Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Captains Corner

Inlägg av RUNE »

:shock:
Måste... motstå... impuls... att... bygga... displaybricka! :D
Den blev väldigt snygg faktiskt. Något som varje välsorterat hem borde ha.

Som sagt, variationen i cultisterna är ju en del i vad som gör de fräcka. Olika hudtoner fungerar jättebra, likaså blodstänken. Ligger helt i linje med att detta inte är helt stabila gossar som är ute och rastar sina närstridsvapen. Där kommer aldrig vara en furir som skäller ut någon cultist för att han "inte har applicerat blodstänket 75 mm från läderhängslena".

Att måla modeller för att de är coola är nog det som ger mest för hobbyaspekten. Jag ska inte säga att jag ångrar mitt Ork-projekt, men när man gräver sig igenom batch 61-90 av Boyz... Då är också hobbyglädjen inte fullt så påtaglig. Men att måla en Dakka-jet eller Boomdakka Snazzwaggon... Då tindrar ögonen. :) Mer Rule of Coolt till folket!
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:
08 dec 2019, 21:10
...kloka ord...
Tack!
Absolut! Om du inte har dina modeller uppställda på någon form av displaybas, är du verkligen en 40k-nörd då?

Näe jag betvivlar att det finns en regimental standard för chaos kultister. :D

Rule of Cool.... den bästa regeln att måla efter!

____________________________________________


Kultist 18 av 20, aka FlameBoy2, klar nu!


Bild


Bild


Bild


Bild

De här Necromunda-Flamersen är jäkligt snygga!
Luftintag, gastankar, läcker design.. klart snyggare än stadardflamern i 40k!

Bara två omålade kultister kvar nu!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Bild
Kultist nr 19


Bild
Kultist nr 19


Bild
Kultist nr 20, a.k.a. Arga Farbrorn


Bild
Kultist nr 20, a.k.a. Arga Farbror


Därmed är alla 20 klara!
Klassfoto!! :wub:

Kultistskolan, Linje Khorne, Klass 8


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


De här grabbarna är jag väldigt nöjd med. Arga, smutsiga, blodiga.
Chapter Approved sänkte dem från 5 till 4 poäng styck, jag måste räkna om även övriga armén i jakten på de första 1000 poängen.
Härnäst blir det en Exalted Champion med Thunder Hammer.
Jag tror han ensam kostar fler poäng än dessa 20 kultister tillsammans :lol:

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

That's not a Thunder Hammer..
This is a Thunder Hammer.
- Michael J. Dundee, Exalted Champion of Khorne, World Eaters Legion


Bild


Bild

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Captains Corner

Inlägg av Nurgle »

En riktigt härlig och brokig samling galningar du fått till. Kul att se hur helheten kommer samman så bra. Hatten av!
Displaybräde lyfter det verkligen till nästa nivå. Håller med Rune - blir sjukt sugen på att göra ett eget. Inser dock att det kommer ta alldeles för långt tid att få till det jag vill ha. Meeeen, det vore så coooolt!

Älskar hammaren också. En riktig toksving. Blir det månne blod i luften? Säg att det blir blod i luften :)

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Captains Corner: Drybrush Threepwood

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:
21 dec 2019, 01:12
En riktigt härlig och brokig samling galningar du fått till. Kul att se hur helheten kommer samman så bra. Hatten av!
Displaybräde lyfter det verkligen till nästa nivå. Håller med Rune - blir sjukt sugen på att göra ett eget. Inser dock att det kommer ta alldeles för långt tid att få till det jag vill ha. Meeeen, det vore så coooolt!
Tack!
Min displayplatta är väldigt simpel, jag har mer spännande versioner i huvudet, men då blir det precis som du säger något som tar rejält med tid.
Nurgle skrev:
21 dec 2019, 01:12
Älskar hammaren också. En riktig toksving. Blir det månne blod i luften? Säg att det blir blod i luften :)
Sorry.. inget blod i luften...... Det får bli på en annan modell som är poserad i sin eftersving!

_________________________________________________


Bild

Om ni vet vem det här är så har ni spelat ett fantastiskt bra spel.
Själv känner jag mig som Drybrush Threepwood. :D
Sablar vad jag gillar drybrushing!

De som avfärdar Drybrush som något för amatörer och nybörjare tycker jag har fel. Det är en lätt teknik till de grundläggande principerna, men svårt att bemästra. Rätt pensel, rätt mängd färg, rätt mängd fukt, rätt sorts penseldrag.
Jag tycker det är roligt men svårt!

Contrast-färgernas intåg - också de ofta stämplade som nybörjarmaterial - var guld för mitt drybrushande!
De är så pigmentrika, men ändå semitransparenta i tunna lager, så jag tycker de fungerar toppen som en glaze.

Vad jag testar just nu är att fortsätta på samma sätt som på mina 20 kultister jag gjorde nyss:
1: Drybrush i gråskala, från svart upp till vitt.
2: Contrasts på allt som inte är metall
3: TMM på metallen
4: Lite avslutande highlights eller skuggor, samt vädring med blod, slitage och smuts.
Det går ganska fort, är ganska lätt och blir ganska bra.
Kanske inget för en utställningsmodell, men fungerar kalasbra för modeller som ska ut i strid!


Bild
Färger använda. Svart för att fylla i de sista vrårna som sprayen missade.


Bild
Drybrushad och washad med Nuln Oil, nu är det bara att börja lägga på tunna lager med contrasts. Skuggor och highlights är redan klara på många ställen. :)


Bild
Stövlar påbörjade, med Snakebite Leather samt Leadbelcher med Nuln Oil wash.
Senast redigerad av 1 Kaptenen, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Captains Corner

Inlägg av Röde »

Var hittar du snakebite leather? Saknar verkligen den. Ersättarna är inte alls lika bra!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Röde skrev:
22 dec 2019, 21:51
Var hittar du snakebite leather? Saknar verkligen den. Ersättarna är inte alls lika bra!
Flera av Contrast-färgerna har fått ärva gamla namnen.
Iyanden Yellow, Blood Angels Red, Ultramarines Blue, Dark Angels Green, Snakebite Leather.

Lite rörigt att återlansera namnen men på andra sorters färger, men på den vägen kör de.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Captains Corner

Inlägg av RUNE »

Jag gillar dunderhammaren! Även om det tekniskt sett borde vara ett stridsgissel tror jag... Men coolt är det i alla fall.

Drybrush är en underskattad metod helt klart. Har sett Black Templars på Instagram där målaren drybrushat fram high lights fast på ett så kompetent sätt att det inte ser ut som traditionell drybrush. En slags edge high light eller vad man ska säga. Stadig hand och torr pensel var tydligen receptet.

Måste säga att contrasten fungerade över förväntan på kängorna. Ska bli intressant att se den färdiga modellen. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Captains Corner: En Exalted Champion ansluter till Kruhl's Warband

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:
23 dec 2019, 01:12
Drybrush är en underskattad metod helt klart. Har sett Black Templars på Instagram där målaren drybrushat fram high lights fast på ett så kompetent sätt att det inte ser ut som traditionell drybrush. En slags edge high light eller vad man ska säga. Stadig hand och torr pensel var tydligen receptet.
Precis! Det är för simpelt att bara kalla det för "Drybrush", det finns så många olika sätt att göra det på!

_____________________________________

På vissa ställen, som stövlarna, så la jag bara contrast-färg rakt på den drybrushade ytan - men på just den här modellen med så mycket rött och metall så blev det ofta istället en guide-coat som tydligare visar detaljer och var skuggor och highlights ska hamna, och då förstärkte jag skuggor och highlights i efterhand.
Om penseln in kommer åt när jag drybrushar så blir det en mörkare yta, vilket oftast också sammanfaller med var det ska vara skugga.


Bild
Exalted Champion of Khorne med Thunder Hammer


Bild


Bild


Som vanligt när en ensam modell har kraftigt ljus på sig, fotas och förstoras upp så poppar plötsligt massor med små saker som kunde fått mer tid. Elden, ena pupillen, metallen i ansiktet, tofsen på hjälmen etc, och ibland ser en del saker bättre ut i andra vinklar.
Alla som fotat en av sina egna modeller vet känslan. Detaljer som bara känns väsentliga i målarens egna ögon, som andra inte tänker på och som absolut inte syns på slagfältet. :D
Jag får nynna på Let it Go om det inte är grova saker som missats, annars kan man fota och måla om i en evighet.


Med denna min andra Champion klar och Chapter Approves poängjusteringar inlagda så hamnar min World Eaters armé på 929 poäng.
Snart 1000 poäng!
Det känns också som om jag målat ganska tunga poäng: Nu har jag stommen med 2 HQ, 3-4 Troops och 2 Transporter så framöver kan jag krydda med andra grejer, på den avdelningen har jag just nu bara min Blood Slaughterer.


Bild
Kruhl den Blodlöses Warband - White Dwarf style snett uppifrån så att alla enheter syns


Bild
Kruhl den Blodlöses Warband - i ögonhöjd för en mer dynamisk Come at me bro -känsla


Bild
Kruhl, Vovven och den ännu namnlösa nya brodern


Nu blir det en Heldrake! Distraction Carnifex, men i luften! :wub:

Skriv svar