Förändra hur ranking räknas ut

Allting som rör rankingen
Dante82
Inlägg: 416
Blev medlem: 26 apr 2010, 16:24
Ort: Umeå

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av Dante82 »

Utslagen var väl dåligt ordval kanske, men man hade ju iallafall ingen chans att vinna längre. Hursomhelst, jag trodde inte att folk skulle tycka att de gjorde så stor skillnad när vi provade det, men det intrycket jag fick var att deltagarna tyckte det. Så även om chansen är liten att du ska kunna vinna efter en förlust så finns den ändå där, eller bara möjligheten att klättra ganska många placeringar om resultaten går din väg.

Värt att komma ihåg dock är att även om det alltid är en risk med 20-0 systemet att turneringens vinnare är någon som bara vunnit fyra matcher när en annan deltagare vunnit alla fem matcher så är det väldigt osannolikt. För oss tror jag det har hänt en gång på närmare 60 tillfällen.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av Gonka Koff »

Jag var med på Westeros här i helgen, som var en WDL-turnering enligt ITC-format. 20 deltagare, 5 matcher.

Det som slog mig var att det är inte alls säkert att vinnaren kommer att vara obesegrad. Om Jony hade förlorat sista matchen hade ingen deltagare varit obesegrad, och turneringen hade avgjorts på tiebreakers, tror det hade blivit 4-5 spelare som gått 4-0-1. Därför tror jag att alla som pratar här om att man "måste" ha ett visst antal matcher inte riktigt har koll på hur det blir i praktiken.

Efter att ha spelat ITC-missionen är jag riktigt övertygad om att det systemet är helt överlägset vårat 20-0 system. Dom har förbättrat det ytterligare i ITC-2016.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av LillePer »

Men det är väl egentligen bara för att ni spelade "för många" matcher? (vilket man klart kan välja som arrangör, men ändå)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:Men det är väl egentligen bara för att ni spelade "för många" matcher? (vilket man klart kan välja som arrangör, men ändå)
Precis så är det. Spelar man för många matcher finns det ingen garanti att vinnaren har vunnit alla matcher. Spelar man får få matcher är det tie breaker som avgör (och då försvinner mycket av poängen med WDL-systemet eftersom man måste jaga alla poäng man kan).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av Jony »

LillePer skrev:Men det är väl egentligen bara för att ni spelade "för många" matcher? (vilket man klart kan välja som arrangör, men ändå)
vad menar du med för många matcher?
fem sex stycken är ju rätt standard för turneringar?
missförstår dig säkert så du får gärna säga mer exakt hur du menar :)

Och jag tycker ITC formatet var ett grymt format att spela efter, kändes som att det var mer mission baserat än annars samt de har vissa rätt ok tolkningar och regel ändringar som balanserar spelet bättre.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av LillePer »

Spelar man win/loss så "ska" antalet matcher styras efter hur många spelare som deltar.
(Orkar inte leta efter "mindre eller lika med" på telefonen så lite teckenslarv nedan)
<8 spelare: 3 matcher
<16 spelare: 4 matcher
<32 spelare: 5 matcher
osv

Detta gör att det alltid kommer vara en ensam segrare när man spelat "rätt" antal matcher.
Lägger man in att man kan drawa också ställer det till det lite. Men i grova drag iaf.

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av Max »

Man vill spela "rätt" antal matcher så att ettan har vunnit alla, tvåan har vunnit alla utom mot ettan, trean har vunnit alla utom mot ettan eller tvåan, etc. så på en 16 manna turnering så vill du ha 4 matcher, för att efter match ett är det 8 kvar som kan vinna, efter match två 4 kvar, efter match tre 2 kvar och match fyra blir final. Sen lägger du till en match till för varje gång du dubblar deltagarantalet. Så 32 manna - fem matcher, 64 -sex matcher etc

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:
LillePer skrev:Men det är väl egentligen bara för att ni spelade "för många" matcher? (vilket man klart kan välja som arrangör, men ändå)
Precis så är det. Spelar man för många matcher finns det ingen garanti att vinnaren har vunnit alla matcher. Spelar man får få matcher är det tie breaker som avgör (och då försvinner mycket av poängen med WDL-systemet eftersom man måste jaga alla poäng man kan).
Jag inser att vi har lite olika syn på saken. Jag är ute efter ett roligt turneringssystem, inte om det "blir rätt" eller inte.
Vi var 20 stycken, så det kan då kräva 4 eller 5 matcher. Borde vi slutat efter match 4 när Jony var ensam om att ha alla segrar? Eftersom vi inte var exakt 32 stycken, och eftersom det gick att spela draw, så fanns det ju hela tiden chans att vinna även man om förlorat eller drawat en match. Däremot kunde man vara säker på att om man vann alla sina matcher skulle man vinna.
Klart man kör match fem, så alla möjligheter finns!

ITC-missionen är rätt kluriga också eftersom man varje mission innehåller två submissions vilka också är WLD. Så man "maxar" inte på samma sätt som det vi är vana vid.

I USA har dom kört denna typ av missions i en massa år, de verkar rätt nöjda med det. Jag tycker vi är lite konservativa som fortfarande spelar 20-0 på grund av att (om jag fattat det rätt) GW hittade på och körde med det systemet under några år för typ tio år sedan.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:ITC-missionen är rätt kluriga också eftersom man varje mission innehåller två submissions vilka också är WLD. Så man "maxar" inte på samma sätt som det vi är vana vid.
Ok, men då är det 3 olika missions som alla är WDL, detta är ju inte direkt ett WDL system längre i dessa sanna mening då. Kör man på detta sättet är det mycket mer ok att köra "fel" antal matcher.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar