lurräven bygger grejor

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

lurräven bygger grejor

Inlägg av lurräven »

För ett par år sedan (5ed) var det rätt mycket 40k på fritiden. På den tiden fanns det en del hobbyaspirationer, men fokus för mig var på att spela. De flesta arméerna var målade på beställning. Jag var rätt bra på att knåpa ihop arméer, men betydligt sämre på att spela. När 6e upplagan kom lades figurspel helt på is. Min enda kontakt med hobbyn var legion of plastic och senare ironsleet. Settingen och känslan var svår att släppa. Narrativt spel med fokus på mindre antal gubbar började locka.

För ungefär ett år sedan blev det fullt fokus på hobby igen. Jag hamnade i Katrineholm igen och här har vi lokal butik, vilket för mig gör det betydligt enklare att hålla igång engagemanget. Jag bestämde mig för att att faktiskt försöka utvecklas, lära mig att måla, bygga, testa nya verktyg osv. Till en början blir den här bloggen en resa 1 år tillbaka i tiden, nån slags utvärdering kanske. Sen får vi se.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av lurräven »

Adeptus Astartes. Space Marines är en stomme i settingen. Tyvärr har de länge fått brottas med figurer och till viss del regler som inte riktigt matchar historierna om de legendariska soldaterna. Det första jag ville göra som "riktig" hobbyist var såklart true-scale marines. Shadow War var precis på gång och jag såg chansen att få bygga några få, men tuffa figurer.

Bild

Förr köpte jag alltid resinbaser, nu bestämde jag mig för att göra allt själv. Jag köpte lite olika plasticards och texturpastor. Den första marinen är byggd med tartarosben och lite grövre armar, annars inga konstigheter.

Image

Jag byggde sedan ut vad som skulle bli ett Chaos Space Marine warband med kultister. Maffiga astartes blir än mer maffiga när det finns vanliga människor jämte de.

Image

Image

Chefen fick ett svärd och höftskynke (Phoenix Terminators).

Image

Image

Image

Image

Image

Det blev några fler astartes och knivmördare innan grundgänget var färdigt. Innan de fick färg på sig så var det dags att bygga en spelplan för Shadow War.
Senast redigerad av 2 lurräven, redigerad totalt 10 gång.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av Röde »

Tror du behöver en annan bildvärd. Själv har jag flyttat från postimage till imgur sedan i vintras.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av Lictor »

lurräven skrev:Jag bestämde mig för att att faktiskt försöka utvecklas, lära mig att måla, bygga, testa nya verktyg osv.
Ja!

Det är så roligt när man är i en sån period! När man faktiskt får ett ryck och rör sig utanför sin comfort zone.

PS. läskigt läckra marines. Lite avis att jag inte har samma ork och fantasi med mina Chaos marines.
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av lurräven »

Lictor skrev:
lurräven skrev:Jag bestämde mig för att att faktiskt försöka utvecklas, lära mig att måla, bygga, testa nya verktyg osv.
Ja!

Det är så roligt när man är i en sån period! När man faktiskt får ett ryck och rör sig utanför sin comfort zone.

PS. läskigt läckra marines. Lite avis att jag inte har samma ork och fantasi med mina Chaos marines.
Absolut. Försöker att ha en "ny" grej för varje nytt projekt nu. :)

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av lurräven »

Jag hittar inga WIPs för spelplanen :/

Men det hela började med att vi i den lokala spelbutiken fattade hur prisvärd Shadow War Armageddon-lådan var. 5st av oss klumpade ihop terrängen och bestämde oss för att bygga en plan. Till en början fanns det ingen plan och därför är många av bitarna lite ogenomtänkta. Främst skulle planen vara till för en liten liga i Shadow War. Sen fanns det drömmar om något narrativt och spelledarestyrt, men dit kom vi inte. Inte än iallafall!

I den lokala butiken fanns sedan tidigare en ökentemad Realms of Battle, så vi bestämde oss för att vår terräng skulle höra hemma i en öken. Utöver Shadow War-terrängen köptes det in lite GW-kontainrar samt fräna rör!

Vi började med att spraya terrängen i olika kulörer av Army Painters utbud. Vi ville göra det så lätt för oss som möjligt så vi lät mörkare sprayer vara skuggor, sedan penslade vi på "dipp", dels för att markera detaljer men också för att vi tänkte att den skulle ge en skyddande yta. Vi handmålade en del saker, highlightade detaljer så som örnar. Det mesta är drybrushat med beige för att knyta samman det hela. Under bygget så kom jag i kontakt med pigment för första gången, men det kändes lite överkurs för mig just då. En kompis applicerade slitaget och dammet över planen.

Så här blev det efter sammanlagt ungefär 100 timmar på 2 personer.

Några bilder med inslag av WIP:

Image

Resterande är från den färdiga versionen (sen dess köpte vi ytterligare rör också, rör är coolt):

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Nästa gång tänkte jag titta på det målade gänget och kanske lite action i the Promethium Sprawl! Tidslinjen är väl nu i maj/juni 2017 någon gång.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av Röde »

Kul med mycket terräng!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av Grudge »

Instämmer! Ser jättebra ut!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av RUNE »

Snygg terräng! Hade inte gjort ont att spela på det bordet.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: lurräven bygger grejor

Inlägg av lurräven »

Tack! Det har varit kul att lira på ett bräde som ger lite känsla. Vi ska försöka bygga lite skog och stad här framöver.

Så vi är väl i maj nånting nu och ligan i Shadow War Armageddon ska dra igång. Som representerande Alpha Legion-spelare har jag laddat upp med lite tillbehör:

Bild

Färg började komma på plats. Knivtjejskultiserna målade jag nästan bara med hjälp av wash. Testade med färgade washar på grå spray, funkade bra tycker jag! För marines så blev det lite sandvädring. Jag köpte en sandwash och för "stelnad" sand körde jag GWs texturfärg som jag sen målade på. Tanken var att alla skulle bli helt camo så småningom, när poängen fanns, i Shadow War-kampanjen. Jag försökte binda ihop hela gänget med lite turkos.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Svärdet tycker jag blev rätt bra, men jag orkade bara göra ena sidan... den typen av genvägar försöker jag vänja mig av med. Det går sådär.

Image

Gruppbild

Image

Gänget blev klart och kampanjen gick av stapeln. Det kändes rätt kul även om gängen sinsemellan kanske var sådär balanserade.

Image

Det var dags att plocka in lite förstärkningar och då föll det sig som så att den här kom. Age of Sigmar hade länge varit på tapeten lokalt, men nu kändes det som om att det var dags för 40k på riktigt.

Image

Skriv svar