Relativa rankingförändringar

Allting som rör rankingen
cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av cadelin »

jag tror att franz håller på med ett program till lincon
det kan han säket dela med sig av omman ber snällt.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av Hylander »

Jocke Rapp skrev:För övrigt har jag länge efterfrågat ett bra genomarbetat swiss-program som kan ta hänsyn till komp och allt möjligt annat som vi använder på svenska turneringar. Om sedan alla arrangörer använder det, för att det drivs och supportas av någon aktiv (precis som svenska40k.se), så är det inte svårt att sedan inför den här typen av system. Programmet kan ju ha färdiga utrapporter för att föra in i rankingen.
Tror Michael Carl byggde något sådant nu inför GC2010. Kolla med honom han kanske släpper det ;)

Till ämnet: Som fd aktiv schackspelare så fördrar jag ju det systemet som används inom schacket. Att man helt enkelt plockar poängen av varandra. Beroende på vilken ranking man har så vinner/förlorar man olika mycket.

På den gamla goda tiden, då jag spelade schack, så fördes rankingen med penna och papper av en rankingansvarig i varje klubb men det är kanske inte detta vi skall lösa det med.

Om man använder en enkelt sida, likt den Nilsson beskriver, så kan jag som arrangör tänka mig att föra in resultaten direkt i varje match. Jag förstår att alla inte känner för detta och om det inte blir en ändring så gråter inte jag för det. Dagens ranking är nog så god för att öka tävlandet.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av Snot »

Vi arbetar på både program och formler som det är faktiskt. Programmet fungerar just nu för lottning och bords-slumpning samt spottar ut excel eller CSV filer enligt herr Rapp's önskan.

Återkommer senare när vi är redo att släppa första formlerna.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av Katarsis »

Satt och tänkte lite på detta. Borde det inte gå att använda sig utav GoePP? Alla enskilda resultat rapporteras ju in där och inte bara slutresultatet. Vidare finns det ju också inbyggda verktyg för exporter utav informationen till olika format.

Som turneringsarrangör så är jag inte intresserad utav att sitta och mata in varje enskilt matchresultat i en databas, men skulle det vara så att det gick att använda ett etablerat pairingprogram och bara klicka på 'export' och ladda upp filen mot något program som läser in den i databasen så skulle det ju vara genomförbart. Och att skriva ett program som läser av en fil och skickar vidare informationen till en databas är ju inte så svårt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av Snot »

Program + databas + ratingformler är klara nu och kommer betatestas lite under veckan.

I nuläget stödjer endast systemet turneringar med 24battle points per match, men vi ska väl försöka utveckla det så det inte spelar någon roll vilka poäng som finns med.

Systemet kommer (av design) inte stödja någon form av föreningsskippning eller komplottning eftersom det pajar grunden i Swisslottning.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av speedfreek »

Men första rundan kan man väl fortfarande sortera fritt, eller?

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av Snot »

speedfreek skrev:Men första rundan kan man väl fortfarande sortera fritt, eller?
Inte i nuvarande form, kanske att vi lägger in det i efterhand.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av Silversixx »

Hylander skrev:
Jocke Rapp skrev:För övrigt har jag länge efterfrågat ett bra genomarbetat swiss-program som kan ta hänsyn till komp och allt möjligt annat som vi använder på svenska turneringar. Om sedan alla arrangörer använder det, för att det drivs och supportas av någon aktiv (precis som svenska40k.se), så är det inte svårt att sedan inför den här typen av system. Programmet kan ju ha färdiga utrapporter för att föra in i rankingen.
jag spelade schack
Ha ha, neeerd!

Mer seriöst, Cadde gjorde ju programmet till Gothcon. Det är excel-tjofräsigt och hela beffen. Eftersom nån på det här forumet, förrutom Cadde, jobbar med just excel-lösningar så kan säkert den personen titta på programmet och få fram vissa behövande lösningar. Jag tror Caddes program följt med sedan 3rd Edition med ett par uppdateringar mellan varje turnering.
:)

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av Hylander »

Silversixx skrev:
Hylander skrev:
Jocke Rapp skrev:För övrigt har jag länge efterfrågat ett bra genomarbetat swiss-program som kan ta hänsyn till komp och allt möjligt annat som vi använder på svenska turneringar. Om sedan alla arrangörer använder det, för att det drivs och supportas av någon aktiv (precis som svenska40k.se), så är det inte svårt att sedan inför den här typen av system. Programmet kan ju ha färdiga utrapporter för att föra in i rankingen.
jag spelade schack
Ha ha, neeerd!

Mer seriöst, Cadde gjorde ju programmet till Gothcon. Det är excel-tjofräsigt och hela beffen. Eftersom nån på det här forumet, förrutom Cadde, jobbar med just excel-lösningar så kan säkert den personen titta på programmet och få fram vissa behövande lösningar. Jag tror Caddes program följt med sedan 3rd Edition med ett par uppdateringar mellan varje turnering.
:)
Just det och du är avis.

Caddes program användes inte på senaste GC. MC gjorde ett nytt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Relativa rankingförändringar

Inlägg av Snot »

På begäran kommer vårt program kunna hantera komplottning för första matchen, och avgöra tiebreakers med komp där det behövs. (Även förening som sekundär tiebreak eller primär tiebreak). Men det kommer inte direkt vid launchen direkt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar