frigobbens Nurgle

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: frigobbens Nurgle

Inlägg av Elevatorlake »

Land raidern är riktigt snygg, jag gillar speciellt den bortslitna/avflagnade färgen och hur du har fått till den.

Jag gillar också din abaddon, betydligt mer dynamisk är originalet. Som du säger är den modellen en riktig klassiker, kom väl i 3rd ed?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: frigobbens Nurgle

Inlägg av Elevatorlake »

frigobben skrev:Tack Ismeno!

I vanliga fall kanske less-is-more tillämpbart på vädring, men för Nurgle känns more-is-more inte fel. :)

Egentligen skulle jag vilja har mer 3D i det hela istället för bara plana ytor med färg. Köpte lite typhus corrosion, men kände mig lite feg eftersom jag inte visste hur det skulle interagera med
hårspraysmetoden.
Too much is almost enough när det gäller nurgle :)

Vill du ha lite mer 3D och kör med saltmetoden kan du prova dels att mala en del av saltet väldigt fint men även att ha i lite bakpulver. De kornen är så fina att de ofta blir kvar under färgen när man skrapar bort saltet och då får du ett resultat som påminner om de bubblor som uppstår när något rostar under ett lager färg.

Typhus tycker jag funkar bäst att antingen använda ensam som vädringswash eller att sedan drybrusha den med rostfärger, då får man också den där bubblande ytan.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: frigobbens Nurgle

Inlägg av frigobben »

Tack alla för komplimanger och feedback! Det är verkligen kul och intressant att läsa.

@Gonka: han är lite smal om midjan. Synd att du upptäckte det. :) Jag höjde honom en liten aning med green stuff i midjan, och var nog lite lat med att fylla ut. Ser man honom lite mer ovanifrån så smälter det svarta ihop lite bättre och det är svårt att märka. Så jag beslöt att inte göra något med det.

@Nurgle: just baserna är det som jag verkligen inte är nöjd med. Mitt mål från början var att det skulle se ut som kladdig lera, som framförallt skulle extra kladdigt på pansarvagnarna. Så jag köpte något som hette Mud från MIG, som tyvärr var helt kolsvart. Jag visste inte då riktigt hur man blandade eget, vilket ledde till att jag körde på det svarta som jag sedan bara lackar med klarlack. Och så har jag några nyanser ljusare för det som skall vara intorkat.

Helst hade jag velat ha lite lerpölar också, men jag har för mig att Vallejos "Still Water" interagerade konstigt med lacken. Eller hur det nu var. Jag provade att baka in lite torrt gräs (som synes på några kultister), men det blev heller inte vackert.

Tror du att det funkar med drybrush, och ändå bibehålla att det ser ut som lera? Eller börjar det mer likna grus? Finns det något annat man kan göra för att ljusa upp?

@Elevatorlake: intressant det där med saltet. Får provas någon gång.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: frigobbens Nurgle

Inlägg av Kaptenen »

Vilka fina Nurgles!
Det finns en miljon smutsiga benvita Nurgle Marines, men med den ljusblå spotcolorn så blir de här något helt annat och mycket trevligare att titta på, snyggt!

Jag gillar också din Abaddon, ansiktet speciellt. Både utrycket och målningen, passar honom perfekt! :wub:

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: frigobbens Nurgle

Inlägg av Naz87 »

frigobben skrev: @Nurgle: just baserna är det som jag verkligen inte är nöjd med. Mitt mål från början var att det skulle se ut som kladdig lera, som framförallt skulle extra kladdigt på pansarvagnarna. Så jag köpte något som hette Mud från MIG, som tyvärr var helt kolsvart. Jag visste inte då riktigt hur man blandade eget, vilket ledde till att jag körde på det svarta som jag sedan bara lackar med klarlack. Och så har jag några nyanser ljusare för det som skall vara intorkat.

Helst hade jag velat ha lite lerpölar också, men jag har för mig att Vallejos "Still Water" interagerade konstigt med lacken. Eller hur det nu var. Jag provade att baka in lite torrt gräs (som synes på några kultister), men det blev heller inte vackert.

Tror du att det funkar med drybrush, och ändå bibehålla att det ser ut som lera? Eller börjar det mer likna grus? Finns det något annat man kan göra för att ljusa upp?
jag körde bara en blandning av spackel, pvc lim och vatten till min lera, tillsatte färg efter smak drybruschade upp några nyanser och dränkte sedan hela basen i vallajo still water för att få "våtheten" i leran.

Bild

Dessa gubbar är basade med den metoden, hade även lite sand i blandnigen
Senast redigerad av 1 Naz87, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: frigobbens Nurgle

Inlägg av Nurgle »

Basen blir pricken över i:et när du får till dem. Så snygga gubbs som du fått till så tror jag baserna kommer bli bra med.

Testa med Naz tips, jag har inte gjort några lerbaser på det sättet. Du kan ju också prova dig fram på en bas utan gubbe, för att se om det går att drybrusha leran utan att tappa våtkänslan. Men då vill man ju ha nån glazeaktig färg som inte blir matt, det kan funka.

Sen har ju army painter roliga gräs. De lanserar dessutom en ny serie gräs i april.

Skriv svar