SoSwiss 1.0, Elo och whatnots!

Allting som rör rankingen
Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

SoSwiss 1.0, Elo och whatnots!

Inlägg av Snot »

Hej alla!

SoSwiss har nu nått 1.0 status (efter SSK's lilla mishap) och är nu redo att börja spridas!

Det kommer läggas upp en youtube video som visar lite hur man navigerar i programmet så fort min dator blir kompis med iShowU.

Syftet var att skapa ett turneringsprogram som är enkelt att använda, som passar våra precisa behov, och inte har massa onödiga fält som ingen använder. Den borde även klara att göra tydliga bordslottningsutskrifter, och den ska ju helst inte behövas skrivas ner i ett plottrigt excelark och mailas till Jocke som måste slava in den i systemet.

Vårt program klarar i dagsläget:
  • Skapa turneringar till Warhammer Fantasy och Warhammer 40k, samt WarmaHordes.
  • Ordna bordslottningen slumpmässigt (han som leder slipper spela på bord 1 hela tiden)
  • Se till att ingen möter någon han redan spelat mot, och att standinspelaren alltid möter den som ligger sist av dom som inte mött standin.
  • Att automatiskt rapportera till både Svenska40k och SoRanking.
  • Automatiskt spara historik om alla matcher spelade som använt vårt program, när, mot vem och hur det gick, och hur rankingen påverkades.
Vårt program saknar för tillfället stöd för:
  • Föreningslottning
  • Komplottning (kommer dröja länge)
  • Manuell lottning
  • (Insert feedback here)
Rankingsidan kommer länkas till av herr Rapp på någon ball plats, den är inte i fokus här.

Fokuset ligger i, som många funderat på, att vi nu kan erbjuda ett bra och smidigt program för alla som vill hålla turneringar där ute. Det finns även en lite knapp man kan klicka på så att turneringen inte "rankas" och därmed inte sparas, så att man kan ha till sin lokala beer & pretzelsturnering.

I skrivande stund så vågar vi inte riktigt släppa in alla users hur som helst att använda programmet för vi har inte skapat en sandlådemiljö för att testa saker i direkt, och vi har ingen riktigt aning om hur mycket stress servern klarar om 50 personer samtidigt sätter sig o skapar turneringar hej vilt. Därför har vi just nu valt att endast låta personer som har ett intresse i att arrangera turneringar nyttja programmet till en början. Man ansöker om ett konto genom att maila soswiss@darkage.se med sitt namn, förening och (helst) 6 första siffrorna i sitt personnummer. Ni kommer då inom kort få tillbaka ett lösenord och en länk till programmets loginsida. Väl inne så kommer det inom kort finnas en tutorial video på hur programmet fungerar. Samma video kommer även postas här så alla får se hur gränssnittet ser ut.

Vi uppskattar all feedback ni kan knasa ihop och alla önskemål till soswiss@darkage.se

Alla potentiella arrangörer som får tillgång hoppas vi på att ni orkar sitta o testa turneringar allt ni orkar dom närmsta dagarna medans vi har autorapporteringen avstängd. Ett mail kommer gå ut några dagar innan vi startar upp det igen så att ni slutar skapa rankade turneringar i onödan.

Ställ gärna alla frågor ni kan knasa ihop i den här tråden sålänge, så ska jag försöka besvara dom efter bästa förmåga medans jag försöker klura ut hur jag ska fixa tutorialvideon!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
jastor
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 jul 2010, 17:55

Re: SoSwiss 1.0, Elo och whatnots!

Inlägg av jastor »

Inget som kommer komma snart, men jag kommer lägga till att man ska kunna lägga till gamla turneringar och eventuellt få dom rankade.

Det kräver dock att alla följer samma format så det som kommer behövas är:
Information om alla rundor: Vem som spelade mot vem och hur många poäng dom fick, vilka armeer dom spelade, och en ganska viktig detalj för att rankingen skall uppdateras i korrekt ordning: TID och DATUM matchen spelades.

Skriv svar