1 attack, och får plus ett i cover save i ruiner
min delegatus har move through cover
och min saboteur har +1 i strength och move through cover .

Skall skriva lite mer fluff och nu är det dags att förbereda för del två!

nästa steg. Är i militär distriktet.
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

Lyckades få till en hel del målande igår kväll när familjen hälsade på släkten. Så det var bara att sparka igång kompressorn, ta fram alla kemikalier som inte är lämpliga runt litet barn och fru. (farlig för den ena, den andra farlig för mig, i kid) och komma igång

Det första jag har på G just nu är till en turnering som det är dags för i Juni, en lagturnering där jag skall spela med en polare från SLg inne i stockholm. Jag har fortfarande ingen bättre idé än att spela Armored breakthrough (taaaannnkkkksssss!) men jag behöver anpassa mig för att hantera en massa nedriga 3+ saves. så jag bestämde mig för att ge mig in på något nytt till min alpha legion arme

Bild

Bygga ihop den här var nog bland det lättare jag gjort. Fördmodligen för att jag äntligen inveterade i en värmepistol från Claes ohlsson. Vilket gjorde hela "gotdammit damocles side hatches no, please why!" mycket lättare att lösa. Speciellt som jag på något sätt lyckas regressera när jag är runt kokande vatten och typ bränner mig.

Bild

Efter att ha "bara" tagit 30 minuter på mig att få in tracksen i de förbannade rummen under (såg i manualen att man tydligen skall skära till dem, det har jag ALDRIG gjort, borde nog börja....)

så körde jag lite snabba lager med vallejo black, följt av Vallejo acryllic aluminium. Den dagen som Wentzells killen snackade omkull mig och fick mig att köpa de här bara för att få gå hem var nog det bästa de gjort. Så gryyyma färger, bra resultat med bara två lager, och flyter på nice

Bild

därefter var det dags för lite Calth blue, följt av lite snabbt washande och koppar för missildelarna


Om man inte följer Horus heresy så är det här en Whirlwind scorpius (tror att det är ) S6 AP3 och om man står stilla så får man 1+d3 blasts att skjuta. Med min rite of war, så är alla fordon med 3> HP "FAST" så om jag behöver röra mig så kan jag åka en bit i alla fall. Vilket säkert kommer att vara ovärderligt i slutet av matcher. När all planering gått ut genom fönstret ändå.


Bortom det så började jag på en till damocles predator, då jag kan ha dessa som troops i mina listor :wub: så det var bara att sätta sig och gå från det här


Bild

till det här

Bild


Turreten är från en affär som heter Hexy, de har rätt bra utbud via polen och jag har köpt lite extra turrets och småbitz, kan rekkommendera dem men lägger upp lite bilder när jag är klar. Speciellt som jag köpte ett billigt "damocles" alternativ, och jag har förstått att det är eftertraktat.

Bortom det så började jag experimentera med mina första pigments igår, tar gärna emot tips på hur jag kan använda Rost effekten på fordon så att det blir snyggt men inte för mycket. Just nu har jag bara använnt på mina Mechanicum för att få en "vi har rört oss i rött damm effekt" genom att
I) ta pigment på borsta
II) dra över fötter och knän
III) Airbrusha med varnish

Jag är inte helt säker på om jag gör rätt för den funktionen. nästa steg är nog att börja laja med "white spirits" för ingen har väl farit illa av att leka runt med nekromanti.

Till sist vill jag bara lägga upp en bild på några mechanicum bestar jag gjorde den här veckan till Age of darkness podcast two week challenge. Det är nogbland dem modeller jag är mest nöjd med hitills, och det känns som att jag kan nyttja det jag har lärt mig hitills fullt ut på dessa. Dock måste jag säga att mina bästa inköp i år är

A) microsol+ microset
B) värmepistol

Bild
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Hydra dominatus- 30K alpha legion

Inlägg av sefiii »

I söndags var det dags igen, vi startade fas två av vår horus heresy kampanj. Nu när det är steg II så är vi i Militärdistriktet som sagt, Anfallar sidan försöker roffa åt sig så mycket resurser och ta så mycket terräng som går, medans försvararna försöker neka dem en inträdespunkt.

I och med att vi eskalerar så gick vi den här gången upp till 1700 pts per sida, lite mindre än rekkommenderat för City fight och raid detachments (som har 2000 som standard) men vi försökte få in så mycket spel som möjligt.

Jag hade för denna del av kampanjen genererat ett par custom missions, samt att vi har en karta över ett par "neutrala" zoner, som bara är i stil med
Zone 254 generic city fight mission

De skräddarsydda uppdragen innebar att det var mer strukturerat (slag om ett kommunikations torn, slag om en rymdhamn osv) och vinnaren fick ta med sig en påtaglig fördel till nästa rond. Vi har även så att om du håller ett av objektiven i slutet av matchen så rullar du på en D20 lista jag har gjort för att få med dig "utrusttning till nästa rond" kan lägga upp listan om någon är intresserad.

Den första matchen var mot min polares Iron warriors lista

Bild

Lite av allting, det är otroligt vad man kan få in på 1500 pts.

på andra sidan stod min lista 1500 pts av armored breakthrough

Bild

De två listorna var rätt väl matchade, mina tanks neutraliserade hotet från hans quad launchers, samt hans snipers (som ser riktigt bra ut) men samtidigt är hans vindicator tank destroyers och laser plattform lite av ett konundrum.

I och med att jag valde Armored breakthrough så är min Sicaran tank min warlord, vilket gav honom +1 Bs och att han blev super heavy. Vilket var en drös nya regler för mig. samt att alla fordon med 3HP eller mindre är fast. Vilket kommer behövas.

Min motståndare och jag valde att spela en av mina scenarion, så det som skedde var att Alpha legion ledde en räd på en Iron warriors bas, De fanns tre objektiv (två supply crates och en HQ post, alla värda tre poäng i hans sida av bordet) special reglerna var att han fick en Ammo dump att placera, samt att alla "befästningar" hade +1 i cover saves i hans sida av planen. Dock så kunde bara jag få Line breaker. Deployment var kort sidorna, och häflten av kartan är en "bas" som han bygger med terräng från klubben, och andra halvan ruiner.

Bild
det här är vad man får när Iron warriors spelare blir ombedda att "bygga en bas"

samt efter deployment

Bild

min motståndare kännde att dte var inte annat än logiskt att det fanns åtminstone en öppning in i basen, och jag kunde inte annat än hålla med. Men det är klart att man skall befästa alla öppningar. Jag såg fram emot en massa immobilized results på mina tanks.

Jag satte min Whirlwind scorpius längst bak, samt min predator med heavy conversion beamer längst bak, då om den är 42" eller mer bort så kan jag skjuta en large blast med S10 AP1, premiär för båda tanksen.

Som muteable tactic så väljer jag scout, för att ge min Heavy support squad, min plasma squad, och veterans outflanking. De går in i reserv och försöker göra en utflankerings manöver.

Hans tur 1 så hände inte så mycket, jag stod i cover med det mesta och han hade riktig otur med skjutandet. En hullpoint på en predator, men det var ungefär det.

Bild

Min tur 1 och allt åker frammåt, jag har en exakt en chans så allt åker sin max range och får skjuta allt de har. Mina predators åker fram och försöker ta ut alla troops de kan få för att se till att jag kan ta hans objektiv

Bild

Det går rätt bra

Lyckas få stun och shaken på båda hans tank killers, och därmed får de inte skjuta på mig, inser att som super heavy så får min sicarian skjuta vilket vapen han vill på vad han vill, vilket gör under.

På tur två lyckas min motståndare börja ta hull points, plasma cannons skjuter in i en av dem och immobiliserar en tank mitt i central vägen så jag måste åka runt han. Min conversion beamer är säker, och min contemptor lyckas med sina 5+ INV

tur två för mig. Min heavy weapon squad och plasma squad kommer in.

Bild
Objective secured commander

Bild
tank sighted, taking the objective

sedan börjar det.

Min plasma squad skjuter rapid fire med tio skott, två missar, tre gets hot. Jag spränger tanken, men en av de andra på klubben räknar ut vad chansen är för mina dåliga odds, runt 1 på 36000.
Lyckas med två penetration, ena tank killern är död, min heavy weapons squad skjuter in i hans quad mortars, men då de har gått ut ur fordonet så är det snapshots, jag lyckas ta kål på en crewman, men lite skjutande av min contemptor mortis tar ut den andra tanken, och plasma kannonerna decimeras till två man.

Tur tre för min motståndare, Phosphex över min HS squad, 48 hits, 25 wounds, han frågar om jag vill go to ground, jag svarar att jag dör hellre än gömmer mig.......varpå han plockar bort alla tio man XD

mina plasma får ta stryk från en fury of the legion, och tappar två man, kunde vart värre, klarar sin leadership.

Bild

Min tur tre, mina veterans kommer in och går in och skjuter combiplasma, melta guns och combimelta för att febrilt försöka ta ut hans quad mortars innan de decimerar mig, min predator klarar en sista Dangerous terrain test och kommer in i hans område och lägger eld på hans quad mortars, jag får bort alla förrutom en.

Bild

Mina plasma marines går in i cover och skjuter fyra skott mot hans tacticals som närmar sig mig.

Min sicarian, i ett fall av storghetsvansinne försöker att Thunderblitza hans predator ur vägen, och lyckas döda den, men en sexa av honom dödar min Warlord.......

inte mitt stoltaste ögonblick

Bild

Matchen slutar med att mina rhinos kör rakt mot hans sista squads, och att jag håller två containers, medans han håller sista command pointen.

Den Fjärde legionen retirerar febrilt medans Alpa legionärerna börjar bogsera ut den nyligen anförskaffade ammunitionen.

efter att ha rullat på tabellerna så fick jag:
1d3 teleport homers
1 gratis auxiliary drive

min motståndare fick
1 gratis auxiliary drive


glory to the warmaster!
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Skriv svar