Vad ska vi göra med de där Necrons...?

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Pärssi

Inlägg av Pärssi »

Necrons är svåra att kompa, en enkel men tråkig och inte alltid helt rättvis lösning är att ge dem 1 i startkomp, bara för att de kan bygga hårda saker med nästa allt i codexen, men det innebär samtidigt att man inte kan spela dem med 0 i komp, vilket kan vara önskvärt ibland.

Vi har funderat på följande ändringar (i kursivt)

Necrons
1 Immotek the storm lord
1 Each Cryptek after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff and/or Chronometron
1 Each Flyer (Night scythe / Doom scythe) after the first
1 Mindshackle scarabs
1 3 Annihilation barges
1 V30 Tesla weapons (count each Tesla destructor as 5)
1 V35 Immortals
1 >2 Barges (counting both Annihilation and Command barges)
1 Each unit of Wraiths after the first
1 Each unit of Scarabs after the first
1 V7 vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) and monstrous creatures. Count each Annihilation barge, Command barge, Night Scythe and Ghost Ark as two. And additional 1 if V11.

Sänka fordons/MS gränsen till 5 och 9 edyl.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Ska Ghost arcs verkligen räknas som 2 fordon? Iövrigt bra tillstramning. Sen borde ju doomschyten vara med om Nightschyten är det.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Vad ska vi göra med de där Necrons...?

Inlägg av refabricated »

Gillar utvecklingen av LBK-mallen.

"The aim of this document is not to balance each codex. It is simply a way to punish players for taking the absolute “best” in their codex. Thus, it will hopefully produce a greater variety in armies."
Citat från 2.2 (5e)

Förlåt mig min sarkasm. Men har inte denna mallen börjat vandra ganska långt från sin ursprungstanke? Jag gillade idén med en grov mall som _inte_ pillade med detaljer. 2-4 rader som räcker för att skapa hygglig balans var nice. Om det fortsätter som det ser ut så kommer vi snart sitta med 2 detaljstyrande kompmallar.

Kanske e en bättre lösning att lätta alla andra än att slita hår och sucka över att allt i Necronboken är bra?
Jag vet inte, men jag gillar inte utvecklingen som LBK-mallen e på väg mot. Back to basics!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

För att isåfall gå back to basics får man nog ge typ necrons och GK automagiskt komp 1.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Likt Olof anser jag att LBK-mallen har gått helt bananas från sitt ursprungliga syfte och i dess nuvrande form är den så skev så det gör spelet mer obalanserat än okompat (inte hårdare men den kompar vissa rba saker men inte andra, där av obalans) Detta märktes när den användes på warpstorm.

Varför GK och Necrons utmålas som brutna vet jag inte man har redan kompat bort det mesta i necron codexen, med tex trippel bestraffning på annihilation barges dubbel på flygplanen, hela 1 komp för att man har en sketen mindshackle scarabs...

Iaf DA, CSM, Daemons, Nids, SM, IG, SW, Eldar, DE, Tau och BA kan man göra ungefär lika bra som GK och Necron. Det enda riktigt dåliga codexet som har det rätt tungt numera är BT alla andra är helt spelbara (även SoB).

Jag tror man nog skall gå tillbaka och begrunda syftet med mallen om jag skall vara ärlig för fortsätter man likt detta så har man en nya RT-mall och det arbetas redan på en sådan...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker det är kanon att mallen blir lite mer avancerad för att få bättre balans(om den lyckas är en annan fråga). Att säga att den snart är en RT-mall är fullständigt felaktigt, då den inte är i närheten av lika komplex.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Gillar att mallen försöker ordna upp sig själv! När man kompar blir det alltid obalans, frågan är bara åt vilket håll.

Jag ser gärna necrons kompas sönder totalt så de blir spelbara men inte mer. Likaså med GK.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Pärssi

Inlägg av Pärssi »

För att styra tillbaka till topicen; några andra saker som behöver tillkomma / ändras på Necrons?

Ni som hävdar att GK måste kompas mer, vad isf?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

GK och crons är ganska lika.
Gk skjuter lite mer, crons tål lite mer.

Strikes med psy gör 0,0396w per poäng.
TeslaImmo gör 0,0388w per poäng.

Precience, psyförsvar gör skillnaden, ATSKNF osv. Fattar inte att inte fler folk spelar strike-spamm :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

refabricated skrev:GK och crons är ganska lika.
Gk skjuter lite mer, crons tål lite mer.

Strikes med psy gör 0,0396w per poäng.
TeslaImmo gör 0,0388w per poäng.

Precience, psyförsvar gör skillnaden, ATSKNF osv. Fattar inte att inte fler folk spelar strike-spamm :)
Om vi nu ska jämföra immortals och strikes med psybolt så tål inte cronsen "lite mer", de tål 1,94 ggr så mycket per poäng. Står man bara och dakkar är immortals är sjukt mycket bättre med andra ord, det är inte ens nära.

Skriv svar