Chaos Daemons 6th Komp

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Pärssi

Re: Chaos Daemons 6th Komp

Inlägg av Pärssi »

Tack Flogger för konstruktiv och underbyggd feedback! :)

Vi håller på och diskuterar i samma banor, det kommer nog bli att räkna wounds på beasts, vi är fortfarande kluvna på cavalry, de kan vara mycket bra i många olika lägen, men kanske inte ost-bra...

Demoner har ju så gott som inget vanligt skytte, vi kommer nog att släppa upp kompen på heralds of tzeentch, som är de enda som har skyttespells att tala om, soulgrinders of Nurgle är ju riktigt bra på en plan med ruiner/hus så de kommer nog att räknas som 2 fordon.

Nytt förslag kommer snart...

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Pärssi skrev:Tack Flogger för konstruktiv och underbyggd feedback! :)

Vi håller på och diskuterar i samma banor, det kommer nog bli att räkna wounds på beasts, vi är fortfarande kluvna på cavalry, de kan vara mycket bra i många olika lägen, men kanske inte ost-bra. blir kanske något liknande som ni föreslår på beasts, dvs typ 60 wounds så att den värsta spammen kompas.

Demoner har ju så gott som inget vanligt skytte, vi kommer nog att släppa upp kompen på heralds of tzeentch, som är de enda som har skyttespells att tala om, soulgrinders of Nurgle är ju riktigt bra på en plan med ruiner/hus så de kommer nog att räknas som 2 fordon.

Nytt förslag kommer snart...
Så lite så.

Det är ju en närstridsarmé och då måste man ge armén möjligthet att komma fram i närstrid och det låter man dem göra med snabba enheter. Så färre än 60 wounds av beasts tycker jag inte är aktuellt i alla fall :)

Spelade mot Kairos igår på 3000p med mina Nids. Kairos ville bli av med en stor enhet med gaunts så la 4 warp-charges på att kasta warpfire-tjofräsen och BAM! 5D6 hits! Men jag rullade en 6a så han fick inte göra någonting den fasen.
Tänk dig själv att det händer med din bästa skytte-enhet? DENY THE BOLTER! Tyvär, rullade en 6a så dina Grey Knights får inte skjuta alls denna rundan.
Sinnessjuk svaghet alltså :P
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer

Chaos Daemons 6th Komp

Inlägg av LillePer »

Fast den är bara 1-3? Inte 1-4. Fusk! :)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

LillePer skrev:Fast den är bara 1-3? Inte 1-4. Fusk! :)
Ah, då skulle han fått kasta en power till! Då hade han kunnat döda EN av de där gauntsen ändå :lol:

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

Man blir ju även rätt gimpad av Runes of Warding, som i princip stänger av hela skyttefasen och Runic Weapon som har möjligthet till att stänga ner rätt mkt av den. Och precis som Flogger säger, en lyckad DtW kan ställa till med väldigt mycket problem.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ni bör även överväga att göra dem till en weak army så de har 1 extra poäng att leka med, detta pga. att de praktiskt taget måste ha psykers, allies eller FMCs för att ens ha en chans att vara med och tävla. Spelar man komp 0 så kan de helt enkelt inte vara med som det är nu.

Cemal

Inlägg av Cemal »

Är det bara jag som tycker att det blev sjukt mycket svårare att spela demoner i Random Edition?

Väntar bara på turneringsmatchen där man utklassat motståndaren, tagit alla objectives och runda 5 slår dubbelettor på Warpstorm, förlorar alla objectives och har en "jätterolig" cinematic experience.

Jag tycker att det är en weak army men jag tycker också att den listan Flogger och jag fixat fram kan spelas utan weak. Drar man på fler straff så yrkar jag starkt på att se över om de inte borde vara weak trots allt.

Pärssi

Inlägg av Pärssi »

Vi ska undvika weak så länge det går på nya codexar, ser inte behov av det på demonerna.

Nu har vi snart hamrat ut det sista innan version 1.4 (Den som kommer gälla till Lincon).

Den ser ut som följer, att betänka är att denna mall gäller om vi samtidigt släpper upp den allmäna kompen på Psyker mastery levels till V5 som vi lutar åt just nu.

Chaos Daemons
1 V4 Monstrous Creatures
1 V80 Models of Troops (not counting Nurglings).
1 V60 wounds of Beast-unit type models. And additional 1 for each 20 wounds thereafter.
1 V7 vehicles and Monstrous Creatures. Count each Soulgrinder of Nurgle as two. Do not count the vehicles in the second Seeker Cavalcade. And additional 1 if V11
Special: When adding up mastery levels with Chaos Daemons as primary detachment do not count the second and fourth mastery level from Heralds of Tzeentch.

Användarvisningsbild
Flogger

Chaos Daemons 6th Komp

Inlägg av Flogger »

Pärssi skrev:Vi ska undvika weak så länge det går på nya codexar, ser inte behov av det på demonerna.

Nu har vi snart hamrat ut det sista innan version 1.4 (Den som kommer gälla till Lincon).

Den ser ut som följer, att betänka är att denna mall gäller om vi samtidigt släpper upp den allmäna kompen på Psyker mastery levels till V5 som vi lutar åt just nu.

Chaos Daemons
1 V4 Monstrous Creatures
1 V60 wounds of Beast-unit type models. And additional 1 for each 20 wounds thereafter.
1 V7 vehicles and Monstrous Creatures. Count each Soulgrinder of Nurgle as two. Do not count the vehicles in the second Seeker Cavalcade. And additional 1 if V11
Special: When adding up mastery levels with Chaos Daemons as primary detachment do not count the second and fourth mastery level from Heralds of Tzeentch.
Lägg till:
Special: When adding up Flying Monstrous Creatures, don't count the first two.

Eller bara:
1 Each Flying Monstrous Creature after the second (replaces restriction above).

Det tycker jag känns vettigt. I övrigt ser det bra ut.

Jag måste bara fråga, vad fasen är syftet med att ens ha Psyker level minus?? Nästan alla arméer kan fortfarande få in 2 level 2 libbar och det är ju något av det värsta ändå.

Det sabbar för demoner och Tyranider men inte för någon annan, det är för mig ett helt obegripligt minus..

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

Flogger skrev:
Pärssi skrev:Vi ska undvika weak så länge det går på nya codexar, ser inte behov av det på demonerna.

Chaos Daemons
1 V4 Monstrous Creatures
Lägg till:
Special: When adding up Flying Monstrous Creatures, don't count the first two.

Eller bara:
1 Each Flying Monstrous Creature after the second (replaces restriction above).
2 gratis-FMC känns rakt av fel.

Skriv svar