Hugo's Mekshop

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Hugo's Mekshop

Inlägg av Grudge »

Så... för nästan exakt 3 år sedan tog jag upp hobbyn igen efter ett uppehåll på över ett decennium (senaste gången jag spelade var precis före 3rd ed. släpptes). Intentionen var att måla upp en Ork-armé och börja lira igen. Precis i den vevan släpptes 7th och en sprillans ny Ork-codex, och framtiden såg ljus ut.

Tyvärr så blev det inte riktigt som jag tänkt - efter ett tag började det stå klart ungefär hur många modeller jag skulle behöva ställa upp på bordet för att få en hyggligt spelbar armé, och ungefär hur snabbt jag skulle behöva plocka ned dem i väskan igen eftersom Orks helt klart hamnat i botten av metat och i princip bara hade en enda spelbar taktik. Detta, kombinerat med en veritabel storm av supplement, codexar, formationer och hur mycket grejs som helst blev helt enkelt för mycket för den här tvåbarnspappan med heltidsjobb.

Ljusningen kom när jag upptäckte Kill Team (närmare bestämt Heralds of Ruins regler), och spelade en kampanj på RT i höstas. Visserligen inga "riktiga" 40K-matcher, men med ett par handfullar gubbar så blev det i alla fall hanterbart (och kul igen!), och det gjorde att jag blev motiverad att fortsätta pyssla med hobbyn.

Och nu är 8th på gång, och i princip alla förändringar jag hittills har läst om låter superbra, så nu gör jag det! Jag tar ut segern i förskott, jag trissar upp förväntningarna, och går all in med ett löfte om att den här versionen ska jag minsann spela minst en full, "riktig" 40K-match med mina Orker!

Här är horden så far (efter 3 års pysslande), en Trukk med Slugga Boyz, två Deffkoptas, lite Tankbustas, Grots, och ett gäng med Wild Boyz med sin Battlewagon. Och så lite lösa gubbar från kill teamet - ett par Lootas, Burnas, Kommandos och en Lobba - alla "fröer" till riktiga mobs. Och så min Big Mek - Mugbuzz. Inte mycket för 3 års jobb, men med lite tur (och svett) ska det nog kunna bli en armé av det här. 'ERE WE GO! WAAAAAAAAGH!!!

Image

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av Elevatorlake »

Välkommen tillbaka till hobbyn (igen)! :)

Du är inte ensam med stora förhoppningar på 8:e, jag är grymt taggad också.

Snygg vädring på orkerna, nu är det bara att hoppas att de äntligen får reglerna de förtjänar :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av Grudge »

@Elevatorlake: Tackar! Ja vi får verkligen hoppas att de får vettiga regler!

Just nu håller jag på att måla färdigt det sista på plattformarna från Shadow War: Armageddon-lådan, men när de är klara så ska jag nog ta mig an mina HQ:n.

Den som är närmast att bli klar är min Big Mek i Mega Armor, jag ska ge honom en Kustom Force Field och måla färdigt hans Kustom Mega Blasta (på bilden har han en TL Shoota och en Kustom Tellyporta, vilket är utrustning från Kill Team), sedan är han klar.

Image

Next up är min Weirdboy - det är mer än 2 år sedan jag byggde honom nu, så det börjar bli dags att ge honom lite färg.

Image

Sedan har jag också byggt en Warboss av en Orruk Meganob. Han behöver en snygg bas och en fet Bosspole.

Image

Jag har också börjat konvertera en Warboss på Warbike (av en Deffkopta och en Rat Ogre kropp), men den får jag ta och visa en annan gång. Jag har ju en del andra grejor att göra klart först...

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av Kaptenen »

Snyggt jobbat!
Orker är så himla balla... Klädkod: More is more! :D

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av Röde »

Klassiskt färgschema, väl utfört. Heja och Waahlkommen tillbaka till hobbyn.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av Elevatorlake »

Snygg kitbash av orruken, passar ju som hand i handsken och ser mycket bättre ut än 40k-orkerna!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av Grudge »

Är äntligen "klar" med Shadow War-terrängen. Blev ganska nöjd med plattformarna - visst kan man fortsätta med mer vädring i all oändlighet, men nu tycker jag att det är good enough för att spelas på - nu vill jag måla Orker!

Stackarna som blev klara förra veckan:

Image

Och så plattformarna. Ursäkta bildkvaliteten, jag orkade inte rensa bordet, dra fram spelmattan och fixa ljus... Får göra det nån dag när jag kan utnyttja dagsljuset.

Image

Image

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av Elevatorlake »

Snygg vädring på terrängen, både den blåa och den vita är skönt smutsiga! :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av frigobben »

Ser trevligt ut! Vad kör du för tekniker?

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Hugo's Mekshop

Inlägg av Grudge »

Tackar! Det är ganska basic stuff - det blå är The Fang på sprayburk över svart primer, en Agrax Earthshade wash och en lätt drybrush med Fenrisian Grey. Sedan svampade jag mycket lätt med en 50/50 mix av Rhinox Hide och svart på kanter och upphöjda ytor för att simulera avskavd färg. Och så lite utspädd Scrag Brown i fläckar lite här och var som rost.

Det vita är en 50/50 mix av Grey Umber (billig akrylatfärg från Panduro som jag använder till terräng) och vitt som jag svampat på över en svart primer. Sedan en lätt Agrax Earthshade wash, och så lite uttunnad Scrag brown för rost.

Det mest avancerade är väl svampningen, och att jag torkar av washen med ett papper allt eftersom jag lägger på den, så att den inte samlas på de stora släta ytorna eller utstickande delar.

Skriv svar