Marhells Road to Fantasia

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Elevatorlake »

Ibland förstår man varför vi har komplicerade regelverk om hur man får tillverka och sälja grejer :) Trist att de var så dåliga men det var rätt gjort att inte använda de, man vet aldrig vilka långtidskonsekvenser sånt där kan ha.

Med tanke på vilken hobbytornado som råder i den här tråden verkar du ha motivation så det räcker till några av oss andra också :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 26: Metal Colors och huvud

Kvällen jobb fortsätter med ridfjuren för Lord of dicords.

Jag målar lite rött och guld på huvudena:

Image

Sedan så slänger jag på en wash. En väldigt urvattnad Army Painter Purple Tone på ... tentaklerna? och sedan en väldigt kraftig Army Painter Dark Tone på allt annat.

Medans det torkar så tar jag fram min Vallejo Metal color steel och börjar måla allt på kreaturen som ska vara järn. Då jag har alla bena separat så målar jag dem också, med åtanke att försöka att hålla mig borta från alla paneler som jag redan har målat med airbrush.

Image

Efter washen så blev det så här:
Image

Sista saker jag gjorde var att testa Scale Color 75 Decay metal på en kaos marin och jag gillar den tonen bättre än det jag har haft innan.

Image

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Elevatorlake »

Hur hård blir en lista med knights och discolords? I teorin borde den vara rätt elak så länge du inte dyker på något som antingen har väldigt mycket dedikerat antitank eller en eldar flyer spam?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

@Elevatorlake: Lika hård som en imperial knight lista, byt bara ut knektar med spikar och tank commanders mot discolords :) Men om man ska vara lite mer seriös, så är jag själv osäker på hur hård armen kommer att vara inför Fantasia. Rent teoretisk så kommer min lista huvudmål att vara att mörda motståndarens arme, då jag inte har fantastik många modeller att kunna hålla objektiv. Jag gissar på att den lista som jag tänker lira antagligen är bättre i ett ITC format än det som spelas nu i Oktober.

Jag tror att jag kan ha en hyfsad bra matchup mot en del top tier armer, exempelvis så tror jag elder flyer listan är något som jag faktisk kan slå, men det jag är mest rädd för att möta just nu är någon form av 3 Repulsor executioner marin lista (Iron Hands någon? :) ). Men huvudsyftet med att spela den lista som jag tänk köra är att det ska vara rätt enkelt att transportera och något nytt som jag inte har lirat förut :)

Men med det:

Dag 27: OH MY GOD jag hatar trim

Så kommer hem och börjar snabbt med att ge riddjuren en snabb dry brush utav army painter plate mail på allt som jag hade målat stål förut. Sedan tar jag fram Retributor Gold och börjar måla trim. Det är så mycket trim... Det tar mig ett par timmar att bli klar med första lagret, och jag är väl medveten om att jag kommer att behöva göra om den här processen mist en gång till för att de ska se bra ut. Jag lyssnar lite på ett par Warhammer poddar samtidigt, men det känns som en evighet. Nästan som att måla Tzangoors igen.

Image

Lär fortsätta med det här i ett par dagar till... motivationen är hög.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 28: Mer trim

Två veckor kvar innan planet till Umeå Lyfter! Jag börjar göra lite avvägningar över hur jag ska hinna med allt. Men det går nog, även om jag tar lite genvägar :)

Image

Så kvällens jobb är att blir klar med trimmer på den andra dico lordern. Jag blandar in lite Vallejo Burnt Red i Retibuter mixen för att mörka ner nyansen lite.

Sedan målar jag Scale Color 75 Decay metal på en av kaos marin enheterna.

Image

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 29-30: Upplägg inför slutspurten

Så, 12 dagar innan planet lyfter mot Umeå, och har fortfarande jobb kvar. Jag fixade upp en liten lista över moment som jag vill försöka få klart och saker som måste bli klara innan turneringen. Något sånt här tänker jag mig:

1: Gloss varnish på alla modeller för wash
2: Fixa Baser för alla modller
3: Fixa airbrush effekter på knecktar och baser
4: Mat Varnish
5: Kitbasha en Chaos sorcerer till fots och måla upp den (Borde gå på en dag)
6: Montera alla modeller på baserna

Med allt detta i åtanke så ändrar jag min arbetsmetodik. Jag försöker måla så att jag kan jobba med en färg åt gången till alla modellerna, istället för att behöva göra en switch hela tiden. För att jag ska komma dit inser jag att kaos marinerna behöver få två färger på sig och sedan kan jag jobba mot min nya arbetsmodell.

Så vad händer? Först, kaos marinerna får sin Scale Color 75 Decay metal trim och jag målar all järn med Vallejo Metal Color Exhaust Manifold.

Image

Detta tar längst tid att bli klar med.

Sedan tar jag Secret Weapon Tire Black och målar allt som ser ut som gummi på kaos mariner, disco lords och knektar.

Image

Går rätt snabbt.

Sedan tar jag fram min Vallejo Model Air Silver och målar de detaljer som jag vill ska poppa lite mera.

Image

Image

Image

Så fort jag har skickat upp detta inlägg så kommer jag gå tillbaka till målar bordet och göra en massa olika kablar som känns passande för varje modell. Here we go!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Elevatorlake »

En löpandebandsprincip som skulle göra Henry Ford avundsjuk :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av RUNE »

Ja, det tuffar på bra får man säga. Och inks är nog det jag är mest tacksam för när man ska få ett (relativt) bra resultat på kort tid.
Kämpa på! :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 31: Kablar, Tyg, läder och ben

Så, var lite i monster läge idag så glömde att ta bilder samtidigt som man jobbade.

Men vad jag betade av var:
  • Ben - P3 Menoth White Base
  • Tyg - Vallejo Modell color Dark Blue Gray
  • Kablar - Vallejo Model color Flat green, GW Averland Sunset, GW Mephiston Red och Vallejo Model color Green blue
  • Granater - Vallejo Model color Flat green
  • Läder föremål - Vallejo Germen cammo black
  • Sadel - Vallejo Burnt Red
Image
Image
Image

Blir att jobba in lite mer detaljer, exempelvis smycken på discolords och mariner. Och göra gå tillbaka till par färger där jag har gjort misstag. Men sedan så borde jag vara i redo för att ge dem gloss varnish.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 32-33: Momentum 1 klart

Så, har jobbat som en galning så har helt glömt att ta bilder och notera ner vilka färger som har används.

Men kvällens jobb avslutades med att jag börjar göra allt redo för ett lager av gloss varnish och en kitbash och skulptering av en kaos trollis till fots.

Jag har fortfarande valt att inte limma ihop allt ännu, då jag vill kunna komma åt vissa utrymmen med luftsprutan senare, men det börjar nu ta sig på riktigt.

Image


Image

Skriv svar