alex hobbyhörna

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av Leffegnu »

Oj vad seriöst med en sådan chart haha :)
Det hade en själv varit alldeles för dålig att följa.

Antar det är väldigt personligt hur en vill ha sin hobby, precis som övliga livet med familj/jobb med mera. En del vill ha saker strukturerat, en del vill ha det friare. Huvudsaken är ni hittar något som passar dig, även när det gäller måla figurer =)

Personligen tycker en vad ni målat är väldigt snyggt och precis som Elevatorlake säger är din tank i helt rätt ton-art :>
Om det sen tagit dig 4 timmar eller 40 timmar att komma dit, och hur ni upplever det "värdet" är som sagt upp till dig :D

För mig är måla FW / ens dkok grädden på moset. Tar en figur 40 timmar får den ta det. Jag vill inte stressa när en målar. Måla är något en gör när en är i balans, har ro och lust, allt annat stängs ute då :)
Är en hobby-sugen fast inte vill pilla underbara resin-fw-detaljer har en två andra arméer en kan gå lös på och "kladda" snabbare med om den impulsive i mig vill.

En chart är säkerligen bra när en börjar med en ny armé och det finns alldeles för många alternativ att välja på :>
Även om en chart också kan "låsa dig" till något projekt ni kanske inte egentligen har lust med. Åter igen är det vad ni sätter värde på och vad ni vill få ut/uppnå med din fritid =)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

GuldBurken
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 feb 2017, 02:53

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av GuldBurken »

Elevatorlake skrev:Har du en airbrush så är det alla gånger bättre att köra med den.

Purity seal ska du bara använda i typ rumstemperatur och normal luftfuktighet, annars kan den "ghosta". Gör den det så få inte panik, det brukar funka att lägga på ett lager till som "aktiverar" det första lagret och är förutsättningarna rätt med temp och luftfuktighet så försvinner ghostningen.
Ursäkta för att jag lånar tråden för att ställa en fråga!
Vad använder du i airbrushen Elevatorlake istället för purity seal? Finns det något som man inte behöver spä ut eller måste man mixa osv?

För övrigt riktig fina modeller holyalex :D själv har man en massa att lära sig :P kul att se på alla bloggar här för inspiration:P

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av Elevatorlake »

Jag brukar använda vallejos varnish med airbrushen. Det finns både matt, satin och gloss beroende på vilken effekt du är ute efter. Jag brukar tunna ut den med deras airbrush thinner när jag kör den i airbrushen. Det kanske finns färdigtunnad att få tag på också men jag brukar göra det direkt i koppen på airbrushen så det är ju inget tidskrävande direkt. Använder jag vanlig pensel så kör jag direkt ur flaskan.

Jag har provat deras varnish på sprayburkar också men det kom väldigt mycket ur de och var svårt att dosera tycker jag så ska jag köra sprayburk så kör jag gws.

GuldBurken skrev:
Elevatorlake skrev:Har du en airbrush så är det alla gånger bättre att köra med den.

Purity seal ska du bara använda i typ rumstemperatur och normal luftfuktighet, annars kan den "ghosta". Gör den det så få inte panik, det brukar funka att lägga på ett lager till som "aktiverar" det första lagret och är förutsättningarna rätt med temp och luftfuktighet så försvinner ghostningen.
Ursäkta för att jag lånar tråden för att ställa en fråga!
Vad använder du i airbrushen Elevatorlake istället för purity seal? Finns det något som man inte behöver spä ut eller måste man mixa osv?

För övrigt riktig fina modeller holyalex :D själv har man en massa att lära sig :P kul att se på alla bloggar här för inspiration:P
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

holyalex
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 aug 2016, 21:14
Ort: borås

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av holyalex »

legat drogad på feber hela helgen och kollat igenom stranger things på netflix, lyckades se klart hela säsong 1 och tyckte den var riktigt bra!
här hemma tycktes det så synd om mig att det bakades en äppelpaj i ära som gav mig lite energi till att ta mig ur sängen till målarbordet och färglade denna lille krabat
Bild

har 2 till som kommer följa samma schema, vet inte om de någonsin kommer används i en match då jag hört att de blir väldigt dyra att bestycka så de blir dugliga för strid..

så himla kul när ni gör liv i min lilla tråd! då vill en bara måla mer, blir som en morot att försöka försörja er mer bilder ovh uppdateringar om mina projekt!

har även tänkt ge mig in i bolt action världen och kommer gå min första test match på lördag. tänkte köra på japaner, finns det intresse för att se dessa figurer här på forumet så kan jag slänga in några uppdateringar här i denna blogg om japanernas resa!

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av Ismeno »

Goliat á lá 40K! Så jäkla cool. Hade en men den tycks jag ha supit bort. Går de fortfarande att beställa från FW?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av Leffegnu »

Tror de går att beställa fortfarande, har 3 liggandes någonstans också :p
Dock har en satt dit en rejäl antenn på varje då en tänkte de skulle vara radiostyrda :o

Härligt ni får krafter från hobbyn och tillfrisknar! :)
Har hört från säkra källor att äppelpaj är bättre än penicillin :D

Så ska en inte fundera för mycket på om saker är "bra" kontra poängen. Ser dem cola ut, ta dem är mitt motto.
Hur cool är inte en fjärrstyrd bomb va? =)

Krya på sig massor och ge oss glupska mer bilder att drägla på!
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

holyalex
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 aug 2016, 21:14
Ort: borås

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av holyalex »

vart lite halvdåligt med hobby på senare dagar, tog en sväng in på bolt action.
Bild
bestämde mig för en japanese special naval landing force..
spelade mig två test games och tyckte det var roligt. ett par tusen kr på massa modeller senare insåg jag att det inte var lika roliga att måla som mina warhammer så nu läggs de på den stora att göra senare plast högen..

har även hunnit med att bära en drös flyttkartonger och gått från hyresrätt till bostadsrätt. vuxenpoäng.
dessvärre sålde jag mina airbrush grejer och skramlar nu pengar efter nytt.. minuspoäng

dessa charonite ogryns är mina senaste skapelser
Bild
tycker själva byggandet är bland det tråkigaste i hobbyn(förutom att spilla ut washes) och det syns ibland lite allt för väl med massa snygga mouldlines.. blir ett nyårslöfte 2018 :lol: sitter och sneglar lite på youtube för tips och ideer till att gå lös med weathering, tycker de ser lite tråkiga ut som de gör nu. kom gärna med tips! enligt fluffet så ska solar auxilia vara elite av elite

har slängt på några rotor cannons på en squad veletaris, mest för att det ser tufft ut. men borde kanske jobba lite på några transporter då det ska vara väldigt starka hos mina grabbar

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av Elevatorlake »

https://youtu.be/kmVdlDtSbbM

Om du är villig att prova enamelwasher kan du kolla hur han gör med streaking grime (täcka modellen och sedan ta bort det mesta). Det ger ett snyggt, enkelt och kontrollerbart resultat. Den där kanalen har en tutorial på hur man målar en death guard tank där det finns massor med bra uppslag, mer eller mindre komplicerade, om du vill få ett riktigt rostigt och skitigt resultat :)

Det går att göra motsvarande med vanliga washer (typ agrax och nuln oil) och ta bort det mesta innan de torkar.

I klippet nedan runt 23 min finns ett bra exempel på hur man kan göra med vanlig wash.

https://youtu.be/gOGjbten6YM

Sedan kan du göra lite vanlig chipping på de målade metalldelarna, antingen med ”spounge” eller med pensel. Finns massor med tutorials om det på youtube.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

holyalex
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 aug 2016, 21:14
Ort: borås

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av holyalex »

Elevatorlake skrev:https://youtu.be/kmVdlDtSbbM

Om du är villig att prova enamelwasher kan du kolla hur han gör med streaking grime (täcka modellen och sedan ta bort det mesta). Det ger ett snyggt, enkelt och kontrollerbart resultat. Den där kanalen har en tutorial på hur man målar en death guard tank där det finns massor med bra uppslag, mer eller mindre komplicerade, om du vill få ett riktigt rostigt och skitigt resultat :)

Det går att göra motsvarande med vanliga washer (typ agrax och nuln oil) och ta bort det mesta innan de torkar.

I klippet nedan runt 23 min finns ett bra exempel på hur man kan göra med vanlig wash.

https://youtu.be/gOGjbten6YM

Sedan kan du göra lite vanlig chipping på de målade metalldelarna, antingen med ”spounge” eller med pensel. Finns massor med tutorials om det på youtube.
sablar vad duktig första målaren var......

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: alex hobbyhörna

Inlägg av Ismeno »

Du hittar lite vädringstips på min tråd ”Ismenos galenskaper.” ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skriv svar