Jag fattar inte

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Gutmann
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 jun 2012, 17:17

Jag fattar inte

Inlägg av Gutmann »

Fattar ingenting av kompmallen, betyder:

"Imperial Guard
1 Each Vendetta after the first
1 Each Commissar, Lord Commissar and/or Independent Character with Fearless / And
They Shall Know No Fear if an infantry platoon exists in the army
1 >AP*8/1850 vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear), count each
Manticore and Vendetta as two."

att jag som impspelare får ett komp poäng för varje fordon över 8 st forodn och att då varje manticore räknas som 2 poäng och fordon över 31 AV räknas in i den kvoten, medans mina scoutsentinels inte räknas alls

till lincon då det är 1850, vad bör jag göra för att inte döda mig själv med komp?

kan nån förklara på svenska hur kompmallen funkar, är inget mattegeni heller så lätt som möjligt är att föredra:P

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Jag fattar inte

Inlägg av Lottomannen »

Du får ett poäng om ditt totala antal fordon med AV på 31 eller mer (dvs allting som har bättre än 10-10-10) överstiger 8. Manticore och Vendetta räknas som två fordon per styck.

Sen så ger varje vendetta efter den första ett poäng.
Kombinerar man det med det allmänna flyerstraffet (ett poäng per flyer, med vissa undantag) så ser man snabbt att en vendetta är nice. Mer än så ger ordentligt med kompstryk.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Jag fattar inte

Inlägg av Katarsis »

Alla fordon med högre av än totalt 31 räknas som ett fordon, men Manticores räknas som två fordon.
Har du fler fordon än vad formeln anger så får det 1 i straff.

Så på 1850 får du straff om du har fler än 8 fordon (eller sju fordon och en Manticore), på 1500 får du straff om du har fler än 6 fordon (1500*8/1850=6.48) och så vidare.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Gutmann
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 jun 2012, 17:17

Re: Jag fattar inte

Inlägg av Gutmann »

okej tufft, då vet jag:P

Hur många komp brukar folk satsa på att ligga på? eller försöker alla ligga på 0?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Jag fattar inte

Inlägg av Katarsis »

Det beror helt på turneringen. SO Spring t.ex. har en tröskel på max 2 i komp vilket betyder att alla som vill ha en chans att vinna turneringen antagligen kommer att lägga sig på just komp 2. Allt beror på hur kompen faller ut på tureringen; får man 1 i bonus per komp och match och en vinst ger 10 så tror jag att många läger sig på komp 0, men får man bara 1 i bonus per komp och turnering och vinst ger 20 så kommer nog de flesta att lägga på sig mycket kompstraff.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Gutmann
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 jun 2012, 17:17

Re: Jag fattar inte

Inlägg av Gutmann »

får man komp även för en valkyria utöver den första eller får man ett om man har med bara en?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Jag fattar inte

Inlägg av Flogger »

Gutmann skrev:får man komp även för en valkyria utöver den första eller får man ett om man har med bara en?
Valkyrie ger -1 för att den är en flyer. Sedan ger den inga fler minus. Två stycken ger -2 för då är det två flyers osv.

Bara vendettan som ger extra minus.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar