Återvinning av modeller blir en ny armé

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Återvinning av modeller blir en ny armé

Inlägg av Youndi »

Bakgrunden är som följer. Under 2016 och 17 köper jag på mig en massa modeller, begagnade som nya, som sedermera målas till en Death Guard-armé. Problemet uppstår när åttonde upplagan släpps i juni. Plötslig är det en massa modeller som man inte längre får ta i Death Guard. Krönikan nedan detaljerar hur jag återvinner dessa modeller till en helt ny armé. Bilder av processen glömde jag så ni för nöja er med bilder på resultatet.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Återvinning av modeller blir en ny armé

Inlägg av Youndi »

20 stycken vanliga CSM färg-strippas med hjälp av Grönsåpa. De får sedan armar och huvud avlägsnade med hjälp av en tång. En hel del grävande i bitz-lådan senare har de ala fått varsin arm med chainsword, utom två aspiring champions som fått power-sword. Några får sedan plasmapistoler men de flesta får armar där olika närstridsvapen avlägsnats. I dessa tomma händer monterar jag sedan chainaxes från Forge World. Hela gänget förses till slut med World Eater champion-huvuden, också från Forge World.

Alla modeller från dessa och framåt har sprayats med Mephiston Red från GW. Målats med Retribution Armor för guldtrim och Rakarth Flesh på ben, horn och kranium. Alltsammans skuggat med Agrax Earthshade. Metall har målats med Gunmetal från Army Painter och skuggats med Nuln Oil. Ögon och annat "lysande" har målats med Temple Guard Blue. Basen är enklast tänkbara, Games Workshop sand sprayad med resten av modellen i Mephiston Red och "mörkad" med en rejäl dos Agrax Earthshade. Kanten målad Abaddon Black. Sist men inte minst har vapnen blodats ner med Blood For The Blood God, Games workshops nya blodfärg.

Image

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Återvinning av modeller blir en ny armé

Inlägg av Youndi »

De här tre Rhinosarna är alla köpta begagnade och målade. Tips från Coachen, om du väljer att strippa färg med ett bad av Grönsåpa, kom ihåg att det tar ungefär lika lång tid för såpan att rinna ur modellen som i den. I mitt fall runt 24 timmar. :roll:

De flesta chaos-spelare verkar ogilla "taggarna" som skall limmas på fordonen. Eftersom jag själv räknas till denna skara hade jag mängder av sådan extrautrustning liggande i bitz-lådan. För att göra Rhinosarna så Khorne som möjligt gick jag helt enkelt bärsärk (hö-hö) med dem. Modellerna målades sedan i samma färger som berzerkers men när jag stirrat på dem i ca 10 minuter beslutade jag mig att hitta på något ballare med Blood for the... och målade litervis av blod rinnande ur olika öppningar på fordonen.

Image

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Återvinning av modeller blir en ny armé

Inlägg av Youndi »

I sexan och sjuan var det, på grund av Chaos Boon Table, alltid viktigt att ha med ett spawn och en Daemon Prince till alla matcher. Den här snubben var således redan målad. Allt jag gjorde för att han skulle passa i sin nya armé var att sanda och måla om basen.

Image

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Återvinning av modeller blir en ny armé

Inlägg av Youndi »

Den här snubben är ett kapitel för sig. Till skillnad från den övriga laguppställningen är herrn faktiskt nyinköpt för den här armén. Han är en Blood Crusher till AoS plockad ur lådan av någon entreprenör och såld individuellt på eBay UK. Väl framme i en brevlåda i Svedala upptäcker jag att säljaren gjort det lätt för sig och helt enkelt plockat en sprue ur lådan och skickad som den är. Problemet är att GW inte har prydligt och exakt en modell per sprue. Jag har fått en sprue med 2 juggernaut-huvuden och minst 8 armar till ryttaren, men ingen torso. Efter att ha begrundat situationen kommer jag fram till att det kunde varit mycket värre, jag kunde varit förloraren med två torso och inget huvud till min juggernaut. Efter att ha provat en vanlig CSM torso inser jag att den passar perfekt och detta visar sig vara en sådan där förklädd välsignelse då 40K-ryggan passade väldigt bra på den färdiga modellen.

Ett annat problem var att basen som följde med inte var en rund 40K/AoS-bas utan en fyrkantig fantasy-historia. Efter att ha tagit reda på vilken storlek som gäller skickade jag efter en snitsig hero-bas från en tredjeparts-tillverkare.

Juggernauten har fått två tunna lager med Agrax Earthshade för att få en annorlunda nyans än ryttaren.

Image

Skriv svar