LBK-mallen

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
theWatchman

Re: LBK-mallen

Inlägg av theWatchman »

Nefrums skrev:Tittar man på alla ETC armeer så kommer 90% av dem att få 1 straffpoäng. Det är bara någon enstaka tyranidarme som hamnar på 2 och sen hamnar alla IG ETC armeer på 3.

Menar ni att av alla armeer som spelas på ETC så är IG tre gånger så hårda som alla andra armeer eller?
Dock spelas ETC utan IC... Hade ETC spelats med ICs så hade det nog sett annorlunda ut. Då tror jag nästan alla ETC-armeér hade haft minst 2 minus...

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

theWatchman skrev:
speedfreek skrev:Är det ett grundsyfte att det skall finnas max tre minus till varje armé?
Jag kan tänka mig ett par tre arméer som förtjänar minus för fler än tre saker.
Max tre var tanken. Riktigt simpelt ska det vara. Man skulle naturligtvis kunna tänka sig att öka till 5 eller ännu mer men så en dag står man där med en kopia av RT-mallen.

Tror de får va bra med 3 sålänge.
Jag skulle kunna tänka mig att följande rad läggs utanför varje enskild armé och gäller generellt:
"1 AP*8/1750 or more of the following: vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) and units of Landspeeders and Monstrous Creatures. Do not count Drop Pods."

Det skulle inte göra någon jättestor skillnad just nu, och jag kommer inte på något atm som jag känner måste läggas till, men då finns det utrymme till 3 mer arméspecifika minus för de arméer som har flera jobbiga/ostiga builds. Vissa har ju varit inne på att SW kanske behöver det, exempelvis.

Lysande alternativ, btw :) Jag ser detta i princip som okompat med den lilla begränsning som behövs för att göra listor lite mer varierade samt att olika codexar ska kunna ha en chans (iaf om man bara tillåter 1 minus per lista). Edit: kanske funkar med den resultatjustering som nämns i första posten också..
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

En fråga om jag har förstått systemet rätt. om 8 bilar ger minus på 1750 betyder det att det blir 10 bilar på 2000pts efter som att man avrundar uppåt?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Tadaotoko skrev:En fråga om jag har förstått systemet rätt. om 8 bilar ger minus på 1750 betyder det att det blir 10 bilar på 2000pts efter som att man avrundar uppåt?
Stämmer

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Jag fattar inte hur man räknar. Någon som kan förklara får oss/mig som är dumma/dum i huvudet.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

The Gretchin skrev:Jag fattar inte hur man räknar. Någon som kan förklara får oss/mig som är dumma/dum i huvudet.
Det han sa...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Det finns 2 olika typer av minus. Det ena får du för att du helt enkelt har det som står på raden, och det andra får du om du har en viss mängd av något särskilt jobbigt. Jag visar med SM som exempel:
Space Marines
1 Lysander and/or Calgar + Landraider
1 Vulcan + AP*10/1750 total of melta weapons and thunder hammers
1 AP*8/1750 or more of the following: vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) and units of Landspeeder. Do not count Drop Pods
Oavsett vilken poäng man spelar med får man -1 om man har Lysander och/eller Calgar samt en Land Raider i arméen.

Spelar man Vulcan beror det på poängen man spelar med hur många meltas/dunderhammare man får ha innan -1 kickar in. Säg att man spelar 1500p, då får man -1 om man har 1500*10/1750 = 8,57 = 9 (avrundas alltid uppåt i mallen) meltas/dunderhammare eller fler. Spelar man däremot med 2000p måste man ha 2000*10/1750 = 11,42 = 12 st för att få -1.

Samma sak för fordonen. På exempelvis 1000p får man -1 om man har 1000*8/1750 = 4,57 = 5 eller fler fordon och/eller landspeeder skvadroner. Spelar man just 1750 får man per definition alltid minuset när man når så många som siffran efter AP, i detta fallet alltså 8 eller fler fordon på 1750p.

Detta innebär ju så klart att mallen handlar uteslutande om gränsvärden. Antingen lägger du dig precis under (för att lägga sig lägre än så är ju bara dumt..), eller så tar du minuset och går all in. På LBK touren som kommer där listorna ska vara 2000p lär det alltså vara exakt 9 fordon i precis varje marines lista, varken färre eller fler...

Och för att fortsätta exemplet, vill man spela Vulcan på nästa tourtävling, som alltså är 2000p, ska man antingen ha 11 meltas/dunderhammare och slippa minus, eller så tar man sitt minus och trycker in precis så många meltas/dunderhammare som bara är fysiskt möjligt. Det absolut mest korkade man kan göra är att ta 12 stycken...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Johannesson skrev:Det finns 2 olika typer av minus. Det ena får du för att du helt enkelt har det som står på raden, och det andra får du om du har en viss mängd av något särskilt jobbigt. Jag visar med SM som exempel:
Space Marines
1 Lysander and/or Calgar + Landraider
1 Vulcan + AP*10/1750 total of melta weapons and thunder hammers
1 AP*8/1750 or more of the following: vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) and units of Landspeeder. Do not count Drop Pods
Oavsett vilken poäng man spelar med får man -1 om man har Lysander och/eller Calgar samt en Land Raider i arméen.

Spelar man Vulcan beror det på poängen man spelar med hur många meltas/dunderhammare man får ha innan -1 kickar in. Säg att man spelar 1500p, då får man -1 om man har 1500*10/1750 = 8,57 = 9 (avrundas alltid uppåt i mallen) meltas/dunderhammare eller fler. Spelar man däremot med 2000p måste man ha 2000*10/1750 = 11,42 = 12 st för att få -1.

Samma sak för fordonen. På exempelvis 1000p får man -1 om man har 1000*8/1750 = 4,57 = 5 eller fler fordon och/eller landspeeder skvadroner. Spelar man just 1750 får man per definition alltid minuset när man når så många som siffran efter AP, i detta fallet alltså 8 eller fler fordon på 1750p.

Detta innebär ju så klart att mallen handlar uteslutande om gränsvärden. Antingen lägger du dig precis under (för att lägga sig lägre än så är ju bara dumt..), eller så tar du minuset och går all in. På LBK touren som kommer där listorna ska vara 2000p lär det alltså vara exakt 9 fordon i precis varje marines lista, varken färre eller fler...
Bra svarat.
Stämmer helt, utom att jag tror du kommer ha fel om antalet fordon i alla marine listor...

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Kanske att någon inte har tillräckligt många, men ingen kommer att ha fler än 9 i alla fall. Sen är det klart, jag har inte läst missions heller, så är det mycket kill points lär det ju också spelas färre fordon.

Edit även på denna posten: Eftersom det tydligen inte går att se missions i förväg (utan inside information :) ) så har du nog rätt i att inte alla spelare kommer att maxa antalet fordon. Kan ju bli trist med KP för dem i så fall. Har man däremot inside information kanske oddsen att maxa fordonen ökar betydligt :twisted:
Senast redigerad av 1 Johannesson, redigerad totalt 22 gånger.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

När det gäller fordonsbiten. Känns lite konstigt att en Land Raider bidrar lika mycket som en Armoured Sentinel... Vissa anser nog inte att en full skvadron sentinels är tre gånger så jobbigt som en ensam raider...

Visserligen kan man alltid hävda att man får skylla sig själv om man tar exempelvis armoured sentinels när mallen används... lite som att ta en lasgun till en lascannon duell, samt ett lysande exempel på inverterad malloptning...

Låst