DEATHWATCH

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: DEATHWATCH

Inlägg av MiniMajs »

Jag skriver ner korta battlereports för att dela med mig, dels av själva armén och dels av turneringen Bunker Buster första upplaga. Den ägde rum på studentpuben Bunkern i Karlstad. Det första jag noterade var att det var gott om plats för borden, avlastningsytor etc. Det andra jag noterade var att man kunde köpa öl och annan dryck i baren till riktigt förmånliga priser. 16 deltagare var det och turneringen var easy comp 0. Många roliga arméer och inte så mycket cheddar. Jag mötte iofs aldrig någon av toppspelarna i turneringen men det kändes att folk åkt dit med en glad attityd med fokus på att ha skoj.
Min egen lista finns tidigare i tråden. Iom att det var comp 0 så gjorde jag en medvetet "snäll" lista för att få vara med på dispans. Codexet kom dessutom samma dag som listan skulle vara inne så jag hann inte forska alltför mycket samt att watchmastern och corvus kommer först nästa vecka och armén hade mått väldigt gott av dem.
Fokus har istället varit på att tokmåla för att hinna få armén spelredo.

Match 1

Här var förutsättningarna att varje objektiv gav 1 poäng vid matchens slut, kort och killpoints max 6 poängs skillnad, slay the warlord, linebreaker ocj first blood var med som vanligt.

Motstånden stod Astra Militarum för. En lista som borde passa min templat-tunga armé som handen i handsken. Det enda som oroade mig för var de två tanksen i commandsquaden med pask i.
Jag har inte många matcher under bältet överhuvudtaget samt att egna armén har jag inte spelat med alls och jag har aldrig mött imperial guard så det var väldigt spännande detta.

Motståndaren var lika trevlig mot mig som han var kunnig om sin armé. Han satte upp en pansarring kring sina fetetanks. Det bästa jag kunde komma upp med var att droppa poden och skjuta den i sidan där den hade av13. Poden dropar ner fint och 4 arga grabbar med fragcannons kommer ut tillsammans med en terminator med ac. 8 lascannonskott och ac:n plockar bara en enda hullpoint! Som tur är blir det en pen och tanken blir immobilized. Nu är dock de stackars marinesen omgivna av riktigt elaka bössor från alla håll. Jag hade behövt poppa minst en av de där två tanksen för att ha en chans att överleva. Helst båda...

Bild

I övrigt fegar jag försikt framåt med mina rhinos razorbacks och de tillsammans försöker skjuta sönder de chimeror de kan se men lyckas inte med nåt vettigt.
Nu var det paybacktime för astra militarum. Med all den eldkraft som mina stackars podgrabbar var omgivna av så hjälper inga stormshields eller iron halos. Grabbarna mejades ner till sista man och eftersom artemis var med squaden (tanken var att hans stasisbomb skulle slå ut den tank som överlevde) så var en tredjedel av min armé utplånad innan jag ens börjat turn 2!

Jag lyckas deepstrikea mina vanguards med h.hammer och fist i andra änden av spelplanen för att undvika den immobiliserade tanken. I övrigt händer inte jättemycket i ett par turns. Mina skott lyckas inte slå ut hans transporter och jag kan inget annat göra än att se hur han klarar sina kort och hans stapel växer snabbt.

I min turn 3 chargear vanguard och slår ut en riktigt otrevlig sak som skjuter barragevapen på allt som är dumma nog att hoppa ur sina transporter. Jag lyckas också skjuta sönder en tarox? Så gubbarna ploppar ut. Skönt att jag lyckas med nåt men jag ligger långt efter på korten och mina få marines blir bara färre och färre.
I turn 4 chargear vi den andra farliga tanksen med commander pask? i. Tyvärr lyckas inte en fist och heavy thunderhammer ta död på den!! Vad händer?? Nu är de 3 grabbarna (2 blev bortskjutna efter första närstiden) omgivna av massor av feta vapen. De överlever dock mirakulöst en hel turns skjutande på dem tack vare sina stormshields! Vi får alltså en chans till och nu slår de sönder tanken. Tyvärr consolidater de bara 1" och får bistert ta emot en runda eld till från alla håll. Endast en av dem dör dock och jag har en unit kvar som kan plocka poäng!

Bild

På "min" sida av brädet har dreaden dödats utsn stt ha gjort nåt speciellt. Jag har nu poppat nägra transporter till och mina infernus flamers får chansen. Payback time! För the emperors finest är guardsmen ingenting och jag dödar dem som flugor med mina få kvarvarande gubbar. Jag har ca 5-6 marines plus transporterna och vanguard kvar på brädet vid det här laget.

Bild

Jag plockar ett par kort och jag känner att jag jobbat mig in i matchen när turn 4 är slut.

I turn 5 måste jag fatts ett beslut med mina vanguards. Ska jag chargea något och få killpoints eller ska jag skutta iväg med dem till ett objektiv istället?
Jag chansar på att spelet tar slut efter turnen och skuttar till objektivet.
Jag håller nu 3 objektiv och motståndaren 1.

Det blir en turn 6! Nu ligger jag risigt till och riskerar att bli tablead!
Shieldsen fortsätter att göra jobbet dock. Droppoden som varit i liv hela matchen trots en massa plasmaskott faller. De sista marinesen faller. Kvar har jag 2 vanguard, en oskadd razorback och en rhino. Alla tar varsitt objektiv samt linebreaker med razorbacken som är säpass stor att den fixar båda.
Jag lyckas också skjuta bort nog med guardsmen för att de inte ska vara tillräckligt nära sitt objektiv.
Efter turn 6 slutar matchen som tur är!
Vad är mer tur är att jag drog två kort som gav mig 2 poäng vardera tack vare att jag höll de 3 objektiven och motståndaren inga.

Jag fixade slay the warlord, linebreaker tog 3 objektiv mot 0 och med korten på slutet så förlorade jag inte jättestort på korten. Förlorade inte så stort på killpoints heller trots att nästan hela armén var utplånad eftersom den har så få enheter.

Det hela slutar 11-9 till Astra Militarums favör!

Mycket nöjd med upphämtningen efter den katastrofala inledningen och kände mig som en vinnare.
Jag hade en otrolig tur med mina vanguards och de klarade LÄTT 15+ inv saves. Hade de dött när de "borde" hade katastrofen varit ett faktum.
Jag har nu lärt mig att armén är otroligt skör trots sköldar då vad som helst kan döda dem och endast en modell har mer än ett wound och allt har toughness fyra.
Jag ångrar att jag inte gasade framåt 12" med mina transporter i turn1. Har ingen rutin alls på att lira med dem då jag brukar köra drop pods med blood angels.
En väldigt kul och tuff match med en riktigt sympatisk motståndare gjorde det hela till en riktigt trevlig inledning på turneringen.
I anmälningsavgiften på 100:- ingick det en måltid och fri dryck! Jag uppgraderade min dryck till en flädercider för en symbolisk summa och satte mig i solen och käkade och ljög ikapp om striderna med övriga deltagare!

Bild

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: DEATHWATCH

Inlägg av Nurgle »

Härligt! Mera batreps åt folket. Och snygg upphämtning (tummen pekar uppåt)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: DEATHWATCH

Inlägg av Elevatorlake »

Nice lunch! Batreppen var nice den också :)

Deathwatch verkar lida av samma symptom som grey knights. Bra enheter som är kraftfulla i sig men när man väl börjar missa sina saves så går det fort utför med så få modeller. Ändå bra upphämtning från det grimdarkläget.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: DEATHWATCH

Inlägg av Naz87 »

Bra jobbat för att ha spelat med och mot en ovan armé
MiniMajs skrev: Tyvärr consolidater de bara 1" och får bistert ta emot en runda eld till från alla håll. Endast en av dem dör dock och jag har en unit kvar som kan plocka poäng!
1" är fortfarande mer än vad du borde fått då man inte får consolidatea efter man slagit ner fordon ;)

MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: DEATHWATCH

Inlägg av MiniMajs »

Nurgle skrev:Härligt! Mera batreps åt folket. Och snygg upphämtning (tummen pekar uppåt)
Thx! Det är dina målande rapporter som inspirerat mig till detta. :)

MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: DEATHWATCH

Inlägg av MiniMajs »

Elevatorlake skrev:Nice lunch! Batreppen var nice den också :)

Deathwatch verkar lida av samma symptom som grey knights. Bra enheter som är kraftfulla i sig men när man väl börjar missa sina saves så går det fort utför med så få modeller. Ändå bra upphämtning från det grimdarkläget.
Thx! Jo, så är det nog. :)

MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: DEATHWATCH

Inlägg av MiniMajs »

Naz87 skrev:Bra jobbat för att ha spelat med och mot en ovan armé
MiniMajs skrev: Tyvärr consolidater de bara 1" och får bistert ta emot en runda eld till från alla håll. Endast en av dem dör dock och jag har en unit kvar som kan plocka poäng!
1" är fortfarande mer än vad du borde fått då man inte får consolidatea efter man slagit ner fordon ;)
Thx! Aha, ja jag är rätt ny i gamet, har inte spelat sen 2nd edition och där var inte fordon så frekventa :), så jag missade det. Hur som helst så påverkade det ju inte match det minsta så det var ju tur i oturen då. :)

Ska försöka hinna skriva ner de 2 andra matcherna ikväll samt min reflektion kring armén.

MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: DEATHWATCH

Inlägg av MiniMajs »

Efter lunchen var det så dags för MATCH 2.
Nya förutsättningar nya friska tag!
Nu var det en Khorne Daemonkinarmé på andra sidan brädet. Några berserker? squads, en blob kultister, en soulgrinder, en elak lord med en ful hund och två jättegubbar med nån form av piskor (de proxades dock med andra modeller av samma storlek).
Har för mig first blood gav 2 poäng istället för en, annars var det standard med kort och killpoints. Vanguard deployment.

Bild

Här var decibelnivån på motståndaren högre. Öl, sömnbrist, khorneraseri? Ingen aning men jag förstod snabbt att det här var en annan typ av motståndare.
"Är det ok om jag slår tärningen för att springa samtidigt som jag går med dem? Alla units går rakt mot dig!"
Jag insåg att det var rock n roll som gällde och så skulle det komma att bli också.
Efter mitt förra fiasko med drop poden valde jag att ha mina fraggrabbar ståendes på hemmaplan istället och samtliga filurer står och skjuter för allt vad kejsarens tyglar håller!
jag skuttar framåt med mina vanguards som också deplyoade med tanken att de skulle nita en av de där stora bestarna (maulerfiend?). Mina förhoppningar var inte så höga på att mina grabbar skulle skjuta ihjäl en efter första omgångens flopp så jag dubbelgarderade. Mina fraggrabbar gör dock jobbet och får in femtioelva pens och spränger den till månen vilket leder till att mina vanguards nu skuttat fram bakom huset utan att ha något att chargea. Big noob mistake! Får iaf first blood. Poden dropar ner långt bort för att ge mig linebreaker.
Övriga skyttet resulterar i några dödade berserkers men inget annat av intresse. Dreaden skjuter på soulgrindern men gör som vanligt inget bra.

Bild[/url]

I hans turn 2 når de fram till de stackars vanguardsen som blir slitna i stycken innan de ens hinner reagera. En unit berserkers chargear en squad med 2 frag cannons. Kanonernas och shotgunsens overwatch skjuter sönder hela squaden men lämnar dem sårbara för den andra maulerfienden som når fram och börjar krossa dem.
Nu flyttar jag mina transporter för att begränsa hans löpvägar mot mig samt skydda övriga squads mot maulerfienden när han väl käkat upp de sista marinesen framöver.
Mina 4 fragcannons får in inte mindre än FEMTIO S6 träffar på den stora squaden med kultister. När jag slagit de första 25 tärningarna så var de alla borta. Hade varit trevligt med en bike för splitfire. Terminatorn tittar besviket på hur hans måltavlor skjuts bort totalt och får inte nöjet att trycka på avtryckaren. Övriga squads fortsätter decimera hans övriga styrkor.

Bild[/url]

Nu har han fått nog med poäng för att få fram en unit med blood letters som dimper ner i närheten av mina marines. Lorden chargear och gör processen kort med ytterligare en squad. Nu är jag återigen nere på två squads och artemis samt alla transporter. Maulerfienden? lyckas inte slå sönder den stackars razorbacken som blockerar vägen och ger mina övriga grabbar ytterligare respit mot den.
Nu tvingas jag välja mellan att att, med mina sista gubbar, skjuta bort blodletters, vilket de garanterat kommer fixa, eller försöka skjuta ihjäl den otäcka lorden som tagit ett wound sen tidigare. Jag väljer lorden efter en kort tids funderande men skjutandet resultar bara i att hans sista marines runt i kring försvinner men själv är han kvar. Den andra squaden plockar några bloodletters men de flesta överlever.
Ingen av oss har vid den här tiden plockat särskilt många kort och båda arméerna är nästan borta.
Khorne skrattar förnöjsamt! Blodletters tappar några gubbar på overwatchen men kommer fint in i striden och därefter chargear lorden samma unit. Marinesen plockar några blood letters men desto fler marines dör och nu är jag återigen på väg att bli utrensad från bordet.
Artemis, som inte gjort nåt vettigt chargear in i striden för att söka fighten med chaoslorden och nu är det dags för en duell som förmodligen avgör hela slaget. Jag har ett par kort som jag sparat nästan hela striden som bygger på att jag dödar hans warlord och kommer ge mig massor av poäng.

Bild

Chaoslorden slår frenetiskt med sin lightning claw men lyckas inte skada artemis alls. Nu ställs jag inför dilemmat att slå tillbaka med powerswordet. Behöver då få in två wounds vilket inte är omöjligt på fyra attacker men inte jättetroligt heller… Eller ska jag plocka fram hans STASISBOMB och ha 50% chans att träffa honom med en st D ap1 träff??

Hela striden har ju varit rock n roll så varför sluta nu? Jag väljer bomben! På en fyra så har jag goda chanser att ta hem striden. Vad som händer om jag slår lägre vill jag helst inte tänka på…
Jag rullar tärningen som stannar på.. . .. . . . . EN TREA! Neeeeej! Utbrister jag högt och folk kring de andra borden i rummet tittar upp. Nåväl.. Jag kan ju rulla en etta och överleva.
Det gör jag dock inte utan får en d3 wounds istället. Slår en etta och får därmed ett wound och klarar invulsaven bara för att bli huggen till små stycken av demonerna.

Medans detta pågår har maulerfienden till slut slagit sönder razorbacken medan min rhino åkt ut på äventyr för att plocka objektiv och dra in ett par kort. De sista marinesen blir dödade och jag har endast rhinon och poden kvar på brädet och han har sin lord, maulerfienden, soulgrindern och några bloodletters.

Striden är över och utgången känns oviss. Jag fick först blood och linebreaker som var värda 3 poäng totalt, han slay the warlord och linebreaker så där fick jag fördel. Korten blev tyvärr någon poängs minus för min del så killpointsen skulle avgöra det hela. Med tanke på vilka drivor figurer jag mördat kändes det rätt bra men det kom att visa sig att jag torskade även där. Inte mycket men med några poäng. Det blir inte så många killpoints när unitsen inte har några transporter och inga andra karaktärer än lorden är med så matchen slutar 12-8 till min nackdel.

Jag tackar min motståndare som glatt köper codex och kort av mig. Ja, inte så att jag kastar in handduken. Tvärtom faktiskt! :) Men jag har fått min limited codex dagen innan och behöver inga dubletter.
Därefter styr jag mot baren och beställer en kall öl för 25 spänn och väntar på att få reda på vilken min nästa motståndare blir. Hoppas på att möta en elitearmé för de här hordearméerna lämpar sig inget vidare alls faktiskt. Kanske om jag hade 2 eller 3 squads till, fimpade dreaden, fimpade artemis och tog en generisk kapten eller libby, färre stormshields och färre tunga vapen per squad men med nuvarande armé är det svårt hur många man än dödar och man måste ha flax med tärningsslagen. Alltså verkligen flax!
Greyknights vore kul att möta. De finns med i turneringen.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: DEATHWATCH

Inlägg av Nurgle »

MiniMajs skrev:Thx! Det är dina målande rapporter som inspirerat mig till detta. :)
Glädjande att kunna agera musa. Och väldigt spännande batrep! Du lämnar oss med en cliffhanger. Jag tror på vinst i nästa match om man får gambla lite :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: DEATHWATCH

Inlägg av Elevatorlake »

Modellerna är khorne blood slaughterers från forgeworld och de är garanterat proxade som maulerfiends. Exalt samma proxy som jag är sugen på att göra i en daemonkin-armé :)

Som jag trodde så verkar frag cannons hyfsat brutala :) De måste ju vara förödande mot horder med sina templates?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar