Föreningsranking

Allting som rör rankingen
Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Föreningsranking

Inlägg av theWatchman »

DHettNeck skrev:Jag känner mej mer peppad att åka när man för rankingpoäng iaf :D Det gör nog många andra också.
Jag kanske oxå borde åka på mer tuneringar för att höja min ranking då. Men o andra sidan känns det kanske lite opepp då jag behöver dubbla min nuvarande rankingpoäng för att ligga 1:a, och då ligger jag ändå 4:a i nuläget... :(

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av Jocke Rapp »

Fast du har ju bara fem resultat och några av dom kan du ju ersätta med lite högre resultat. En top-placering inom kort petar ju upp dig en placering (eftersom Jocke E tappar mkt poäng snart) och så får du tänka på att Jeppas fästmö snart komemr tvinga honom att sluta spela 40k...

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Föreningsranking

Inlägg av Nefrums »

Jocke Rapp skrev:Jeppas fästmö snart komemr tvinga honom att sluta spela 40k...
Lätt överdrivet.... Men dra ner lite kanske..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Föreningsranking

Inlägg av theWatchman »

Jocke Rapp skrev:Fast du har ju bara fem resultat och några av dom kan du ju ersätta med lite högre resultat. En top-placering inom kort petar ju upp dig en placering (eftersom Jocke E tappar mkt poäng snart) och så får du tänka på att Jeppas fästmö snart komemr tvinga honom att sluta spela 40k...
Kanske det, förhoppningsvis blir det någon poäng extra på BSK :)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av speedfreek »

Med bara 36 deltagare kommer det vara Sveriges överlägset största turnering med sina 144 spelare.
Det är helt stört fräckt.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av Jocke Rapp »

speedfreek skrev:Med bara 36 deltagare kommer det vara Sveriges överlägset största turnering med sina 144 spelare.
Det är helt stört fräckt.
Den ger dock inte jättemycket rankingpoäng. BSK räknas fortfarande som en turnering på 144 spelare, vilket blir 68,5 effektiva spelare. Vinner man så får man (68500/2) / 4 = 8563 poäng var i laget.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av speedfreek »

Trodde det räknades som en turnering med 36 deltagare, inte en med 144 fjärdedelsdeltagare.
Men spelar det någon roll eller blir det samma?

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Föreningsranking

Inlägg av Nefrums »

Det var så jag ville at det skulle räknas.. som en trnering med 36 deltagare (lag).
Jag tycker det är bättre av följande anledningar:
1. att ha en tunering med 144 deltagare där alla kommer på plats 1-36 är fel.. även om skilnaden i poäng inte blir så stor..
2. Poängen tuneringen ger är ju inte linjärt beroende av antalett deltagare utan de första och de efter 50 är världa mindre. Jag tycker detta anpassas bättre om det räknas som en 36 manna tunering istället..

En helt annan fråga är hur man ska hantera de turnerignar som är så efterblivna och ska göra allt svårt så att de ger en möjligheten att vara fler deltagare i laget än platserna i laget.....
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av speedfreek »

Med 36 deltagare som är 4-5 st så är det inget problem alls...

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av Jocke Rapp »

1. När vi införde lagturneringar i rankingen så var det lite osäkert hur mycket poäng de skulle räknas som, om de var lika "riktiga" som en singelturnering osv, därför tyckte jag att det blev bra med metoden att stora lagturneringar inte ger lika mycket som en singelturnering med en fjärdedel så många deltagare skulle göra.

2. Det är jobbigt att ändra programmeringen för föreningsrankingen. Om BSK bara skulle innehålla 36 deltagare, vilka skulle då de vara? Systemet räknar ju antalet namn i turneringen och lagnamnen finns knappast med i rankingen...

Skriv svar