Marhells Road to Fantasia

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Hej hopp allihopa. Namnet är Marhell och jag brukar lurka runt här på forumet. Gillar att måla arméer (Så länge det inte involverar Tzaangors) och har ett litet mindre beroende att alltid på testa något nytt.

Idag är det den 30/8-2019 och det är 43 dagar kvar Fantasia Fanatic XXXVI. Har själv aldrig varit på någon fantasia innan, men har hört att det är ett bra evenemang från andra som har deltagit innan. Prestigelös som jag är, så vill jag gärna ta med något coolt men också något som är hyfsat lätt att transportera upp till Umeå nu i oktober.

Första tanken går till imperiet knektar som en arme att ta med, men jag tycker själv att det är lite uttjatat och är inte super sugen på att lira imperiet inför turneringen. Men det gav mig iden till följande lista:

3x Kaos Knektar
2x Härskare av oenighet
1x Terminator trollis
15x Kaos mariner

Detta är kanske inte den mest komparativa listan, men känns lätt att ta med, kul att lira och kan bli ett kul projekt att jobba med.
Kruxet? Idag den 30/8-2019 så har jag ingenting målat eller ihopsatt av det ovan.

Därav kommer min utmaning. Jag tänker köra en målar blogg fram till den 11/9 med hur det går med detta projekt och utmana mig själv att blir klar med ovannämnda. Då dagjobbet kommer i vägen så kommer det vara kvällar och vissa helgdagar som blir de tillfällen som jag själv kan arbeta på armen.

Jag må inte vara en proffsmålare, men målet ska vara att få folk att säga "Coolt målad arme" när jag väl spelar mina matcher uppe i norr :)

Och med det så börjar jag min färd mot Fantasia. Dag 1 kommer snart :)

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 1: Tankar kring armen, upplägg och inköpsfrågor

Jag leker runt med tanken kring hur jag ska måla fantasia armen. Knektarna vill jag ska representera tre av de fyra kaos gudarna, där mitt hat mot tzaangors utesluter Tzeentch från mitt val. Kaos marinerna vill jag måla rött så siktar mot att lira dem som Red Corsairs eller som Word Bearers.

Jag har dock ingen kaos marine, häskare av oenighet eller knekt hemma, så första jag gör är att beställa hem 1x Rampager knekt + 2x imperiet knektar. Jag funderar redan nu på hur jag ska gå till väga för att kaosa upp imperiet knektarna. Första tanken går till Legio Models som säljer coola konverterings kits, men efter ett snabbt besök på deras sida blir jag lite små nojig och orolig huruvida jag kommer bli blåst och/eller om jag skulle hinna få allt i tid för att hinna montera och jobba med det. Med lite gamla era av sigmar kits hemma och lite gröngrejer så kan jag nog få till något.

Jag lyckades också hitta en apokalyps-låda med kaos mariner billigt som jag kan jobba med.

Två häskare av oenighet blir också beställda. Med all trim som är på dem så letar jag också upp bästa historia podden att lyssna på, inför då jag måste jobba med dem.

Jag har som tur är innan ett kit med en terminator lord. Jag sätter snabbt ihop trollisen men väljer att lämna av så mycket spikar och annat tagit som möjligt. Jag har en ide om att kanske använda dem för kaos knektarna.

Image

Borrar sedan till hål i spikpistolen.

Image

Imorgon blir det att ta fram min luftspruta och testa att måla kran rött. Blir ett bra första test modell inför att resten av armen kommer med postmord.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 2: Trollis i rött

Tar fram luftsprutan för att börja jobba med min trollis. Använder lite superlim för att sätta honom på en bas, sätter basen i min målarhållare och sedan är det igång att ge honom ett grundjobb med svart.
Image

Därefter börjar jag experimentera lite med hur jag vill måla rött inför den här armen. Jag beslutar mig efter ett par omförsök att resultaret jag gillade bäst var:

Grund med Vallejo Game Dark Fleshtone -> Vallejo Game Gory Red -> Vallejo Model Scarlet

Försöker hålla det mörka i de mörkaste områdena och alltid hitta intressanta punkter att spruta den ljusare färgen på. Resultatet blev något sånt här.

Image
Image
Image

Avslutar med att förselga det röda med en Gloss varnish för att förbereda inför washing stadiet.
Image

Låter lacket torka och åker in till stan och spelar en testmatch inför nästa veckas Games of Westos. (Jag vinner matchen med 2 poäng)

Sedan tar jag fram mina washes.

Jag gör en blandning av army painters red, purple, flesh, soft tone och mixing medium och börjar applicera på modellen.

Image

Image

Svårt att se hur washen har blivit applicerad på bild, kan vara så att jag behöver en bättre kamera. Är inte en enorm drastisk effekt, kanske måste applicera en svart eller starkare wash senare.

Med det så avslutar jag dagen. Imorgon blir det att jobba med svart trim.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 3: Red corsairs blir det

Börjar dag 3 genom att börja kolla upp vilka legioner för kaos som finns tillgängliga i rött. Kollar upp regler och officiella färgkoder och beslutar mig för att köra på Red Corsairs för mina kaos mariner. Upptäcker att Red Corsairs färgkod är... udda. Mycket svart, rött och mässing på alla olika ställen. Jag beslutar mig för att bilden i senaste kaos marin kodexen blir min inspirationskälla för kommande mariner, med undantag för lord of discords som jag tänker måla en röd och en svart med guld-trim istället.

Så jag börjar måla mycket av trimet svart med Vallejo Model black. Jag spar överdelen av ben-trimmen att måla mässing och måla paneler svarta.

Image
Image

Jag gör ett misstag under första delen. Efter ett varv med svart så tycker jag att den inte har rätt nyans som jag hade tänkt med. Jag väljer då att testa Vallejo Game Black istället på högra axelskyddet. Jag misstänker att min färg är defekt då trots att jag vattnar ner färget börjar se penselmärken i det svarta. Jag tänker mig att jag får mörkna ner trimmen med en intensiv svart wash senare.

Jag fortsätter med jobbet, börja måla mycket av hans ikoner i Vallejo Game Air Bright Bronze och testar på att måla järn färgerna i Vallejo Metal Color Exhaust Manifold då den har lite brunt i sig. Resultatet blev något så här:

Image

Jag applicerar sedan en wash. Army Painter Dark tone på det svarta och järnet och Army Painter Strong Tone på mässingen.

Image

Känner mig hyfsad nöjd med dagen arbete, lagar middag och säger stop för idag. Imorgon Blir det att jobba på alla döskallar, kablar, gummi och ansikte. Med lite tur så borde också första en av mina leveranser komma, vilket innebär att jag kan börja sätta ihop mer av armen.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av RUNE »

Jag tycker det är intressant att följa processen med målningen. Man kan rentutav råka snubbla över ett användbart tips. :) Keep up the good work.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Betancore »

Skoj!

Men det är nog en väldigt kompetativ lista. ;)

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Tackar Rune och Betancore för kommentarerna :) Nu med mindre än 40 dagar kvar så börjar man känna lite press på sig.

Dag 4: Börjar fundera på Baser och motgångar i olika led.

Funderar samtidigt som man skriver kod på jobbet lite kring hur jag ska göra baserna för armen. Tanken är att jag vill att både kaos marinerna och knektarna ska ha samma still till sig samtidigt som att basen ska skapa kontrast med modellen. Så teaman som involverar rött, svart, och mörkare färger går bort. Funderare lite på att kanske skapa någon form av ödemark bas med lite radioaktiv material. Jag kan ta emot förslag om vad som skulle kunna passa :)

Efter att jag kommer hem så upptäcker jag missade en trim bit och rättar till det lite snabbt.

Sedan går jag in i monster läge och börjar grundmåla en massa olika detaljer.
  • Ben, döskallar och papper får Vallejo Model Buff på sig.
  • Lädret på staven få Vallejo Game Color Hexed Lichen för att ge modellen lite färg
  • Själva staven får Vallejo Model Color German Black Brown
  • Kablar och även skynket bakom ringbrynjan får Secret Weapon Tire Black på sig
  • Alla skarvar får Vallejo Model Air Black Metal
  • Läderbiten vid baken får Vallejo Game Beasty Brown
  • Patronerna får Scale Color 75 Necro Gold
Image

Image

Tar sedan fram washes. Ingen överaskning här så används Army Painter Strong Tone på Ben, Staven och läderbiten och Army Painter Dark Tone på allt annat.

Image

Jobbar sedan på ansiktet. Själva huden får på sig GW Rakarth Flesh och sen målar jag... håret(?) med en blandning av Vallejo Model Color Black och P3 Gravedigger Denim. Ger kablarna samma Vallejo Game Color Hexed Lichen som lädret för att skapa lite mer kontrakt.

Image

Sedan applicerar jag en wash av Army Painter Dark Tone, blandat med Army Painter Flesh Wash.

Image

Sen händer lite lite saker. Jag får ett sms att min leverans har kommit med kaos mariner! Men DHL har på något sätt lyckas skicka detta till fel utlämmingstaion så det blir nästan en timmas resa bara för att hämta ut det. Men jag ska inte klaga, för nu kan jag börja sätta ihop mera saker!

Image

Jag öppnar och kollar runt lite. Om någon är sugen på lite bikes så kan man ta kontakt med mig, då jag inte själv tror att jag kommer vilja spela med dem. Lord of Discords manual blir lite kvällsläsning så att jag kan förstå vad jag kan ha som separata delar inför målandet och inte.

Sedan kommer en stor besvikelse. Jag hade under dagen kollat upp lite huruvida det finns transfers-sheets för Red Corsairs och hittade en transfer-sheet med dem på. Men besvikelsen är stor då detta stirrar en i ansiktet.

Image

Jag kan förstå om man börjar med nya sheets istället för de gamla. Men för fan, ha inte med Thousand Sons på det! De är ju inte ens med i kodexen! Vem var smartskaftet som kom på den här iden? Ge mig i alla fall World Eaters eller något istället. GAhhhhh. Mitt hat mot Tzaangors bara växer trots att jag inte ens målar dem!

Det här ställer ju till lite problem för mig. Antingen så måste jag nu börja jaga efter gamla transfer-sheets eller vara redo att försöka free-handa deras ikon. Om någon känner någon som har det gamla transfer sheetet så får man gärna kontakta mig.

Men med det sagt, så avslutar jag dagens arbete. Imorgon blir det att jobba med edge highlighting och att försöka sätta ihop ett par trupper med kaos marinerna.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Nurgle »

Tjusigt värre! Heja, heja!

Rent hypotetiskt:

Ett tips när det gäller transfers är om du kan hitta frilagda bilder på nätet i rätt upplösning samt printa ut själv på transfer sheets.
Gjorde det på jobbets skrivare med goda resultat. Det funkade riktigt bra.

Finns lite tutorials hur man gör sina egna transfers, till exempel denna:

https://www.belloflostsouls.net/2007/07 ... ets-2.html

Sen får man förstås inte använda upphovsrättsskyddat material. Vill bara säga det. Så det är sagt.

Lycka till med resan!

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Tackar Nurgle för tipset :) Ska se om man inte kan hitta decal papper imorgon :)

Dag 5: Mer leveranser!

På vägen hem så plockar jag upp mina knektar som har kommit med posten. Ser fram emot att sätta ihop och jobba med dem.

Image

Jag är inte super sugen på att jobba med edge highlighting, så jag börjar med att sätta ihop tre gruppen med kaos mariner. Jag tänker mig att dessa antagligen kommer att vara mina objektiv hållare så utrustar dem med spikgevär.

Image

Sedan sätter jag mig, tar fram min finaste pensel, byter ut papper på min pellet och börjar processen med highliting på terminator trollisen.

Det går... sådär. Jag använder mig utav Vallejo Dark Gray för att måla hörn och liknande och gör alldeles för tjocka linjer. Lite frustrerad så går jag över och målar med GW Wild Rider Scarlet för det röda som blir mycket bättre, men jag gör fortfarande misstag här och var. Ansiktet tar jag Vallejo Game Heavy Warmgray och "Håret" gör jag med P3 Gravedigger Denim. Upptäcker en till kabel som jag snabbt ger ett lager av första bästa röda på bordet och börjar sedan laga middag.

Tar sedan fram en super liten dry brush och ger mässingen först ett lager av Vallejo Game Air Bright Bronze följt av Vallejo Model Air Silver. All järn får också en del av det sistnämnda. Resultatet av dagen blir detta.

Image

Jag inser att edge highlighting kanske inte riktigt är min grej, men det här projektet kanske ger mig en ursäkt att öva på tekniken och blir bra på den :) Får se vad som görs imorgon.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 6: inte mycket gjort idag

Super stressig dag på jobbet som resulterar till att jag kommer hem sent. Orkar inte måla så sätter mig ner och börjar montera upp en lord of discord. Många paneler som jag inte limmar fast för att lättare kunna måla sedan.

Kort uppdatering, förhoppningsvis blir morgondagens arbete mer intressant.

Skriv svar