Tänker inte ge mig in på att jämnföra mellan kodexar för då kan vi hålla på länge.
Ser i övrigt samma sak som innan, vad är skillanden mer än ni straffar allt mer? Ni tar ju ingen som helst hänsyn till att vissa saker kräver andra för att bli bra(läs brutna).
Så hämta kaffet för detta kommer bli en lång post...
Mina kommentarer, med motivering.
- Immotek, crons vill oftast gå 2:a och vem e rädd för en sieze från en arme som skjuter 24''. Tycker mest siezen är kass då den frestar dig att ta ett dåligt beslut. Och är det så farligt att vad 6e pryl i din arme måste ta 2-3 saves i 2-3 rundor? Och att det är natt, en eller 2 pulsar så fixar man den biten för ~samma poäng. Men du får lite lansar på kuppen. I ärlighetens namn känns detta minus mest som att någon nån gång i 5e fick hela sin arme bortpangad av immoteks blixtar. Har ni räknat odds på honom och blixtarna?
- Cryptechs, dessa blir jobba när flygare e med i matchen. Och flygare straffas redan 4ggr. Ett för flygare, ett för necron flygare, teslaskatten och sedan fordon. Jag hoppas inte minuset e avsett gående killar. Haywirepinnarna e bra, men gående med 12'' range? Det enda som skulle lida mot dem är en arg Landraider som nyss släppt ut sitt innehåll och då e nog pinnen kokt...
- Mindshackle scarabs, dessa skall ha minus på Dlord(kanske) men det borde kanske bakas in i wraithminuset. Men, sen när är man livrädd för skarab på en traskande lord/overlord? Visst kan en eller annan Dreadknight behöva tänka sig för innan den hoppar rakt fram. En del andra bumrush enheter måste tänka lite på hur de avancerar, men värre e det inte. Och sedan skall LD slaget faila med så drygt 50% att shacklas.
- Annibarges, lagom straff men med allt extra för telsa, fordon osv så kund ni lika gärna satt dem på 1 per barge och vara klara med det.
- Beskattning på teslavapen, är detta inte bara ytterligare ett sätt att straffa annibarges och flygare? Skillnaden mellan att spela 29 eller 30 immortals känns inte så relevant. Så varför inte bara straffa skiten ur TL tesladestructor direkt? Och eftersom barges och flygare straffas så illa så kommer de där 5 extra som destructorn ger inte spela någon roll mot antalet immortals.
- Wraiths, lagom med straff. Inte mer att säga om detta.
- Scarabs, fattar inte minuset. Borde det inte vara på spindlar? och med generellt sämmre cover är scarabsen ganska kassa. Finns det ngn som spelar scarabfarmen längre? I 5e var den lite läskig iom 3+ cover, nu får den bara 5+, det gör ganska stor skillnad samt att det alltid är de längs fram som dör.
- Fordonsminus, mer straff på saker som redan straffas. Att spamma fordon är inte ost i 6e. Så detta tjänar bara till att straffa saker en extra gång. == meningslös redundans.
Nu låter jag kanske lite gnällig, men detta är bara mina åsikter. Men vad får man in för listor på komp3 numera? Kommer det bli variation?
2 Dlorder
2 Enheter wraiths
~29 Immortals
1000p smuts.
Eller:
2 flygare
1550p smuts.
Eller:
2 Annibarges
1 flygare
1500p smuts
Vad kommer detta spela mot?
DA - Ta alla cyklar du vill + cp banner.
DE - Alliera in fortune och ta nästan vad du vill. Eller ta 30 venoms...
GK - Draigo+coteaz+alla psykanoner du vill.
IG - Vendetta + 3 manticoror samt i princip vad du vill utom flyer.
Ork - Dubbel nobbiker eller 200+ kroppar
osv.
Jag är väl medveten om att Necons går mkt bra internationellt men vilka listor e det? Något i stil med denna:
D. Lord 2+, scythe, scarab.
D. Lord 2+, scythe, scarab
4x5 warriors
4 flyg
2x6 wraiths w 1 whip in each unit
10 scarabs
3 x A barge
Drullar in på 14 enligt nuvarande förslag. Kan någon annan codex ens teoretisk komma upp i hälften utan att aktivt jaga så mkt kompstraff som möjligt? Och är denna lista mer än 3ggr så falig som det jävligaste valfri annan codex kan prestera?
Vad är målet med mallen? Tidigare var det att ta bort de värsta net-listsen och det funkade fint.
Vad håller ni på med nu? Försöker jämnställa alla codexar? Isf har ni lite mer arbete att göra med de andra böckerna...
Ska från och med nu försöka hålla mig borta från diskussionen men kanske går det att provocera fram någon reaktion till
Ni har iaf enligt mig lyckats bra med att kompa bort mitt intresse för necrons i turneringar som använder lbkmallen. Känns som att det nog är bättre att spela en codex där jag kan osta till tusen och hamna på komp 0.
phew... mkt galla på en gång. Tro nu bara inte att jag inte uppskattar ert arbete, komp e nice! Så är även rätten till åsikter.