Suffer not the Xenos to live! (Deathwatch blogg)

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Suffer not the Xenos to live! (Deathwatch blogg)

Inlägg av Iambroborn »

Kul att ni vill se mer! :D

Tyvärr så har det stagnerat lite i baserna pga ekonomi, buuu. Problemet med plastkulorna som man smälta är ett stort ett. Det är att man kan smälta om massan igen. Dvs så började den återta flytande form när den stod i kabinettet :evil:

Baserna fastnade därmed i glasskivan de stod på och det funkar helt enkelt inte att ha sådant material på en modell. Kan använda överflödig massa till terräng istället och bara lägga gloss varnish över så modellerna inte fastnar om man traskar över tex ett träsk, haha.

Efter extra research utanför modellbyggar hobbyn så hittade jag ett nytt och tredje alternativ! I smyckesbranschen används ofta 2 delars (epoxy) resin i transparent och glasklar finish. Det bästa av allt är att det kan mixas så att det blir mycket hårt. Om ni har sett sådana där halsband med skorpioner och diverse i på någon marknad så är det högst troligt att det är epoxy-resin som det är omslutet i.

När lönen kommer nu på fredag så ska jag genast beställa transparent epoxy resin samt silikonlera. Tanken är att jag ska trycka ner baserna lite i silikonet så att det blir en negativ gjutbild av en kupol på undersidan av basen. Jag upptäckte genom de andra mediumen att det inte är så nice att ha en hel platt yta under basen då den glider runt mycket lättare och står sämre på skrovliga ytor. Med denna tekniken så hoppas jag därför kunna få en välvd yta på undersidan och en platt på ovansidan som jag sedan fyller med krackeleringsmedium. Funderar även på att vara lite fyndig och skaffa infärgning till resinet så att jag kan få det lätt blått/turkost transparent med en gång i massan istället för att försöka washa på det. På det sättet så blir ju färgen genomgående och mer jämn. Vilket ni kanske minns att jag hade problem med förut :)

Blev en väldigt lång post med massor av text så jag avslutar med lite bilder (yes! därför ni kikade in, eller hur?) ;)

Har börjat måla på min Deathwatch librarian. Hudfärg är grymt svårt tycker jag personligen. Det får inte se platt ut, utan gärna spegla att det är blodkärl och olika lager under huden som i sigsjälva har olika nyanser. Ben, muskler och brosk.
Här har ni lite WIP bilder. Ska ni zooma in och granska så får ni gärna ta en kik på ögat. Jag är fruktansvärt nöjd med att både få med ögonvita, irislinjen samt iris och en viss glanseffekt. Tog bara 30 min...

peace!
Bild
Bild
Bild
Bild

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Suffer not the Xenos to live! (Deathwatch blogg)

Inlägg av benmannen »

Han ser ju finfin ut. Liknar mig!

Vad skumt med vattnet som smälte. Det jag använde skulle aldrig kunnat smälta. Det blev hårt som glas, och sen när jag slängde det jag hade gjort med det så sprack det som glas... Ska försöka kolla upp vad produkten hette, det kan inte ha varit det som du använde.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Suffer not the Xenos to live! (Deathwatch blogg)

Inlägg av Iambroborn »

benmannen skrev:Han ser ju finfin ut. Liknar mig!

Vad skumt med vattnet som smälte. Det jag använde skulle aldrig kunnat smälta. Det blev hårt som glas, och sen när jag slängde det jag hade gjort med det så sprack det som glas... Ska försöka kolla upp vad produkten hette, det kan inte ha varit det som du använde.
Tackar!:)

Smälte var väll att ta i men det mjuknade upp. Eftersom jag hade genomgående av materialet i basen så blev det ju direktkontakt med glasskivan som den fastnade i. Problemet är väll att det är som jag nämnde ovan, att det är ett enda ämne genom hela processen så smältpunkten etc förblir ju densamma om man gämför med epoxy där ämne A + B bildar ett nytt ämne C som har nya egenskaper.

Det som sitter i stålkannan som jag använder som kärl. Det är glashårt kan jag lova :D

Får beställa epoxy resin nu med faktura så har jag det till min lediga helg nu så det kan bli massor av uppdateringar :)

Skriv svar