Vad ska vi göra med de där Necrons...?

Moderatorer: Pärssi, Lillen

daskad

Re: Vad ska vi göra med de där Necrons...?

Inlägg av daskad »

refabricated skrev:Det jag tror gör att crons sticker lite i ögonen på folk är att de kirrar hårda arméer även med lätta restriktioner.
Folk gillar att numera spela traskande MEQ / inf som vandrar framåt och skjuter. Necrons e bra på att plocka just detta då de tål mer stryk än andra.

Iaf, det jag tror är att restiktionerna som finns straffar många codexar hårdare än vad de straffar crons. Tar man bort de 3 bästa sakerna i alla böcker så har crons fortfarande mkt kvar att ge. Mkt tack vara att de flesta saker i boken e stabila. Medan t.ex. BA har ett helvete att fixa en vettig lista.
Det som gör att necrons sticker i ögonen på mig är att nästan allt kostar 30-50p för lite mot vad det borde kosta!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Grattis BA :) vem och vad var det för lista?

Iaf. för att återgå till topic. Kompförslag på crons.

1 Each Cryptek after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff if transport is available.
1 Each Flyer (Night scythe / Doom scythe) after the first
1 Mindshackle scarabs on Destroyer Lord
1 Each Annihilation barges after the first
1 Each unit of Wraiths

Varför stormlorden skall ha straff fattar jag inte. Nightfight e inte lika illa som i 5:e, och har du inte köpt searchlights ...
Tycker bara techs i flygare känns straffvärda. Men kasta in ghostarcsen i minuset med.
Mindshackle känns mest jobbigt på Destroyerlords. Så illa är det inte på overlords att man behöver dra det över en kant.
Sätt ett minus per A-barge efter den första och sluta kladda med att göra ett jobbigt kombiminus på alla teslavapen. Att ha en mall som skall straffa ost och sedan ge sig på troops känns knas.
Samma med wraiths ett per enhet och klar med det.

Så, listan jag vann Warpstorm7 med skulle gå från komp1 till komp3. Samt mängden rader är halverade == behåller det enkla utformande som jag gillar med lbk-mallen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev:Grattis BA :) vem och vad var det för lista?

Iaf. för att återgå till topic. Kompförslag på crons.

1 Each Cryptek after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff if transport is available.
1 Mindshackle scarabs on Destroyer Lord
1 Each Annihilation barges after the first
1 Each unit of Wraiths

Varför stormlorden skall ha straff fattar jag inte. Nightfight e inte lika illa som i 5:e, och har du inte köpt searchlights ...
Tycker bara techs i flygare känns straffvärda. Men kasta in ghostarcsen i minuset med.
Mindshackle känns mest jobbigt på Destroyerlords. Så illa är det inte på overlords att man behöver dra det över en kant.
Sätt ett minus per A-barge efter den första och sluta kladda med att göra ett jobbigt kombiminus på alla teslavapen. Att ha en mall som skall straffa ost och sedan ge sig på troops känns knas.
Samma med wraiths ett per enhet och klar med det.

Så, listan jag vann Warpstorm7 med skulle gå från komp1 till komp3. Samt mängden rader är halverade == behåller det enkla utformande som jag gillar med lbk-mallen.

Det där tycker jag ser nice ut! Hårt kompade som de bör vara :)

Däremot undrar jag en sak, är lite dålig på necrons men Zandrekh eller Imhotekh (ofta båda) har varit med i nästan varenda hårda okompade necron lista jag läst. Något måste det väl betyda? Känns lite som att alla GK spelare spelar med Coteaz av en anledning liksom? Eller?

Stormlorden kan ju spränga var 6e fordon varje tur, vilket har hänt (fråga desertlord) så han är verkligen nice, det är ju blixtarna som är hårda, night fight är ju också nice ibland men blixtarna är ju fruktansvärda, särskilt mot fordon och monster.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Zandrekh och Imhotekh har väll egentligen bara två direkta synergier:

-Imhotekh ger Night Fight och Zandrekh tar bort Night Vision för en enhet.
-Zandrekh tillåter en enhet Flayed Ones att Deepa efter att motståndaren har kommit in från reserves och Imhotekh gör så att Flayed Ones:en inte scattrar om de Deepar inom 6" från en utvald fiendeenhet (t.ex. de som precis kom in från reserves)

Najs, va?

Stormlorden används för att han är bra. Zandrekh används för att han och Obyron är okej men framför allt ganska trixiga och roliga att spela. Den främsta kombon med alla tre är att man får tre ICs med 2+ save.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Pärssi

Inlägg av Pärssi »

Tack för goda idéer!

Enkelhet är något vi eftersträvar, men det får inte äventyra rättvisan i mallen, om någon codex behöver en massa punkter så får det helt enkelt bli så.

nytt förslag efter er feedback och diskussioner lokalt;

1 Immotek the storm lord
1 Each Cryptek after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff
1 Mindshackle scarabs
1 Each Annihilation barge after the first
1 V30 Tesla weapons (count each Tesla destructor (including twinlinked) as 5)
1 Each unit of Wraiths after the first (If a Destroyer Lord is present; 1 Each unit of Wraiths including the first)
1 Each unit of Scarabs after the first
1 V6 vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) and monstrous creatures. Count each Annihilation barge, Command barge, Night Scythe and Ghost Ark as two. And additional 1 if V10.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jag anser väl att mallen är väl egentligen helt okay men det är så mycket dubbelbestraffningar, så vill man ta med något som bestraffas så ger det inte 1 poäng utan rinner lätt iväg och ger 2-3 poäng fär kanske 1 val bara. Ska man ha att hälften av alla necrons fordon räknas som 2 kanske inte gränsen skall gå vid 6 när alla andra får ta typ 9. Samma sak med Annihilation barges ska man inte kunna ta mer än en så kanske man ska slippa att den räknas extra för tesla eller inte räknas som 2 och går man till nightscythes är den för tusan 4dubbelt bestraffad nu....

Olofs (refabricated)förslag är nog det bästa än så länge

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev: -Imhotekh ger Night Fight och Zandrekh tar bort Night Vision för en enhet.
-Zandrekh tillåter en enhet Flayed Ones att Deepa efter att motståndaren har kommit in från reserves och Imhotekh gör så att Flayed Ones:en inte scattrar om de Deepar inom 6" från en utvald fiendeenhet (t.ex. de som precis kom in från reserves)

Najs, va?
Haha, riktigt nice! Men aldrig sett någon spela med flayed ones :p

Kombat, hur menar du att man kan få 2-3 minus för ett val? Utveckla gärna :)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Säg att du har 20 tesla immortals 1 ghost arc 1 annihilation barge och vill lägga till 1 annihilation barge till då går du från 0 i komp till 3 i komp

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

kombat skrev:Säg att du har 20 tesla immortals 1 ghost arc 1 annihilation barge och vill lägga till 1 annihilation barge till då går du från 0 i komp till 3 i komp
Fast det är ju inte ett val, det är ju 4 val :)
Du får ju 3 i komp för att du kör de fyra sakerna ihop.
Om jag kör 1 hive Tyrant, 1 zoanthrope, 1 tervigon och 2 trygons och sedan vill jag slänga in swarmlorden, då går jag från komp 0 till 3 också, Psyker levels, monster och swarmlorden i sig. Det är ju så kompen kan funka och då bygger man om andra bitar av sin lista för att passa.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Det är ju det som är problem och LBK-mallens stora svaghet i min mening en sak skall aldrig bli dubbelt bestraffad man skall hitta det som är hårt bestraffa det som det var i den gamla mallen. Denna ny mallen tar upp ungefär hälften av alla grejerna i alla codexar straffar dem 1-4 gånger. Detta gör att man undeviker att spela det som mallen tar upp eller 1 om man får det sen röjer man loss bland alla andra val. Innan kunde en lista max ha 3 i komp nu kan man typ a 20 minst utan problem. Hur skall man använda mallen när en komp 20 lista möter en kom 3 lista? Det är ju himla skevt allting när det bara eskalerar till helt absurda mängder. Ända sättet egentligen att använda mallen är med restriktioner men man kan inte ha hög komp för då kan man göra typ kompfritt bra listor med vissa codexar men inte andra.

Det stora problemet är att det som kompas i mallen kompas i regel inte bara 1 utan snarare 2-4 gånger och det gäller inte bara necrons utan de flesta val som tas upp.

Skriv svar