LillePer skrev:Nödvändig roll mot hårda tau och eldar. Det är faktiskt inte det enda man möter, framför allt i kompat klimat.
Hela Tau armén
Wave serpents
Skull cannons
Noise Marines
Hive guard
Thunderfire cannons
Legion Of the Damned
Colossus
Samt ALLA som har tillgång till divination kan få Perfect Timing.
Ignore cover finns överallt.
Låt inte "ignore cover" funka på fordon så löser man en del av det.
i en diskussion kring tyranids och venomthropes som är jättelätta att döda ska man alltså tänka på att hive guards och skullcannon har så pass lågt AP att de tar ut venomthropes (lillepers kommentar) och göra så att de slutar funka mot fordon, eftersom venomthropes är fordon?
samt så är tydligen fortifications helt bananas i en tyranidarmé och därför ska fortifi... venomthropes kompa? utan att man samtidigt ska ha fort i samma armé? vid första thropen?
jaja, whatever, jag får väl skita i att spela dem då, trots att jag haft fyra målade (inte mycket av mitt som är målat) sen några år tillbaka.
Jag är inte heller riktigt med i diskussionen. Dakka är bäst i spelet. Venomthropes kan ge den viktiga synapsen upp till 3+ cover (så mycket ruiner finns det inte hela tiden tror jag) och det är antaget att dem har cover. Så venomthropes skyddar egentligen inte synapsen så extremt mycket. Och det är antaget att dem lever.
Sedan håller jag med om att problematiken är att venomthropes kan vara väldigt bra men max de första rundorna. Och då skyddar de inte mot motståndarens dakka.
Flogger skrev:Nödvändig roll mot hårda tau och eldar. Det är faktiskt inte det enda man möter, framför allt i kompat klimat.
Hela Tau armén
Wave serpents
Skull cannons
Noise Marines
Hive guard
Thunderfire cannons
Legion Of the Damned
Colossus
Samt ALLA som har tillgång till divination kan få Perfect Timing.
Ignore cover finns överallt.
Låt inte "ignore cover" funka på fordon så löser man en del av det.
Eller bara låt inte ignore cover funka på venomthropes?
Nej, just det, vi hittar inte på regler..
Ett typexempel på att den ena handen inte vet vad den andra gör, att ignore cover funkar mot fordon är en SweFAQ regel, när det då uppenbarligen gör flera enheter kompmässigt bättre, så kanske det är dags att överväga denna regeln. Anledningen att jag ens bryr mig är för att många använder gärna förskapade mallar som LBK-mallen av ren slentrian. När dock mallen inte är bättre än att spela okompat så förlorar den ju sitt värde.
@Halvar:
Om man gör det mindre värdefullt att köpa ignore cover grejer till sin armé så kommer även venomthropes och andra dra nytta av det minskade antalet av dem.
Flogger skrev:Nödvändig roll mot hårda tau och eldar. Det är faktiskt inte det enda man möter, framför allt i kompat klimat.
Hela Tau armén
Wave serpents
Skull cannons
Noise Marines
Hive guard
Thunderfire cannons
Legion Of the Damned
Colossus
Samt ALLA som har tillgång till divination kan få Perfect Timing.
Ignore cover finns överallt.
Låt inte "ignore cover" funka på fordon så löser man en del av det.
Eller bara låt inte ignore cover funka på venomthropes?
Nej, just det, vi hittar inte på regler..
Ett typexempel på att den ena handen inte vet vad den andra gör, att ignore cover funkar mot fordon är en SweFAQ regel, när det då uppenbarligen gör flera enheter kompmässigt bättre, så kanske det är dags att överväga denna regeln. Anledningen att jag ens bryr mig är för att många använder gärna förskapade mallar som LBK-mallen av ren slentrian. När dock mallen inte är bättre än att spela okompat så förlorar den ju sitt värde.
@Halvar:
Om man gör det mindre värdefullt att köpa ignore cover grejer till sin armé så kommer även venomthropes och andra dra nytta av det minskade antalet av dem.
Det är inte en SWEFAQ-regel. Det är förtydligande i SWEFAQ om vad regelboken redan säger för att vissa människor läser regler halvdant. Står tydligt under vehicle cover saves att de tar cover saves "exactly as a non-vehicle model would do against a wound". Så "wounds" under Ignore cover räknas som glance/pen när det träffar fordon och cover saves är inblandat.
Oavsett spelar det verkligen INGEN ROLL för denna diskussion då venomthropes faktiskt inte är fordon.
Först, jag håller med Mag'El. Har vi gjort rätt bedömning så kommer folk glatt betala kompen och spela med venomthropes, har vi gjort fel bedömning kommer folk inte göra det.
Vi måste sedan utgå från att modellen spelas optimalt i alla lägen när vi sätter kompen. Dvs. den kommer inte synas, på samma sätt som vi utgår ifrån att Buffcommandern kommer gå med bredsidor och inte med kroots. Att 10 kroot får tankhunter och ignore cover skall inte kompa, men om bredisar får det då skall det kompa. Om en enhet gantar längst bak får 2+ cover skall venoms inte kompa, om större delen av en arme får det skall de kompa.
Vi får se om folk tycker de är värda komp och hur bra de som spelar med venomthropes går och hur bra de utan går. Kanske ändras saker till nästa släpp. Kom till GoB-open och testa!(smygreklam)
För att nu styra tillbaka denna tråden till rälsen.
Här tar vi tacksamt emot feedback på mallen.
Har ni någon speciell punkt ni tycker behöver disskuteras extensivt så skapa en tråd som Kombat gjorde parallelt med denna. Annars riskerar feedback på andra saker att drunkna i personliga åsikter. Så om någon känner att venomthropes vara eller icke vara behöver utredas mer så skapa gärna en tråd "Venomthropes i 2.2" så kan vi stångas och mäta snopp i godan ro utan att dränka andra som inte bryr sig om just denna modell.
Puss
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Kanske formulera om lite i nästa uppdatering (iom att det bevisligen går att feltolka), knåpade ihop ett par förslag:
"1 each dreadknight with personal teleporter after the first"
eller
"1 each dreadknight after the first (only count dreadknights with personal teleporter)"
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-