Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Allting som rör rankingen
Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Nefrums »

ett änkelt sätt att göra kurvan mindra brant är öka värdet man delar poängen med.. dvs öka x i "Deltagare / (Placering + x)"

skilnaden i poäng mellan tex ettan och tvåan är i rankingen (x+2)/(x+1). I rankingen nu är x=1 dvs ettan får 1.5 gånger så mycket poäng som tvåan..

om man ökade x till kanske 3 så skulle ettan bara få 1.25 gånger så mycket poäng som tvåan..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Jocke Rapp »

Vad som händer då är helt enkelt en förskjutning nedåt i tabellen, dvs tabellen skulle se helt identisk ut förutom att 1an skulle få de poängen 3an får nu, 2an skulle få 4ans poäng osv.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Nefrums »

Det stämer..

Lutningen på kurvan avtar ju längre ner på skalan man kommer. Så det skulle få till effect att lutningen blir lite mindre i toppen. Och jag tycker att lutningen är lite för brant i toppen just nu.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Jocke Rapp »

Det innebär också att skillnaden i rankingpoäng mellan de i toppen och de i botten minskar i absoluta tal, dvs kurvan "plattas till".

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Delirium »

Jocke Rapp skrev:Är alltid top3 finast eller är det kanske top10% man borde räkna?
Jag tycker alltid pallen är finast. Topp tio blir intressant först över 20 deltagare, antagligen minst 30. Procentsatser tycker jag är fjantigt.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Izin »

Instämmer.
17,83

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Jocke Rapp »

Så top3 är viktigast upp till en 30-mannaturnering, sen är top 10 viktigast? Hur är det med 29-mannaturnering? 28? Tricket med procentsatser är att dom är enkla att inkorporera i en ranking...

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Delirium »

Ungefär. Jag menar att pallen alltid är finare, men att det ibland kan vara värt att betrakta topp tio som också lite finare.

Utgångspunkten är en tillplattad kurva men med ett eller två "hopp" inbyggda där det blir lite brantare till gruppen nedanför. Första hoppet mellan pallen och resten, andra hoppet mellan plats 4-10 och resten, *om det är en tillräckligt stor turnering*, där jag halvspontant kände att 30 pers är det minsta man kan begära för att få lite bonus av en plats på topp tio.

Det kluriga med procentsatser är att det blir lite töntigt under turneringen att försöka komma bland de sju och en halv bästa.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Izin »

Jag tänker mig en mix av båda era åsikter.
17,83

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Argos »

Jag vill att formeln ändras så att jag går om Jeppa igen. Om inte det går tycker jag det är bra som det är. Möjligtvis att det skulle vara lite mindra brant i toppen, men jag är helt emot "hårda steg" vid vissa placeringar (top 3, top 10). Tror en sån formel sämre speglar vilka som är bra på spelet.

Skriv svar