Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Lictor »

Någon gång för sådär 10-15 år sedan budade jag visst hem en mystery box med Tau på Tradera, bara för att den var billig. När jag städade garaget i helgen så dök den upp igen. Hade inte ens öppnat den tidigare, så hoppades väl på en halvfult färdigmålad armé som jag kunde snygga till med lite washes och nya plattor och få en ytterligare färdig armé, men icke tyvärr.

Men för de 500 spänn jag gav känns det ändå som skaplig valuta för pengarna, även om delar är lite halvmålat/slitet/metall/trasigt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Har räknat lite och det verkar vara:
~35-40 Fire Warriors
12 Kroot
6 Pathfinders
1 Ethereal
12 Drones av blandad sort
1 Hammerhead
2 Devilfish
3 Crisis suits
3 gamla Broadsides som antagligen känns modellmässigt vettigare som missile Crisis numera??

Så även utan extraköp en sådär 1000-1250 poäng som inte verkar vara helt uppåt väggarna uselt konstruerat. Sen kan man bygga på lite smått med väl valda gubbar, spontant känns en Crisis-box aktuell bara för att få lite mer bits och vapenval till de nuvarande. Och fler mecha suits är ju alltid ballt. Kanske behöver lite fler Drones också? Kan ingenting om Tau...

Så nu är väl förhoppningen att göra detta till en färdig armé så man får lite mer variation än bara Marines hemma. Det jag funderar på och antagligen kommer fortsätta grubbla på ett bra tag är hur jag ska måla dem. Jag har ingen särskilt ambition att ha en Tau-armé utan det råkade mest bli så, så jag vill göra det så enkelt och snabbt som möjligt. Tycker vitaktiga Tau är superläckra, men det är nog mest för att de ser ut som Gundamrobotar. Men måla vitt finns inte på kartan, särskilt med den tidigare ägarens smått schizofrena färgval. Så det blir väl att spraya allt svart och gå vidare därifrån.

Jag är egentligen ute efter två basfärger som man kan shadea med samma wash, och kanske även köra samma drybrush på för maximal effektivitet. Rött och blått har jag ju redan gott om, så får bli nåt annat här.

Förslag och tips mottages tacksamt!!
Sebastian Magnusson

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Keibo »

Ultraljudstvätt med t-röd och borsta lite efteråt så har du dem rena ner till plasten. Så kan du köra vitt om du så vill sen! :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Nurgle »

Orkar du inte köpa ultraljudstvätt så rekommenderar jag vanligt bad i t-röd i 24 h, tandborste & upprepa en gång. Sen bör allt vara väck.
Sen köra nån army painter primer så har du redan en grundfärg pålagd. Finns en bra benvitgul om du vill köra vitt t.ex. Och brunt kanske som komplement. Brun wash o sen drybrush i nån beigevit färg över alltihop.

Edit: om det inte är resin förstås. Då är t-röd kanske inte lämpligt. Har jag hört :)

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Robinmtb »

Har en polare som kör grönsåpa istället för T-röd. Har sett det in action och det fungerar fantastiskt bra! Man låter dem bada i oblandad, klabbig såpa 1 dag eller så och kör sen med tandborste precis som om man haft T-röd. Fördelar är att man kan ha bunken till annat sen och slipper att hela huset luktar T-röd efteråt :) Kan också vara något billigare? Tror inte det har sönder resin heller :)

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Lictor »

Keibo skrev:Ultraljudstvätt med t-röd och borsta lite efteråt så har du dem rena ner till plasten. Så kan du köra vitt om du så vill sen! :)
Kollat upp den nu, verkar ju väldigt elegant! Men även om jag har en förstående fru så vet jag inte om jag vill pröva äktenskapet genom att komma hem med ännu en "Star Trek-apparat" ;)
Nurgle skrev:Orkar du inte köpa ultraljudstvätt så rekommenderar jag vanligt bad i t-röd i 24 h, tandborste & upprepa en gång. Sen bör allt vara väck.
Sen köra nån army painter primer så har du redan en grundfärg pålagd. Finns en bra benvitgul om du vill köra vitt t.ex. Och brunt kanske som komplement. Brun wash o sen drybrush i nån beigevit färg över alltihop.

Edit: om det inte är resin förstås. Då är t-röd kanske inte lämpligt. Har jag hört :)
Robinmtb skrev:Har en polare som kör grönsåpa istället för T-röd. Har sett det in action och det fungerar fantastiskt bra! Man låter dem bada i oblandad, klabbig såpa 1 dag eller så och kör sen med tandborste precis som om man haft T-röd. Fördelar är att man kan ha bunken till annat sen och slipper att hela huset luktar T-röd efteråt :) Kan också vara något billigare? Tror inte det har sönder resin heller :)
Hmm, fan, nu gör ni mig frestad. Hade tänkt låta bli att strippa eftersom det ändå var ganska lite målat, och inte så tjocka lager. Måste ta beslut snart, ska ut till landet ikväll och det är en JÄTTEMYCKET bättre plats att ställa en bytta T-röd (eller ens såpa) än i en lägenhet med två katter :P

Tänkte strunta i vitaktigt ändå eftersom vitt är ett h-vete att måla, men det där förslaget låter ju faktiskt ganska hanterbart.

Tack för alla tips!

Beslut, beslut...
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Nurgle »

Slå en tärning om det - funkar för alla viktiga livsbeslut. Go diceman :)

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Lictor »

Nurgle skrev:Slå en tärning om det - funkar för alla viktiga livsbeslut. Go diceman :)
Ääääh, jag gillar ju att lära mig nya saker. Vi gör ett försök och strippar hela bunten!

Får vi se vad vi landar i för färger sen, kanske ska lära mig dippa om jag verkligen vill göra ett försök med snabbmålning...
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av stormshaft »

Lictor skrev:
Nurgle skrev:Slå en tärning om det - funkar för alla viktiga livsbeslut. Go diceman :)
Ääääh, jag gillar ju att lära mig nya saker. Vi gör ett försök och strippar hela bunten!

Får vi se vad vi landar i för färger sen, kanske ska lära mig dippa om jag verkligen vill göra ett försök med snabbmålning...
För att tipsa lite till i den här tråden så är det läge att kolla upp vilka färger som passar bäst till dipp. Personligen tycker jag inte det blir så snyggt med blått, medan beige och rött blir väldigt snyggt. :)
Vita modeller ser lätt skitiga ut om man dippar dem, men är det effekten man är ute efter så är det väldigt smidigt. :)

Sen är det "bättre" att måla på dippen med pensel snarare än att stoppa ner dem och skaka av kletet i efterhand. Det tar förvisso lite längre tid än att bara doppa figuren, men det blir tjusigare, mindre spill och kladd samt att burken räcker längre. :)

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Lictor »

stormshaft skrev:
Lictor skrev:
Nurgle skrev:Slå en tärning om det - funkar för alla viktiga livsbeslut. Go diceman :)
Ääääh, jag gillar ju att lära mig nya saker. Vi gör ett försök och strippar hela bunten!

Får vi se vad vi landar i för färger sen, kanske ska lära mig dippa om jag verkligen vill göra ett försök med snabbmålning...
För att tipsa lite till i den här tråden så är det läge att kolla upp vilka färger som passar bäst till dipp. Personligen tycker jag inte det blir så snyggt med blått, medan beige och rött blir väldigt snyggt. :)
Vita modeller ser lätt skitiga ut om man dippar dem, men är det effekten man är ute efter så är det väldigt smidigt. :)

Sen är det "bättre" att måla på dippen med pensel snarare än att stoppa ner dem och skaka av kletet i efterhand. Det tar förvisso lite längre tid än att bara doppa figuren, men det blir tjusigare, mindre spill och kladd samt att burken räcker längre. :)
Många fina tips! Har efter moget övervägande i flera sekunder kommit fram till att det här nog inte är armén som jag ska förlora min dipping-oskuld till, precis som du säger så blir det nog lite skitigt på ett sätt jag inte är ute efter. Har däremot fått nos på en Imperial Guard-armé som säkert behöver fixas till lite ("har sett på Facebook att du målar massa Warhammer, jag har jättemassa Imperial Guard i min garderob som du kan få om du vill"), så det känns som ett lämpligare testoffer om det faller väl ut.

Funderar annars på "vitt" (ljusgrått egentligen) med en ljusblå som off-färg. Washa bägge med blått och kanske en fin drybrush på det. Får se om jag lyckas göra några testmodeller i helgen.
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Så jag hittade en Tau-armé i mitt garage...

Inlägg av Nurgle »

@Naz87 målade en Tau-arme på fem timmar... Med airbrush visserligen men ändå.

Skriv svar