Det är det enda som demonerna har för att kontra flyers, samt är de sinnessjukt dyra och de kan dö av Bolters och den viktigaste biten, inga av deras FMCs kan skjuta, vilket är vad som gör tex. flygande hive tyrants så bra.
Precis som vissa arméer kan ha en flyer på komp 0 borde demoner få ha två FMCs på komp 0. Men ja, förstår om ni inte ändrar det, det finns någon form av rädsla för FMCs bland communityn som ibland känns obefogad.
Det är det enda som demonerna har för att kontra flyers
Är det inte effektivare att använda Soulgrinders till det? Rent spontant känns 3 styrka 7 skott med Skyfire (även med demonernas BS) bättre än d3+1 styrka 6 hits. Framför allt om man väger in vad man betalar för det.
Sant, glömde bort soul grinders där ett tag. Dock är D3+1 autohits ofta bättre än 1-2 hits från en soul grinder, beroende på armourn på soul grindern då såklart.
Jag har spelat med FMCs sedan 6e kom nu och jag fattar inte grejen, kanske blivit hemmablind men när ett monster med 4-5 wounds får en träff och ramlar ner så har de nu 3-4 wounds (oftast) och då kan de skjutas av allt (samt kan demonprinsar och kairos instantgibbas av S10 vapen).
Att bara få spela 1 svider ordentligt för demoner alltså, särskilt när man inte ens kan ta en gående prins utan att göra dem till psykers (för att få något som helst försvar mot skytte) och då får man minus för psyker levels (vilket jag fortfarande gärna vill ha svar på då psyker levels inte borde ge minus för någon armé).
Ta en komp 0 demonarmé och jämför med en komp 0 tyranidarmé eller grey knight armé, det är helt orimligt IMO då demonarmén dör innan den ens kommer fram. Där finns det några få saker som hjälper demonerna, detta är flygande monster och även snabba enheter dock är dessa väldigt begränsade i kompmallen så på komp 0 så får man inte in dem.
Tycker det är ok med en FMC på komp 0. Gillar inte dubbelstraffet på MCs eftersom de dör som flugor utan vingar, har knappast något skytte att tala om och kostar mycket poäng.
Angående Psyker levels så tycker jag det känns lite fel att straffa Heralder överlag (med låg LD) och Kairos (som är en relativt dålig lvl 4 eftersom han är så random och har bara en bra discipline per huvud).
Demonprinsar (Telepathy, Biomancy, Divination), GUO (Biomancy) och Keeper (telepathy) är bra psykers, resten är halvbra.
en hård lista som inte borde få gå igenom 0-kompat är:
here we go
typ
Keeper of secrets
4 Slaanesh Heralder varav en sitter på pålle och har reroll to hit locus de andra i daemonetterna och har Mov through cover locus
typ
Keeper of secrets
4 Slaanesh Heralder varav en sitter på pålle och har reroll to hit locus de andra i daemonetterna och har Mov through cover locus
2x Soulgrinders med torrent flamer och MoS
1x Daemonprince med vingar lite powers och 2d6 skjuta rewarden och kanske nått mer
Typ nått sånt borde kompa noll hur jäkla hårt som helst
Det där kompar 0, med all rätt. Vi har nog lite olika åsikt om vad som är hårt, den där listan ser ok ut, med lite flyt. Keepern dör som en fluga mot arméer som har skytte, daemonettes dör mot bolters eller liknande. Men kanske kan 100 daemonettes som springer över bordet göra lite skada, kanske. Du är extremt känslig mot skytte och kan inte göra något alls mot Flyers eller FMCs, förutom din egna demonprins då som kanske kan vector-strika lite grann och om den har mark of Tzeentch kan den psychic skjuta lite grann.
Tror orks gör det där jobbet bättre då de kan skjuta, samma med nids. Brist på skytte är en väldig svaghet i hela armén.
Är det inte bättre att släppa på de saker som Flogger mfl föreslår och kompa i efterhand istället. Det är lättare att kompa upp senare men sällan man kompar ner för man kompade för hårt. Ingen vet på allvar hur CD spelar ännu men det verkar mera och mera som en svag armé i mina ögon (och alla andra demonspelare jag pratat med för den delen).
Kompen på troops är för låg. Jag ska spela "Last man standing" 2/4 och med nuvarande komp förslag så kan jag ta Max 54 troops utan att kompa. Det är alldeles för lågt för en armé utan transporter och skytte med T3.
Psykers till CD borde verkligen släppas fritt då de inte bara har sämre LD än andra utan som tidigare sagt helt saknar skytte utan psykers (ej inräknat 3 möjliga val under heavy support). En Greater Daemon utan vingar är död på en runda då alla utom en har 5+ save, vingarna är vad som får dem ens spelbara. Så att släppa lite på FMC regeln är ett måste också. Idag kompar tex kairos och lord of change komp 3! på bara två gubbar med 2 skytte attacker var!! Att kompa FMC, MC och psykers slår hårt mot CD. Alla måste inse att de inte är som andra arméer och att de lider hårdare än någon av den generella kompen som i praktiken är dubbel bestraffning.
kombat skrev:en hård lista som inte borde få gå igenom 0-kompat är:
here we go
typ
Keeper of secrets
2x Soulgrinders med torrent flamer och MoS
1x Daemonprince med vingar lite powers och 2d6 skjuta rewarden och kanske nått mer
Typ nått sånt borde kompa noll hur jäkla hårt som helst
Ser inte denna lista sluta över hälften in någon turnering med komp 1-3. Enda chansen är just i en noll komp turnering. Inget mot flyers, bara en snabb enhet och sen ska resten promenera två rundar för att nå närstrid. Wipe out