LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Gonka Koff »

daskad skrev: Eller Komp efter 1 FMC som blir nerskjuten av lasguns och sedan dödad av något över S5 utan problem?
Vettefan, jag tycker det är ungefär lika logiskt som att säga att "tre stormravens borde väl inte kompa nåt, det behövs ju bara tre plasmaguns för att skjuta ner allihop på en runda".
Jag har nyligen mött en del nids (som alla såklart hade dubbla flyranter), och dragit slutsatsen att de kan vara riktiga PITA:sses. Fast, det är klart, jag hade ju inga lasguns, bara massa tesla och gauss... ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Flogger »

Gonka Koff skrev:
daskad skrev: Eller Komp efter 1 FMC som blir nerskjuten av lasguns och sedan dödad av något över S5 utan problem?
Vettefan, jag tycker det är ungefär lika logiskt som att säga att "tre stormravens borde väl inte kompa nåt, det behövs ju bara tre plasmaguns för att skjuta ner allihop på en runda".
Jag har nyligen mött en del nids (som alla såklart hade dubbla flyranter), och dragit slutsatsen att de kan vara riktiga PITA:sses. Fast, det är klart, jag hade ju inga lasguns, bara massa tesla och gauss... ;)
Nej, det är inte samma sak. Får du en enda träff på en FMC är det 33% chans att du får ytterligare en S9 AP2 hit på FMCn samt sedan inte behöver snapshotta på den. Får du en enda plasmagun hit på en storm raven är det 16% chans att få en pen och då 33% chans att den sprängs. Och gör den inte det så tar en ett hull point och sedan fortsätter den vara mongo-jobbig.
Hade det varit att man var tvungen att ta en WOUND för att ta ett grounded test, då är -1 helt befogat, men nu när en enda markerlight kan få en FMC att störta och sedan dör den väldigt enkelt då de flesta FMCs har 3 wounds efter de landat och i bästa fall har de en 5+ invulnderable save (demoner). Samt kostar de ofta 300+ i poäng.

Nej, FMCs bör inte kompa förrän 3e, precis som dakkajets och andra AV10 flyers inte bör kompa förrän den 3e.


Men LBK mallen är i ständig utveckling och jag hoppas att psyker minuset försvinner för näst intill alla arméer då det känns märkligt att ge minus för något som är så random att det kan vara bajs/najs, de enda psykers som KANSKE bör ha minus är väl divination psykers då de automatiskt får den bästa primaris powern. Men tycker egentligen inte psychic powers är ett problem alls, inte mer än skytte är ett problem eller närstrid är ett problem. Känns rätt tramsigt att vilja spela zoanthropes och inte kunna pga. psyker minuset så då får man ta hive guard istället (som är sjukt mycket bättre än zoanthropes).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av daskad »

Fast det är inte alls samma sak, du kan inte grounda en flyer, det kan du med en FMC på 1-2.. Och då träffas man genast mycket lättare och dör då också betydligt mycket fortare. Sen kan de flesta vapen wounda en FMC, medan bara de med st6 eller högre kan göra skada på alla flygare
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Kimich »

Har lite funderingar på weak army eller snarare på systrarna. För att få "hjälp" av weak army regeln så måste man ha komp 1 så man får ingen "hjälp" ifall man kör komp 0. Efter att ha gått igenom Linkons komp 0 listor så känns det extremt svårt att bygga en sisterslista som har en gnutta chans på komp 0. Vilket gör att man tvingas köra på komp 1 vilket i sin tur gör att man förlorar poäng i differensen.

Tanken är väl att maxade komp 0 listor ska ha en någorlunda jämn matchup? Det är kanske bara jag som inte kan bygga hårda sisters listor...

Skulle det ge för mycket bonus ifall weakarmy tog bort första kompet istället för det andra? Eller skulle andra weakarmy tjäna för mycket på det?

Ett annat förslag är att ge Celestin 1 i komp ifall det finns allys och 0 ifall det är pure sisters.

Bara några tankar.

jocke01
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 jan 2013, 11:45

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av jocke01 »

Hej

Jag har en lite fråga angående komp formulan.

När man räknar ut t.ex psychic levels i sin arme om svaret blit 2,29 säger vi får man komp om man har 2 levels eller över 2 levels i sin lista?

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Pärssi »

jocke01 skrev:Hej

Jag har en lite fråga angående komp formulan.

När man räknar ut t.ex psychic levels i sin arme om svaret blit 2,29 säger vi får man komp om man har 2 levels eller över 2 levels i sin lista?
Du avrundar först enligt standard, sedan kollar du om ditt värde passerar någon gräns.

jocke01
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 jan 2013, 11:45

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av jocke01 »

Pärssi skrev:
jocke01 skrev:Hej

Jag har en lite fråga angående komp formulan.

När man räknar ut t.ex psychic levels i sin arme om svaret blit 2,29 säger vi får man komp om man har 2 levels eller över 2 levels i sin lista?
Du avrundar först enligt standard, sedan kollar du om ditt värde passerar någon gräns.


Avrunda enligt standard, ska jag tolka det som till närmsta 5 tal så att t.ex 2,29 blir 2,5 och jag skulle inte får komp förran det var 3 levels i min lista?

Eller menas enligt standard till närmsta heltal så att 2,29 bli 2 och jag får komp om jag har 2 levels?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Flogger »

jocke01 skrev:
Eller menas enligt standard till närmsta heltal så att 2,29 bli 2 och jag får komp om jag har 2 levels?
Det där stämmer nog. Förutom att V2 betyder att du kan ha 2 levels UTAN att kompa och du kompar om du har "fler än" två levels.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Pärssi »

Flogger skrev:
jocke01 skrev:
Eller menas enligt standard till närmsta heltal så att 2,29 bli 2 och jag får komp om jag har 2 levels?
Det där stämmer nog. Förutom att V2 betyder att du kan ha 2 levels UTAN att kompa och du kompar om du har "fler än" två levels.

Ja det är rätt.

för att förtydliga;

2,29 avrundas till närmsta heltal = 2

du jämför denna siffra mot komp-mallen, om det står V2 så menas mer än 2, dvs dina 2,29 som blir 2 är inte mer än 2 så du får ingen komp för just den.

otydligt nog? ;)

jocke01
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 jan 2013, 11:45

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av jocke01 »

Tackar nu förstod jag :D

Skriv svar