Mycket bra idetheWatchman skrev:Skulle kunna funka som:Snot skrev:Som ett stor tröskelfan så undrar jag om ni funderat på hur/om den här mallen är tänkt att fungera med det?
1, inga minus
2, max 1 minus
3, max två minus
LBK-mallen
Re: LBK-mallen
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
DitoTadaotoko skrev:Dock käns det som att minus 1 blir ganska standard lista då i alla fall jag vill ha minst åtta bilar i alla mina builds.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Ooooooost!Skulliz skrev:DitoTadaotoko skrev:Dock käns det som att minus 1 blir ganska standard lista då i alla fall jag vill ha minst åtta bilar i alla mina builds.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
+1DHettNeck skrev:Ooooooost!
och jag är faktiskt ganska allvarlig med det.
Ja' än't bittä'!
Tittar man på alla ETC armeer så kommer 90% av dem att få 1 straffpoäng. Det är bara någon enstaka tyranidarme som hamnar på 2 och sen hamnar alla IG ETC armeer på 3.
Menar ni att av alla armeer som spelas på ETC så är IG tre gånger så hårda som alla andra armeer eller?
Menar ni att av alla armeer som spelas på ETC så är IG tre gånger så hårda som alla andra armeer eller?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Syftet var ju att främja variation, och alla IG-listor på ETC såg likadana ut. 
Space wolves borde defenetivt få nått minus för long fangs tex mer än 2 enheter
@Nefrums: Jag ser det lite som att mallen kanske inte alltid straffar det som är objektivt hårdast, utan snarare det som 40k-Sverige ser som ostigast / drygast att möta. Till exempel Nob Bikers som är stenhårda mot vissa typer av arméer men antagligen inte är orkernas bästa build för all comers-situationer, och dessutom kostar de så många poäng att de är svåra att effektivt kombinera med de andra sakerna som ger komppoäng.
IG-kompen straffar däremot väldigt bra och poängeffektiva saker som funkar väldigt bra tillsammans, så det är mycket lättare att nå 3p. Å andra sidan är två av straffen gränsvärden som man kan lägga sig precis under om man vill mallopta (fast 8 fordon är nog en rätt låg gräns om man jämför med hårdheten på många andra saker som ger poäng).
Rent generellt verkar de flesta arméer kunna ta smällen av ett komppoäng och bygga en riktigt hård lista på det, så 3- och till viss del även 2-poängsnivån blir rätt meningslösa för många arméer.
IG-kompen straffar däremot väldigt bra och poängeffektiva saker som funkar väldigt bra tillsammans, så det är mycket lättare att nå 3p. Å andra sidan är två av straffen gränsvärden som man kan lägga sig precis under om man vill mallopta (fast 8 fordon är nog en rätt låg gräns om man jämför med hårdheten på många andra saker som ger poäng).
Rent generellt verkar de flesta arméer kunna ta smällen av ett komppoäng och bygga en riktigt hård lista på det, så 3- och till viss del även 2-poängsnivån blir rätt meningslösa för många arméer.