Sebastians konsoliderade målartråd

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Lictor »

Lära sig nya saker, det är det jag vill!

Nu ska jag bli en lort-pelle!

Eller ja, åtminstone behöver jag bygga mer terräng till mitt annars ganska skralt befolkade spelbord. Så ett bra tillfälle att pröva weathering för första gången. Som vanligt när man gör något första gången tog jag säkert i för mycket.

Så jag prövade två saker. Delvis chipping med foam och metallfärg - superkul!

Prövade också ett rostpulver från Forgeworld. Denna orangea container är den enda som är lackad, och lite som väntat ändrade pulvret karaktär rejält lär man lackade det, blev klart mörkare.


Bild

Bild

Bild

Container två är olackad och bibehåller rostpulvrets originalkaraktär - superläckert! Om det är något man verkligen skulle vilja lacka är det ju dock pulvret, känns som det borde ha en skaplig tendens att lossna...

Men om inte annat måste jag smyga dit lite lack på transfers, det syns väldigt tydligt både på bild och i verkligheten att de är ditsatta.

Bild

Bild

Container nummer tre följer i stort samma princip som tvåan, fast här prövade jag färre och större rostfläckar. Tror det känns lite bättre.

Bild

Bild

Bild

Och så alla tre kompisarna på samma gång:

Bild

Bild
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av RUNE »

Vädring is da shit!

Där är så fruktansvärt mycket du kan göra med vädring och jag personligen har bara skrapat på ytan. Det ger en helt annan dimension till modellerna.
Det blev snygga containrar.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Lictor »

RUNE skrev:Vädring is da shit!

Där är så fruktansvärt mycket du kan göra med vädring och jag personligen har bara skrapat på ytan. Det ger en helt annan dimension till modellerna.
Det blev snygga containrar.
Ja, det verkar jätteroligt! Inte haft en armé det passat för hittills, men perfekt att börja på terräng som testoffer.
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Nurgle »

Oooh tjusigt! Nu blir jag sugen att plocka fram våra nattsuddsproducerade containers och dra en repa till på dem. Riktigt snyggt! Eller fult. Ja, du fattar :)

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Lictor »

Nurgle skrev:Oooh tjusigt! Nu blir jag sugen att plocka fram våra nattsuddsproducerade containers och dra en repa till på dem. Riktigt snyggt! Eller fult. Ja, du fattar :)
Thank you sir!

Min lortresa fortsätter, nu blir det att pröva lite mer weathering. Hairspray-metoden för första gången!

Börjar med basfärg, Vallejo Air Rust. Ser ärligt talat lite ljus ut, funderar på om jag inte borde mörkat ned den med nån wash...

Bild

Påkladdat lite andra slumpmässiga färger med foam. Nivå fingermålning på dagis ungefär, men jag får lita på att det blir bra när det blir klart.

Bild

Fullt av en massa hårspray och salt. Trolig lärdom: koshersalt som alla pratar om må visserligen vara grövre än vanligt bondsalt, men inte lika grovt som flingsaltet jag använde här. Något att utforska.

Bild

Vallejo Air Blue + highlight över det hela. Det första jag någonsin airbrushat som inte bara är ren basfärg! Inte världens mest subtila highlight, men ändå. Tror att jag tagit i rejält för mycket med saltandet, men det hade jag nog också räknat med.

Bild

Bortnötningen av spray tog längre tid än jag trodde. Jag borde gjort fler ytor med olika färgnyanser, det blev mycket riktigt skitsnyggt när det kom fram, men de flesta områden är homogent rostfärgade bara. Nå, vi ska lösa det framöver ändå.

Bild

Ungefär här inser jag att det hade blivit klart bättre wip-foton om jag tagit alla från samma håll på bastionen...

Nåja, resan fortsätter!
Sebastian Magnusson

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Lictor »

Penselmålat metallen, plus wash med airbrush. Lite svarta airbrushfläckar för att simulera brand och explosioner, samt lite lätt lort längst ned mot marken.

Bild

Och så en bild på taket som gjorts likadant som resten fast förstås med lite andra färger. Nästa gång jag gör hårspray tror jag att jag struntar i saltet. Hade inget på innerväggarna på taket och det känns som de blev snyggast av allt. Möjligen om jag testar med lite koksalt istället. Dags att glo igenom smutspellarna Elevatorlakes och Ismenos klassiska målartrådar om inte annat...

Bild

Härnäst blir det att testa lite oljefärger för första gången!
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Röde »

Ser mycket bra ut!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Lictor »

Röde skrev:Ser mycket bra ut!
Tackar!
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Grudge »

Snygg vädring!

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Sebastians konsoliderade målartråd

Inlägg av Lictor »

Grudge skrev:Snygg vädring!
Tack!

Blev ganska nöjd med resultatet själv, även om jag förstås tagit i alldeles för mycket första gången. Men känner att jag nog är klar med bastionen nu. Gjort ytterligare två steg. Sörjat runt lite rejält utspädd Ryza rust på metallbitarna och sen förstås lekt med oljefärg. En rejält utspädd burnt umber i skrevor och liknande gjorde den där sista lorten och var riktigt skoj att grotta med. Från alla fyra vinklar:

Bild

Bild

Bild

Bild

Taket är fortsatt det jag är mest nöjd med, ser sjukt äckligt ut nu efter oljewashen ;)

Bild

Lite närbilder på två olika sorters rost. Vet inte hur bra metoderna passar ihop på samma modell, men det är ju sånt jag är här för att pröva.

Bild

Bild

Och så lite världsbyggande bara för att ge karaktär åt det hela.

Bild

Så efter de här projekten tillsammans har jag nu prövat en stor mängd olika weatheringtekniker. Chippning, pulver, hårspray, oljewash, ryza rust.

Känner jag mig som en expert? Absolut inte! Men jag har i alla fall fått känna på hur de olika metoderna fungerar, och har dem att använda i min arsenal framöver.

Sen hur man kombinerar dem bäst, och vilka som passar bra i vilka situationer, det är typiskt sånt som kommer ta lååång tid innan man får ett bra grepp om.
Sebastian Magnusson

Skriv svar