Hugo's Mekshop
Postat: 08 maj 2017, 20:36
Så... för nästan exakt 3 år sedan tog jag upp hobbyn igen efter ett uppehåll på över ett decennium (senaste gången jag spelade var precis före 3rd ed. släpptes). Intentionen var att måla upp en Ork-armé och börja lira igen. Precis i den vevan släpptes 7th och en sprillans ny Ork-codex, och framtiden såg ljus ut.
Tyvärr så blev det inte riktigt som jag tänkt - efter ett tag började det stå klart ungefär hur många modeller jag skulle behöva ställa upp på bordet för att få en hyggligt spelbar armé, och ungefär hur snabbt jag skulle behöva plocka ned dem i väskan igen eftersom Orks helt klart hamnat i botten av metat och i princip bara hade en enda spelbar taktik. Detta, kombinerat med en veritabel storm av supplement, codexar, formationer och hur mycket grejs som helst blev helt enkelt för mycket för den här tvåbarnspappan med heltidsjobb.
Ljusningen kom när jag upptäckte Kill Team (närmare bestämt Heralds of Ruins regler), och spelade en kampanj på RT i höstas. Visserligen inga "riktiga" 40K-matcher, men med ett par handfullar gubbar så blev det i alla fall hanterbart (och kul igen!), och det gjorde att jag blev motiverad att fortsätta pyssla med hobbyn.
Och nu är 8th på gång, och i princip alla förändringar jag hittills har läst om låter superbra, så nu gör jag det! Jag tar ut segern i förskott, jag trissar upp förväntningarna, och går all in med ett löfte om att den här versionen ska jag minsann spela minst en full, "riktig" 40K-match med mina Orker!
Här är horden så far (efter 3 års pysslande), en Trukk med Slugga Boyz, två Deffkoptas, lite Tankbustas, Grots, och ett gäng med Wild Boyz med sin Battlewagon. Och så lite lösa gubbar från kill teamet - ett par Lootas, Burnas, Kommandos och en Lobba - alla "fröer" till riktiga mobs. Och så min Big Mek - Mugbuzz. Inte mycket för 3 års jobb, men med lite tur (och svett) ska det nog kunna bli en armé av det här. 'ERE WE GO! WAAAAAAAAGH!!!
Tyvärr så blev det inte riktigt som jag tänkt - efter ett tag började det stå klart ungefär hur många modeller jag skulle behöva ställa upp på bordet för att få en hyggligt spelbar armé, och ungefär hur snabbt jag skulle behöva plocka ned dem i väskan igen eftersom Orks helt klart hamnat i botten av metat och i princip bara hade en enda spelbar taktik. Detta, kombinerat med en veritabel storm av supplement, codexar, formationer och hur mycket grejs som helst blev helt enkelt för mycket för den här tvåbarnspappan med heltidsjobb.
Ljusningen kom när jag upptäckte Kill Team (närmare bestämt Heralds of Ruins regler), och spelade en kampanj på RT i höstas. Visserligen inga "riktiga" 40K-matcher, men med ett par handfullar gubbar så blev det i alla fall hanterbart (och kul igen!), och det gjorde att jag blev motiverad att fortsätta pyssla med hobbyn.
Och nu är 8th på gång, och i princip alla förändringar jag hittills har läst om låter superbra, så nu gör jag det! Jag tar ut segern i förskott, jag trissar upp förväntningarna, och går all in med ett löfte om att den här versionen ska jag minsann spela minst en full, "riktig" 40K-match med mina Orker!
Här är horden så far (efter 3 års pysslande), en Trukk med Slugga Boyz, två Deffkoptas, lite Tankbustas, Grots, och ett gäng med Wild Boyz med sin Battlewagon. Och så lite lösa gubbar från kill teamet - ett par Lootas, Burnas, Kommandos och en Lobba - alla "fröer" till riktiga mobs. Och så min Big Mek - Mugbuzz. Inte mycket för 3 års jobb, men med lite tur (och svett) ska det nog kunna bli en armé av det här. 'ERE WE GO! WAAAAAAAAGH!!!