Icke rankinggivande turneringar..

Allting som rör rankingen
Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Icke rankinggivande turneringar..

Inlägg av Poet »

Vet inte riktigt vart jag ska ta upp detta.. men är det OK att en arrangör hävdar att en turnering inte ger rankingpoäng? Känns lite som att turneringar automatiskt borde ge rankingpoäng? Sen kan man ju fråga sig.. OM det är OK att ha icke rankinggivande turneringar så borde ju dessa heller inte generera SM-kvalplatser enligt mig.. men vad vet jag..

Bara något jag kom att tänka på när jag läste "julmys i Borlänge"'s upplägg, och tänker tillbaka på en nyköpingsturnering som hade samma "icke-rankinggivande"-policy...

Vad säger rankingansvariga, kompgrupp, arr etc etc etc?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Icke rankinggivande turneringar..

Inlägg av Halvar »

komp?

jag vet bara att om jag hade köpt ett hus med lada hade det blivit turneringar där och eftersom jag inte är särskilt glad i nazister och de framförallt inte är glada i mig hade de inte blivit välkomna. det hade kännts som att det vore omöjligt att ge ut rankingpoäng i ett upplägg där inte alla är välkomna. detta är dock ett hypotetiskt scenario eftersom jag aldrig skaffade ett hus med lada.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Icke rankinggivande turneringar..

Inlägg av LillePer »

Känns lite som ett icke problem, kan klart förstå att en del turneringar vill annonsera sig som rankingfria, för att inge lite "softare" känsla. (som t.ex. speldagar kring jul osv)

Som du säger kanske kvalreglerna för SM kanske borde lägga in en klasul om "Rankade turneringar på 16 pers eller mer" Även om det nästan är självklart, så kan det ju förtydligas.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Icke rankinggivande turneringar..

Inlägg av DHettNeck »

Arrangörer är helt fria att hålla sina turnerngar icke rankinggivande, håller dock med om att detta inte borde generera kval platser då dock.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Icke rankinggivande turneringar..

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:Arrangörer är helt fria att hålla sina turnerngar icke rankinggivande, håller dock med om att detta inte borde generera kval platser då dock.
Fast det är väl redan så i praktiken. Det var väl ingen från GarageGames fluffmys som kvalade till SM varken senast eller gången innan?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Icke rankinggivande turneringar..

Inlägg av Flogger »

Varför skulle man inte få kvala till SM på en icke-rankinggivande turnering?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Icke rankinggivande turneringar..

Inlägg av Katarsis »

Min personliga åsikt är att en turnering självklart skall kunna välja om den är rankinggivande eller inte. Alternativen blir ganska absurda för då skulle man t.ex. kunna välja att inte utannonsera turneringen här på forumet (för att självmant diskvalificera sig) och det skulle bara leda till att informationen måste upp någon annanstans, och det skulle i sin tur bara leda till att communityn splittras mer än i dagsläget.

Angående frågan om icke-rankinggivande turneringar skall generera kvalplatser till SM är en bug som i alla fall delar av SM-gruppen vart medvetna om under året, så det kommer att förtydligas till nästa SM-information.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar