Grinding advance - Guard logg

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av Leffegnu »

Ljust o snyggt färgschema.
Gillas :)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

33Palm
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 dec 2017, 20:55

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av 33Palm »

Tack, alla!

Nyss hemkommen från LinCon och ett riktigt fint arrangemang! Ska skriva lite mer utförligt när jag får tid och ork.

Kort sammanfattning:

Bra:
Bra skött arrangemang med tydlig info och bra arrangörer som jag upplevde som väldigt positiva och engagerade
Bra bord med riktigt bra terrängregler. Mycket los-block gjorde mycket till!
Trevliga motståndare! Alla var väldigt trevliga och interaktionen var alltid hjälpa inte skälpa i alla matcherna.

Mindre bra:
Att jag glömmer att dra kort! ;)


Och så lite bilder på armén:
Bild

Bild

Bild

Bild
Upliftingprimer.wordpress.com

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av Leffegnu »

Så där ja!
Här vill vi allt se fler bilder o läsa höga tankar =)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av Puddington »

Jävligt coola! :shock:

33Palm
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 dec 2017, 20:55

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av 33Palm »

Lovade ju att gå igenom mina upplevelser från LinCon, så här kommer generella mål, hur jag tycker jag lyckades med dem, samt listan jag spelade:

En av de saker jag tycker var underhållande med LinCon var att premisserna för listbygget (kolla länken i LBK:s tråd på turneringar för detaljer) omöjliggjorde mycket av den ”plug and play” som annars lätt blir med vissa enheter, samt att det gjorde det svårt (iaf för mig) att förutse vad man skulle få se för listor och lag på turneringen. Jag kände även att mono-faction, som jag själv spelar, hade bättre förutsättningar.
En annan stor faktor (som alltid) var även uppdragen, som var egna för turneringen. Min uppfattning var att de premierade arméer som kan kontrollera brädet, särskilt motståndarens zon, kontinuerligt över striden. Inget som jag normalt spelar eller jag har erfarenhet av att guard gör särskilt bra.

Delmålen blev sådeles följande:

1. Att bygga en ”all comers”-lista som iaf hjälpligt ska kunna ta sig in på fiendeland och ta poäng.

2. Spela på mission och inte tappa poäng på att jag glömmer vad uppdraget är, eller tappar min game-plan.

3. Vinna minst en match, och ta så mycket poäng jag kan oavsett om jag förlorar eller vinner.

4. Hinna spela klart alla matcher och kunna spela armén snabbt och effektivt.


För att kunna besvara fråga 1 behöver jag nog dra hur min lista såg ut:

Battalion med Cadians:

CC (Supreem Commander, Laurels of Command)
Tank Commander (Battle cannon, laserkanon och heavy bolters)

3xinfanteri med vox
2xinfanteri med vox, laserkanon och plasma

Veteraner med 3plasma
Platoon Commander

Hellhound (inferno cannon o heavy Bolter)

3xmortars
Basilisk
Leman Russ (Battle cannon, 3xheavy bolters)

Chimera (2xHeavy Bolter)

Patrol med Kasrkins

Tempestor, stav
Primaris Psyker

3x5 Kasrkin, 2plasma, plasmapistol

Taurox Prime, gatling, 2xvolley Guns

Bild

Så, hur gick det med målen då?

1. Listan blev lite spretig, men hanterar ändå de flesta inom formatet. Det som jag definitivt skulle få problem med är väldigt nischade listor som -massa på to hit, skethårda gubbar rakt igenom och liknande. Vad gäller board control saknades tuffheten att kunna lämna ett bestående avtryck i motståndarens zon, utom när Kasrkins kunde få beredd väg. Men oj vad de bidrog när det fanns utrymme (vilket ändå var som oftast). Lätt bästa poängplockare för mig.
Skulle definitivt möblerat om lite om jag fick göra om det men ändå nöjd och slutbetyget blir: 2/5 OK

2. Primary objectives (olika för varje match) var generellt värda mycket poäng och jag försökte alltid skapa en plan för att knipa så många poäng som möjligt på detta. Planerna lyckades definitivt inte alltid, men i alla matcher utom en kände jag ändå att jag gjorde vad jag kunde och anpassade mig efter förutsättningarna på ett bra sätt. Den matchen jag tappade det kom jag helt enkelt inte på vad jag skulle göra.
Kort var ytterligare ett sätt att få poäng. Här glömde jag ett par gånger att dra kort, speciellt när det var som intensivast och jämnt. Kanonsnäll motståndare lät mig dock åtgärda det, men kunde inte spela på dem fullt ut ändå. Jag är inte 100 såld på att kort är ett bra sätt att spela på, även om jag tycker det funkade bättre i detta systemet när de bara var en del av poängen. Inget att skylla bort sig på dock. Måste hålla fokus bättre och inte bli för ivrig, helt enkelt!
Tredje sättet att ta poäng på var via secondaries (typ som ITC, men färre poäng och bara en secondary). Även om denna ger lite poäng i förhållande till de övriga och var lite av en fälla att fokusera för mycket på, så tycker jag ändå de ger en ok bild över att man förstår vad ens egen lista kan och inte kan, samt att man till viss del förstår sin motståndares lista. Här lyckades jag ta alla poäng i alla matcher (kan ha missat något) och det kändes bra.
Samlat betyg: 3/5 godkänt

3. Kan jag förstås inte avslöja här. Håll till godo på stridsrapporter! Samlat betyg: classified

4. Förutsättningarna var relativt goda med 1600pts på 3h och cap på 100 modeller, men det kan springa iväg ändå. En annan risk är att bli otydlig med vad man slår för slag, kastar för strategem, eller ger för order om man skyndar för mycket. Eller för den delen missar sin egen deployment.
4 av 5 matcher blev klara med 30-60 min till godo, alla matcher spelades klart och pågick då till turn 5 eller 6.
Jag testade även att använda tokens för mina order för att motståndaren skulle få en bättre överblick. Upplevde att det funkade bra.
Min deployment, som känns som helt avgörande och något man kan träna mycket på, tyckte jag funkade bra. Gjorde några småmissar, men inga kanonblunders. Samlat betyg: 4/5 mycket bra

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av RUNE »

Tycker armen ser schysst ut. :wub:

Hur kände du att ditt infanteri fungerade? Min erfarenhet med infanteri squad:arna är att de åstadkommer ganska lite och dör ganska snabbt.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av Nurgle »

Följer ivrigt och led spänning fortsättningen :)

33Palm
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 dec 2017, 20:55

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av 33Palm »

RUNE skrev:Tycker armen ser schysst ut. :wub:

Hur kände du att ditt infanteri fungerade? Min erfarenhet med infanteri squad:arna är att de åstadkommer ganska lite och dör ganska snabbt.
De dör ofta och snabbt, men det är väl lite deras uppgift också.

Om jag lite snabbt klurar på + och -, så får jag ihop följande

+
Ser coolt ut
Billiga
Bidrar till billiga detachments
Obsec
Täcker mycket yta
Flexibla med orders
Enstaka Squads kan göras ganska starka mot moral
Kan göra en squad till 2+ save i cover om man verkligen vill hålla ett objektiv
Extra wounds för heavy och special weapons

-
Dör om du tittar på dem
Gör ingen pålitlig damage
Ger bort lätta poäng
Idealiska att skjuta ströskott på
Kosta commandpoints för att rädda kvar på objektiv och likn.

Finns säkert massa annat + och - också, men detta är vad jag erfarit. Jag gillar ändå guardsmen då jag tycker mig ha fått realistiska förväntningar på dem. Jag kan förvänta mig att en firebase med tunga vapen som har overlaping Fields of fire och Take aim kommer plocka något wound på det mesta innan den dör. Jag vet att köttskölden kommer dö, men kan de stå ivägen/överleva med en och gömma sig i en ruin för att ta poäng/scora något objektive/assaulta en tank/få motståndaren att dedikera lite onödigt mycke på dem så har de gjort bra ifrån sig. En annan bra sak som inte skall underskattas är hur långt de kommer med move, move, move.

För lite mer detaljer kring hur de skötte sig på turneringen återkommer jag till!
Upliftingprimer.wordpress.com

33Palm
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 dec 2017, 20:55

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av 33Palm »

Match 1 LinCon
Möter en mycket trevlig herre som hette Roy. Han spelade en asball Marines-lista med Red Scorpions (hade dock gått över till Guilliman och blivit Ultramarines under turneringen).
Dessutom hade han en display board, credd!

Hans lista:

Kapten i terminatorrustning, ett brinnande svärd, stormbolter, Iron halo
Löjtnant, mastercrafted Bolter
Techmarine

10 tacticals, plasma och lascannon
5 tacticals, lascannon
5 tacticals, heavy Bolter

Venerable dred, 2xlas, missile launcher
5xTerminators, teleport homer

Pred, med autocannon och laserkanoner
Land raider, laser, heavy bolter och stormbolter

Razorback med twin assault


Uppdrag:
Enheter på motståndarens sida, 2p per enhet, max 5p per runda.
3dolda kort
Egen secondary: recon
Hans secondary: big game hunter

Deployment map: Search and destroy

Plan:
Min taktik är att vara offensiv och försöka med threat overload. Jag ska kasta in allt jag kan i hans deployment för att ta poängen för primary och samtidigt sneaka in enheter för recon i alla hörn. Kasrkins kommer vara nyckeln då han har lite board presence.
Vinner jag tank battle och kan hålla hans terminators bortscreenade så tar jag detta.

Deploy 501st Cadian
Sätter ut mina tre vaniljenheter på linjen för att kunna pusha framåt eller dö. En av dem är gömda i ruin. Chimera med veteraner och platoon Commander är också på linjen i cover.

De andra infanteristerna, mortars och basilisk bildar firebase med chefen längst bak. Infanteriet har cover och resten är bakom los-block.

Russarna gömmer sig för Land Raidern, men har los på allt annat. Tauroxen står bakom los-block, men så långt fram det går för att ha range och kunna burna fram för poäng om det behövs.
Hellhounden försöker runda bakom en ruin för att flanka. Psyker i ruinen.

Kasrkins i deep strike

Bild

Deploy Marines
Han bygger fire base i terräng ganska långt fram i egen deploy. Småenheter med marines i cover ihop med dread och characters.
Fordon runt ikring. 10 enheten i land raidern. Alla är inom löjtnantens bubbla.

Terminatorer med boss i deep strike.

Han har +1 på att börja, men jag vinner slaget och ingen seize på turneringen.

T1 501st Cadian
Screenen kutar framåt och breddar ut på sidorna. Enhet i ruinen håller sig gömd.
Hellhound avancerar och skjuter rök på ena flanken. Veteranerna, som har lite mer rutin än köttmuren avvaktar i cover på en chans att rycka fram i sin transport
Psykern trollar -1 att träffa tank commandern.
Mina tanks och lascannons spränger predatorn och får med artilleriunderstöd ner dreaden på 2 eller 3 wounds. Nån enstaka marine dör av en direktträff av en mortar.

Jag tar något kort, slänger ett annat. Helt ok första turn. Hade varit gött att få bort dreaden men 2+ save + invul räddar honom kvar.

Bild

T1 Marines
Han justerar sina tanks något så han har los på min Russ utan nightshroud.
Dreaden måste fått nån vital styrfunktion sönderskjuten för den missar totalt min Russ och efter att även Land Raidern skjutit står den kvar med 3 wounds.
Razorbacken och marines lyckas knappast bättre och min självmordsenhet som sprungit upp rakt emot honom örelever med 2gubbar kvar efter moral.
Han lagar upp dreaden någon wound.
Inga assaults görs.

Tar några poäng.

T2 Cadian 501st
Hellhound fortsätter något framåt för att hålla sitt hörn och få range på lite marines.
Veteranerna bestämmer sig för att det är dags att ge sig in i striden och avancerar fram med sin Chimera på ett objektiv i fiendezon som jag vill ha. Därefter skjuter Chimeran rök.
De två tappra överlevarna från köttmuren hakar på. Resten sprider ut sig så terminatorerna inte ska kunna landa mitt ibland mina linjer. 2enheter med Kasrkins + chef landar bakom hans marine firebase, inne i hans deployment zone. Den sista enheten får stanna uppe i luften.
Jag lyckas panga sönder dreaden och razorbacken med tunga vapen medan Kasrkin mosar nästan alla marines som är utanför transporter.
I assaultfasen springer min enhet med guards ut genom ruinen de gömt sig i och låser upp landraidern utan att kunna övervaktas mot.

Tar ett gäng poäng och maxar primary.

Bild

T2 Marines
Stora enheten med marines hoppar ut ur land Raidern som backar ur sin strid.
Terminators hoppar ned ihop med kaptenen på min vänsterflank bakom hellhounden om de förblir ostörda kommer de kunna binda upp min linje.
Han skjuter sönder min hellhound med diverse laserkanoner och dylikt. Enheten som anföll landraidern får smaka bolters och dör allihop. 2 Kasrkins biter också i gräset av skott från de kvarvarande marinesen i hans slott. Terminators gör något wound på min tank Commander men missar assaulten mot min Psyker. Kaptenen lyckas dock bättre och slår ihjäl psykern enkelt.

Tar ett poäng för hellhounden och något kort.

T3 Cadian 501st
Sista squadsen med Kasrkin hoppar ned i det hörn hellhounden höll och försöker ställa sig utom line of sight från land Raidern.
Veteranerna bestämmer sig för att börja bidra i striden och lämnar sin Chimera.
Flyttar fram tank commandern mot hans terminatorer för att tvinga dem att assaulta bara honom och inte kunna konsolidera in i resten av min bas.
Sista bara guardenheten gömmer sig i en ruin i sitt hörn av brädet för att säkra poäng.
All eldkraft som finns tillgänglig lyckas få bort alla terminators, men kaptenen är fortfarande med i matchen. Tauroxen öppnar upp på den stora enheten med marines och lyckas med lite hjälp ta hand om alla utom 2 eller 3st. Kasrkins och veteraner lämnar bara techmarinen vid liv.

Tar massa poäng.

Bild

T3 Marines
Techmarinen bestämmer sig för att dra ned mot hans land raider. Hans kapten står förvånande nog still och drar iväg en orbital strike, den gör förvissa rätt bra skada och lämnar min warlord på 1w, men tror han hade tjänat på att gå och assaulta istället.
Laserkanoner från landraidern och de kvarvarande marinesen poppar tauroxen, nån enstaka Kasrkin dör.

Tar några poäng, men är långt efter.

T4 Cadian 501st
Sprider ut mig för att säkra poäng och för att kunna få range på kvarvarande infanteri nästa runda. Kaptenen får battlecannons och earthshaker i huvudet och kolar. Chippar lite färg på landraidern

T4 Marines
Tar ut min Leman som redan är skadad, gömmer landraidern för så mycket skytte som möjligt.

Bild

T5 och 6
Jag tar massa poäng och lämnar slutligen kvar enbart land Raidern med några få wounds kvar.


Seger för Guards med 43-18

Kul match mot trevligt motstånd, men jag har stor fördel i både snabbhet, board control och range. Att jag får börja och att hans dread har en dålig skytterunda sätter spiken i kistan.
Upliftingprimer.wordpress.com

33Palm
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 dec 2017, 20:55

Re: Grinding advance - Guard logg

Inlägg av 33Palm »

Verkliga livet med massa jobb och dylikt har ockuperat min tid på sistone, så nu är det ett tag sen senaste inlägget.

Har dock kunnat få korta stunder för hobby stötvis. Detta har resulterat i att en gammal långbänk till projekt äntligen blivit klar.

Rough Riders Cadianifierade till motorcykelburen rekogniseringstrupp. Inspirationen kommer från Black Librarys ”Gunheads” där det motorcykelburna Cadians nämns i denna roll.

Kollade bilder på WW2 motorcyklister för att få en visuell målbild och valde därefter huvuden med ”skidglasögon” för att förstärka referensen mot förelagan. Ville även att de skulle ge intrycket av att kunna agera ensamma på rekogniseringsuppdrag, så jag kastade på lite packning på dem.

Något som även kändes viktigt var att kunna motivera modellerna rent speltekniskt mot deras truppkort i indexen. Lansar kändes lite primitivt, så jag har istället beväpnat dem med rörgranater som dels går att motivera rent speltekniskt till att motsvara exploderande lansar till att det ytterligare förstärker WW2 känslan. Samtliga fick även en pistol i hölster eller i handen, samt ett närstridsvapen (chainswords blev inte snyggt att sätta på cyklarna, men knivar i bältet funkade bra).

Som påbyggnad till dessa hoppas jag kunna bygga ett gäng med sidovagn för att kunna ha modeller med special weapons, vi får se om jag får till det!

Bild

Bild

Bild

Bild
Upliftingprimer.wordpress.com

Skriv svar