Knaperstekt målar och velar

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Knaperstekt »

Ismeno skrev:En oljefärgswash hade funkat kanoners på de stora ytorna.
Eftersom jag hade en halvtimme att slå ihjäl innan grabbens innebandyträning så drog jag till Alfahobby. Köpte på mig 3 av MiG's Oilbrusher som ett första test och lite odorless thinner.

Satt hemma och kletade lite igår och jag får säga att jag är impad. Jag tror att jag är redo att påbörja på första kniggiten snart.
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Knaperstekt »

Så jag har kommit igång med Knight nummer 1. Han får vara en test. :)
So far so good som dom säger. Inte kommit lika långt med armarna.

Till de som byggt knights innan.. Vad är bästa sättet att limma på överdelen? Min är i resin så superlim eller liknande blir det, men är dock lite orolig för att det hinner börjar torka innan jag fått på allt lim. Även lite orolig för overspill.

Har lite ledigt efter påsken, och då ska jag sätta mig med Forgebanelådan.

Bild
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

holyalex
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 aug 2016, 21:14
Ort: borås

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av holyalex »

Knaperstekt skrev:Så jag har kommit igång med Knight nummer 1. Han får vara en test. :)
So far so good som dom säger. Inte kommit lika långt med armarna.

Till de som byggt knights innan.. Vad är bästa sättet att limma på överdelen? Min är i resin så superlim eller liknande blir det, men är dock lite orolig för att det hinner börjar torka innan jag fått på allt lim. Även lite orolig för overspill.

Har lite ledigt efter påsken, och då ska jag sätta mig med Forgebanelådan.

Bild
vill tro att många brukar köra magneter för easy transport. själv skulle jag kört ner en större pinne och pinnat överkroppen så du får både lättare transport samt att du kan rotera överkroppen :D
bronset ser förövrigt jäkligt vasst ut! gillar vart du är påväg! är själv riktigt intresserad av oljepennorna. visa gärna lite close up bilder före/efter om du kan

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Knaperstekt »

Tack :)

Nja, det blir dessvärre inga magneter här. Vapnen är i resin och pekar rakt ner om jag fäster dom på kroppen nu, så det blir att limma. Samt att han har ju tjocka slangen från rygg till vapen så den blir fixerad oavsett.
Brons, koppar och mässing är ju så himla fint så jag försöker få till det lagom.. Lite nyanser att bara bryta av allt grå. Får se hur skitig han blir.
Jag har bara testat oljepennorna ännu, men de verkar super.
Som sagt, vi får se hur bonkers jag gör honom ;)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Elevatorlake »

Svaret på det är så bonkers du bara kan, alltid :)

Är det i midjan du ska limma den eller är det "ryggplåten"? Är ryggplåten är det väl värt att köra några torrprovningar först så du ser att det inte är alltför skevt, resin har ju en förmåga att inte vara helt rakt till att börja med. Annars är det väl bara att spana in vart kontaktytorna är och sedan dra på superlimmet? Superlim börjar väl inte torka förrän man trycker ihop ytorna så att så länge du trycker fast det ungefär jämnt över hela samtidigt så borde det inte vara några problem.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Knaperstekt »

Elevatorlake skrev:Svaret på det är så bonkers du bara kan, alltid :)
Hah, ja jag antar det. Har dock en del taljer kvar innan skelettet är klart. Grisa ner i denna storlek har jag inte gjort innan, men det går säkert bra :)
Elevatorlake skrev:Är det i midjan du ska limma den eller är det "ryggplåten"? Är ryggplåten är det väl värt att köra några torrprovningar först så du ser att det inte är alltför skevt, resin har ju en förmåga att inte vara helt rakt till att börja med. Annars är det väl bara att spana in vart kontaktytorna är och sedan dra på superlimmet? Superlim börjar väl inte torka förrän man trycker ihop ytorna så att så länge du trycker fast det ungefär jämnt över hela samtidigt så borde det inte vara några problem.
Japp, ryggplåten. jag har rätt bra koll hur och var. Var bara lite orolig då det blir lite knixande att får den på plats. Ryggplåten är inte warpad, men det är en väldigt tight fit.

Har faktiskt inte målat utan jag sitter och bygger Skitarii eftersom jag insåg att alla deras robes får världens glipa som jag greenstuffar.
Jag har tagit lite ledigt efter påsk så jag och grabben ska måla Forgebanegrejer. :) Jag kan inte bestämma mig för färgschema. :\
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Elevatorlake »

De ryggplåtar i resin jag har byggt har varit på cerastusar och de har alla varit väldigt tighta. Sitter skorstenarna minsta lilla snett är det risk att man skaver bort färg, ibland verkar de inte ens behöva sitta snett. Fördelen med en tight fit är att limningen inte blir lika kritisk :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Knaperstekt »

Elevatorlake skrev:De ryggplåtar i resin jag har byggt har varit på cerastusar och de har alla varit väldigt tighta. Sitter skorstenarna minsta lilla snett är det risk att man skaver bort färg, ibland verkar de inte ens behöva sitta snett. Fördelen med en tight fit är att limningen inte blir lika kritisk :)
Allright!
Jag gör en test fit till innan jag drar igång.
Men bra tips där, jag har en Cerastus som ligger i "se över och slipa-lådan". :)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Elevatorlake »

Knaperstekt skrev:
Elevatorlake skrev:De ryggplåtar i resin jag har byggt har varit på cerastusar och de har alla varit väldigt tighta. Sitter skorstenarna minsta lilla snett är det risk att man skaver bort färg, ibland verkar de inte ens behöva sitta snett. Fördelen med en tight fit är att limningen inte blir lika kritisk :)
Allright!
Jag gör en test fit till innan jag drar igång.
Men bra tips där, jag har en Cerastus som ligger i "se över och slipa-lådan". :)
Tror du menar se över, slipa och räta-till lådan? Det är ju trots allt resin, varmt vatten är din bästa vän :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Knaperstekt målar och velar

Inlägg av Knaperstekt »

Elevatorlake skrev:
Knaperstekt skrev:
Elevatorlake skrev:De ryggplåtar i resin jag har byggt har varit på cerastusar och de har alla varit väldigt tighta. Sitter skorstenarna minsta lilla snett är det risk att man skaver bort färg, ibland verkar de inte ens behöva sitta snett. Fördelen med en tight fit är att limningen inte blir lika kritisk :)
Allright!
Jag gör en test fit till innan jag drar igång.
Men bra tips där, jag har en Cerastus som ligger i "se över och slipa-lådan". :)
Tror du menar se över, slipa och räta-till lådan? Det är ju trots allt resin, varmt vatten är din bästa vän :)
Sant, men jag har tittat över det mesta när jag tvättade. Ser oförskämt bra ut :)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Skriv svar