Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av Lictor »

Hej!

Har redan dragit min tråkiga bakgrundshistoria i min parallella Ultramarines-tråd, så går direkt till pudelns kärna här. Mitt mål är måla fortare än helt galet långsamt, så för mina Word Bearers ska jag pröva på något jag aldrig gjort i mina 25 år som GW-målare - drybrushing. Jag har förstått att det ska vara ganska smidigt men alltid varit för mycket kontrollfreak för att släppa layering. Men nu är det dags!

Blev ett ganska skapligt resultat med de Calth-marines jag målade upp som testobjekt, även om jag förstås har mycket att lära. Känns också som att drybrushing passar bättre för lite skitigare kaosmarines än de mer prydliga Ultramarines som utgör andra halvan av mitt projekt.

Bild

Stal en ond dödskallehjälm från WHFB för sergeanten, men annars är det inget fancy på gång förutom lite sedvanlig magnetisering.

Bild
Sebastian Magnusson

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av Leffegnu »

Seriöst måla upp hela boxen, gillar en =)
"Ofta" brukar det ena tas glupskt av en själv o den andra halvan säljas.

Kul ni testar nya tekniker efter så många år som gamer o målare, det går att lära sig nytt ideligen :)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av NilssonHarHund »

När man använder wash på stora ytor som power armour (särskilt benpartierna) brukar washen må bra av att tunnas ut lite först. Alternativt kan man använda wash väldigt selektivt och bara applicera den där skuggorna ska vara.

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av Lictor »

Leffegnu skrev:Seriöst måla upp hela boxen, gillar en =)
"Ofta" brukar det ena tas glupskt av en själv o den andra halvan säljas.
Hade jag känt någon som gillat 40k tillräckligt mycket för att orka måla en armé hade jag nog gjort så. Nu får jag axla hela bördan själv för att locka till mig potentiella motståndare ;)
NilssonHarHund skrev:När man använder wash på stora ytor som power armour (särskilt benpartierna) brukar washen må bra av att tunnas ut lite först. Alternativt kan man använda wash väldigt selektivt och bara applicera den där skuggorna ska vara.
Aha ok. Vanliga färger brukar jag förstås tunna, men har inte gjort det med wash. Är det för att göra det mindre fläckigt och flammigt? Kör normalt washes som både shade och glaze på samma gång ungefär, en stor blaffa över hela alltet.
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av NilssonHarHund »

Lictor skrev:
NilssonHarHund skrev:När man använder wash på stora ytor som power armour (särskilt benpartierna) brukar washen må bra av att tunnas ut lite först. Alternativt kan man använda wash väldigt selektivt och bara applicera den där skuggorna ska vara.
Aha ok. Vanliga färger brukar jag förstås tunna, men har inte gjort det med wash. Är det för att göra det mindre fläckigt och flammigt? Kör normalt washes som både shade och glaze på samma gång ungefär, en stor blaffa över hela alltet.
Precis! Jag washar också över hela rustningen för att få skuggor och mjukare highlights. Ser dock till att inga "pölar" ligger kvar på stora ytor. Det sista är lättare om washen är tunn. Vill man hålla kvar det mörka i washen går det bättre att tunna med typ Lahmian medium eller motsvarande acrylic flow improver från konstnärsaffärer om man vill snåla. Jag brukar nöja mig med bara vatten.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av Elevatorlake »

Fördelen med medium som jag förstått det är att det minskar ytspänningen jämfört med om man använder vatten. Det minskar tendensen att washen samlar sig i pölar och torkar med "kanter" som resultat.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av Lictor »

NilssonHarHund skrev:
Lictor skrev:
NilssonHarHund skrev:När man använder wash på stora ytor som power armour (särskilt benpartierna) brukar washen må bra av att tunnas ut lite först. Alternativt kan man använda wash väldigt selektivt och bara applicera den där skuggorna ska vara.
Aha ok. Vanliga färger brukar jag förstås tunna, men har inte gjort det med wash. Är det för att göra det mindre fläckigt och flammigt? Kör normalt washes som både shade och glaze på samma gång ungefär, en stor blaffa över hela alltet.
Precis! Jag washar också över hela rustningen för att få skuggor och mjukare highlights. Ser dock till att inga "pölar" ligger kvar på stora ytor. Det sista är lättare om washen är tunn. Vill man hålla kvar det mörka i washen går det bättre att tunna med typ Lahmian medium eller motsvarande acrylic flow improver från konstnärsaffärer om man vill snåla. Jag brukar nöja mig med bara vatten.
Hmm, intressant. Får labba lite.

På de här kör jag basfärg -> wash -> drybrush basfärg -> drybrush highlightfärg. Ungefär som när jag kör layering med andra ord. Men man kanske kunde spara ett steg och köra basfärg -> drybrush highlightfärd -> wash om man späder den med ett medium?
Sebastian Magnusson

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av Elevatorlake »

Har du tänkt washa hela modellen skulle jag inte göra det efter du har highlightat den, jag tror washen kommer dämpa highlightsen för mycket så de knappt syns.

Kör du drybrush på stora och jämna ytor som power armour har så kan det vara värt att köra en glaze efter sista highlighten istället för att jämna ut skillnaderna mellan färgerna och få de att smälta samman lite bättre.

En glaze är bara en vanlig färg som är utspädd med massor av vatten så den är väldigt, väldigt tunn. Den ska inte ge någon egen färg utan bara fungera som ett lager som tonar ned de ljusaste lagren en aning.

Då skulle du kunna köra grundfärg -> wash - drybrush grundfärg -> drybrush highlight -> glaze
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av Lictor »

Elevatorlake skrev:Har du tänkt washa hela modellen skulle jag inte göra det efter du har highlightat den, jag tror washen kommer dämpa highlightsen för mycket så de knappt syns.

Kör du drybrush på stora och jämna ytor som power armour har så kan det vara värt att köra en glaze efter sista highlighten istället för att jämna ut skillnaderna mellan färgerna och få de att smälta samman lite bättre.
Får testa! Har aldrig varit en stor glazeare, men så har jag ju heller aldrig varit en stor drybrushare. Komsi komsi, slumpmässig Word Bearer, nu ska vi göra ett jämförelsetest...
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Word Bearers

Inlägg av Röde »

Kolla gärna senare delen i min målartråd...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar