Förändra hur ranking räknas ut

Allting som rör rankingen
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av refabricated »

Någon tog någon gång upp en tanke om att det kanske är dags att se över hur rankingpoäng för en turnering räknas ut. Förr var det vanligare med större turneringar(50+ deltagare).

Nu finns det 2-3 om året som drar det deltagarantalet.

Ranking räknas nu ut enligt:
"En turnering med 70 deltagare. Antal effektiva deltagare blir då 50 + 20 * 0,25 = 55.
Att vinna turneringen ger då 55 / (1 + 1) * 1000 = 27500..."

Där 50 är någon sorts brytpunkt, mitt förslag är att sänka denna gränsen till 40 eller kanske rent av 30. För det är inte så mkt svårare att placera sig på top5 i en 30manna turnering än i en 50manna.

Så, que the shit-storm!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker inte det är en bra idé. Jag tycker att brytpunkten vid 50*pers är bra då det är där någon stans det känns som en stor turnering.

Jag kan i viss mån hålla med om att det inte nödvänditvis är svårare att placera sig på en 30*pers turnering än en 60*pers turnering (då det mest hänger på vilka som kommer på turneringen), men jag gillar att det ligger lite mer "prestige" i dom större turneringarna, då detta gör att det satsa lite mer inför dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av DHettNeck »

Vill man ha ett ranking system som på rättvisas möjliga sätt representerar folks prestationer är det snarare ett ELO system man ska införa. Det ger en betydligt mycket mer rättvisande bild än nuvarande system, men är krångligare att räkna på för hand och även att rapportera in till.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av fauh »

Ang. ELO och komplexitet så görs det väl så komplext som man vill göra det.

Ett förslag som är relativt lätt att implementera är att man rapporterar resultatet som vanligt men att det i bakgrunden görs en beräkning på average ELO på alla spelare och varje spelares ELO för att få ett värde på hur mycket rating ska ändras baserat på position.

Säg att jag har ELO 1100 och jag spelar på en turnering med avg. ELO 1100. Min slutposition är rakt i mitten. Detta betyder att min ELO förmodligen är perfekt för min nivå. Hade jag kommit etta hade jag fått säg 50 poäng ( Man får såklart titta på hur mycket man vill att ELO ska kunna svinga per turnering ). Hade jag haft 900 ELO hade jag kanske fått 100 eller 200 istället. Hade jag istället haft 1300 hade jag kanske bara fått 25 poäng eller något då jag förväntats vara ganska duktig. (det viktiga här är att man inte ska straffas för mycket för att inte prestera på lång ELO turneringar utan snarare belöna de som "spelat upp sig")

Hur man räknar ut ELO exakt kan man nog komma fram till med någon klurig formel och det finns säkert någonstans man kan titta för att hitta bra exempel. (Valfri FFA shooter med ELO system borde funka någorlunda.)

Hade man velat göra det mer komplicerat kan man istället för att titta på ranking titta på average inspelade poäng per match (vilket förmodligen är rättvisare) och vikta det mot average ELO för turneringen och utgå ifrån det för att förändra ELO.

Exempel ifrån shack:

https://metinmediamath.wordpress.com/20 ... g-example/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker inte om idén med average ELO då den är (nästan) lika missvisande som nuvarande system. Ska ELO användas så bör man faktiskt ta hänsyn till exakt vilka motståndare man har mött. Detta har gjorts på fantasy sidan i Sverige och funkat bra.

Dock är det som du säger så att man i ELO sammanhang blir "straffad" för att prestera dåligt, vilket kanske inte är önskvärt då det ibland kan vara kul att spela någon ploj-lista utan att tappa ranking.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av Kaptenen »

Nyfiken fråga på ämnet:
Vad har rankingen för funktion?
Jag menar, utöver ära och berömmelse, vad används den till rent praktiskt?

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av fauh »

DHettNeck skrev:Jag tycker inte om idén med average ELO då den är (nästan) lika missvisande som nuvarande system. Ska ELO användas så bör man faktiskt ta hänsyn till exakt vilka motståndare man har mött. Detta har gjorts på fantasy sidan i Sverige och funkat bra.

Dock är det som du säger så att man i ELO sammanhang blir "straffad" för att prestera dåligt, vilket kanske inte är önskvärt då det ibland kan vara kul att spela någon ploj-lista utan att tappa ranking.
Jag är själv för ett ranking system där man belönas av stt spela mot dukiga spelare och vinna mindre vinster än att spela mot mindre duktiga spelare och vinna stort.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av DHettNeck »

Kaptenen skrev:Nyfiken fråga på ämnet:
Vad har rankingen för funktion?
Jag menar, utöver ära och berömmelse, vad används den till rent praktiskt?
En av de viktigare funktionerna är att den ligger till grund för uttagningen till ETC-laget. Men den har också införts för att höja statusen på turneringsspelet i Sverige och lock fler deltagare att spela turneringar på ett mer tävlingsinriktat sätt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av Kaptenen »

Ok, tack för info!

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Förändra hur ranking räknas ut

Inlägg av Neth_Oni »

i Linköping har det dessutom experimenterats med att lotta första matchen på turneringarna efter spelarnas placering i rankingen ;)

Skriv svar