Diskussion om rankingen

Allting som rör rankingen
Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av speedfreek »

Hur mycket mer är den värd?
(60 och 120 är "lagom" intressanta siffror)

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av egge »

Hur mycket mer är den värd?
(60 och 120 är "lagom" intressanta siffror)
Vill också ha svar.

Dock tycker jag att hela tiden skall gälla följande regel: "Enkelt nog för att folket som sköter rankingen skall orka göra det och fortsätta göra det även när motivationen är lite lägre."

Jag bryr mig inte egentligen om hur rankingen är uppställd, bara den finns. Jag lämnar gärna över samtliga åsikter till de som håller i den. Gör som ni vill, bara det blir gjort.

En fråga dock: vad krävs för att en turnering skall vara med? Fantasy har väl att turneringen skall utannonseras på sitt forum eller vad det är. Kommer det vara något liknande?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av Jocke Rapp »

Under Ranking på huvudsajten står all info om hur den räknas ut. Varje person över nummer 50 räknas bara som 0,25 personer. Så 120 räknas som 15 personer mer än 60. Den omräkningen skulle man dock kunna se över om man vill.

Användarvisningsbild
NexX
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:30
Ort: Lund

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av NexX »

Hela grejen med denna rankingsiten är att all ranking räknas och hålls reda på automagiskt baserat på inmatade turneringsresultat. Så att ändra rankingformeln medför inte onödigt mycket jobb. Mitt förslag är dock att vänta lite tills rankingen har lite mer "kött på benen" innan vi börjar joxxa med mindre förändringar. Om någon av er längre fram tycker att rankingen inte motsvarar verkligheten så är det lika lätt att ändra på den då som nu.
Too weird to live, too rare to die.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av Nefrums »

Angående lagtävlingar. Man skulle kunna ha med dessa men bara räkna antalet lag som antalet deltagare. Detta gör att de blir mindre värda och begränsar deras påverkan på rankingen.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av Snot »

Nefrums skrev:Angående lagtävlingar. Man skulle kunna ha med dessa men bara räkna antalet lag som antalet deltagare. Detta gör att de blir mindre värda och begränsar deras påverkan på rankingen.
Problemet där, är när man spelar i lag så kan ens ranking påverkas av hur andra spelar mot varann, det är bara fel.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av speedfreek »

Men "alla" som spelar tjänar på det i förhållande till de som inte spelar alls.

Jag är för att lagturneringar skall räknas på något sätt.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av Snot »

Jag är ju i grund o botten emot alla form av rankingsystem som man inte kan gå back ranking i, då dom är otroligt missvisande i grund.

Men att räkna poäng på matcher man inte spelat går över alla former av gränser som finns :P
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av Snot »

Btw, det är antingen en typo i formeln eller i koden, den räknar just nu *1000 när det står *100.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Diskussion om rankingen

Inlägg av egge »

Vad är det som krävs för att en turnering skall kunna få vara med? Antal poäng, matcher, antal dagar och/eller utropad på detta forum?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar