Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Allting som rör rankingen

Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Ja, lägg till allt som går att hitta.
6
19%
Ja, resultat från 18 månader bakåt i tiden från idag.
3
9%
Ja, som ovan men radera dom efter 18 månader för att snygga till maratonrankingen.
4
13%
Nej, använd bara resultat från 5th edition.
19
59%
 
Antal röster: 32

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Izin »

Nytt spel, ny ranking
17,83

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Nefrums »

Är det ett nytt spel? Du menar att personer som var bra på warhammer 40k i 4th ed. inte kommer att vara bra på warhammer 40k 5th ed?

Så du menar att du vinner tuneringar i warhammer 40k 5th ed. inte på nogåt sätt har att göra med att du brukade vinna tuneringar i warhammer 40k i 4th ed.?

Det är samma spel.
En ranking i warhammer 40k kan ha med resultat från både 4th ed. och 5th ed. Det kommer att vara en rättvis ranking deå och ändast då alla tuneringar under minst ett helt år är med. Oavsätt vilken regel edition dessa tuneringar spelades med.

Både du och jag är partiska i denna diskutionen. Jag skulle leda en ranking om man tog med alla resultat under de senaste 18 månaderna och du skulle leda om man bara tog med resultat från 5th ed.

Det som hade varigt bättre med att ha en ranking som har med resultat från de senaste 18 mån hade varigt att den återspeglar vilka spelare som är bra på spelet, inte vem som van den första tuneringen som spelades med en viss edition.

Jag vill dock åter påpeka att detta bara är ett tillfälligt problem som kommer lösa sig själv om ett år. Men vill vi ha en reprensatativ ranking innan dess så måste vi inkludera fler resultat än från i september i år.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Snot »

Nefrums skrev:Är det ett nytt spel? Du menar att personer som var bra på warhammer 40k i 4th ed. inte kommer att vara bra på warhammer 40k 5th ed?

Så du menar att du vinner tuneringar i warhammer 40k 5th ed. inte på nogåt sätt har att göra med att du brukade vinna tuneringar i warhammer 40k i 4th ed.?

Det är samma spel.
En ranking i warhammer 40k kan ha med resultat från både 4th ed. och 5th ed. Det kommer att vara en rättvis ranking deå och ändast då alla tuneringar under minst ett helt år är med. Oavsätt vilken regel edition dessa tuneringar spelades med.

Både du och jag är partiska i denna diskutionen. Jag skulle leda en ranking om man tog med alla resultat under de senaste 18 månaderna och du skulle leda om man bara tog med resultat från 5th ed.

Det som hade varigt bättre med att ha en ranking som har med resultat från de senaste 18 mån hade varigt att den återspeglar vilka spelare som är bra på spelet, inte vem som van den första tuneringen som spelades med en viss edition.

Jag vill dock åter påpeka att detta bara är ett tillfälligt problem som kommer lösa sig själv om ett år. Men vill vi ha en reprensatativ ranking innan dess så måste vi inkludera fler resultat än från i september i år.
Iom att du erkänner dig partiskt, varför inte låta röstningen tala för sig själv?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Izin »

You sure got me there :ugeek:

:P
17,83

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Delirium »

Jeppa har så klart helt rätt att det är samma spel.

Att rankingen inte är representativ är också helt uppenbart. Dock verkar det som att en majoritet av de 26 som röstat här hellre vill vänta ett år på en bra ranking bara den är "ren" från fjärde editionen.

Jag har ingen aning om vad det ska vara bra för, och det är klar risk att hela det pånyttfödda rankingengagemanget skjuts i sank men eftersom jag inte själv orkar ställa samman så många resultat som möjligt (vilket är det logiska för mig om man har en ranking) så får Jocke och vem det nu är som har den har sajten bestämma.

Att man inte ens kan tänka sig att ha en sidoranking som inkluderar fjärde som kuriosa, vid sidan av den riktiga, om någon åtar sig att göra jobbet åt dem, är faktiskt helt obegripligt, jag hoppas fortfarande att vi som vill ha så många resultat som möjligt på en ranking kan få ha den så kan ni andra få ha er "rena" 5th ed-ranking för er själva.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Jocke Rapp »

Alltså, om någon sammanställer en lista på resultat från turneringar ett år tillbaks i tiden och ger den till mig så är det klart att jag sätter ihop en ranking av det. Jag röstade själv inte på "Bara 5th"-alternativet, dock vill jag inte ta på mig att göra jobbet om majoriteten inte är intresserad.

Och jag vill gärna att det inte nödvändigtvis bara ska vara Jocke Rapp som håller i den här sidan. Alla är välkomna att hjälpa till. Så vi kan köra så här istället: Vem vill engagera sig ideellt en stund och samla lite gamla resultat till en tuff ranking?

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Argos »

Jag kan försöka samla ihop lite resultat. Finns det några krav för att en turnering skall få vara med?

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Jocke Rapp »

Minst 10 deltagare, alla ska ha kunnat vara med (så inga KM) och inga lag- eller dubbelturneringar.

Hawk
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:49

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Hawk »

Om vi inte väljer att ta med tidigare resultat, hur tänker ni hantera rankingen när nästa edition kommer ut? Ska vi bara klippa då också eller?

/H

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Bör resultat från turneringar i 4th vara med på rankingen?

Inlägg av Jocke Rapp »

Nu ska inte du vara sån Håkan, det är ju jättelång tid kvar. :D

Och nej, det hade jag/vi nog inte tänkt. Anledningen till att jag inte ville ha med gamla resultat från början var att det kändes så godtyckligt när rankingen "startade". Det kändes mer naturligt med en punkt där vi bytte edition än en punkt 18 månader innan vi satte oss ner och började knacka databas...

Skriv svar