CSM, Orks och annat 6th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Flogger »

kelaino skrev:Det blev ändrat till att om man klarar LoS så går träffen till den modell som står närmast karaktären, så man kan inte sprida wounds (som tas i samma runda) på samma sätt som förr. (Hur det blir om man ställer flera modeller i BtB ska jag inte ge mig in i, men man blir hur som känsligare mot blasts isf.)
Men så har det ju varit senaste halvåret?

Har du flera i baskontakt väljer du vem som ska ta woundet. Detta leder till att man kan göra LoS shenanigans precis lika bra som förr fast du måste ha några i baskontakt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av kelaino »

Då har du inte missat något för det är vad som ändrades i senaste FaQ:en (april 2013) :). (Enda andra om Look out sir! i Faqen är att man inte får ta LoS! mot wounds man fått genom att någon annan klarar ett LoS!-test och det antar jag inte åsyftas.)

Passar på att bumpa din fråga:
Flogger skrev:Så vad exakt kan man göra mot en destroyer lord med mind shackle och 6 wraiths? Vad jag märkt krävs det oftast större delen av en 1850 armé för att ens kunna döda det där. Bör verkligen inte gå in på komp 0.
Eller pratar vi om vanliga lords och inte destroyer lords?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

arnestig
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jul 2013, 13:11
Ort: Jönköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av arnestig »

Flogger skrev:
kelaino skrev:Har du flera i baskontakt väljer du vem som ska ta woundet. Detta leder till att man kan göra LoS shenanigans precis lika bra som förr fast du måste ha några i baskontakt.
Fast du måste ju börja allokera wound på en modell. Du får ju inte byta modell bara för att flera står i baskontakt.
Tar du 6 wounds på lorden och väljer att LoS:a dem, så får du börja med en 3++ på en valfri modell om flera wraiths står i B2B.
När han dör så väljer du nästa, osv...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av DHettNeck »

arnestig skrev:
Flogger skrev:
kelaino skrev:Har du flera i baskontakt väljer du vem som ska ta woundet. Detta leder till att man kan göra LoS shenanigans precis lika bra som förr fast du måste ha några i baskontakt.
Fast du måste ju börja allokera wound på en modell. Du får ju inte byta modell bara för att flera står i baskontakt.
Tar du 6 wounds på lorden och väljer att LoS:a dem, så får du börja med en 3++ på en valfri modell om flera wraiths står i B2B.
När han dör så väljer du nästa, osv...
Precis. Man väljer vilken som är närmast och den är närmast hela skytteattacken ut.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av daskad »

Ja, och mot nästa attack får man välja en annan om man vill
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Poet »

Ser bra ut.. men känns sjuuukt meningslöst att ta bort komp på flygare när ni sätter den som 8 fordon? på 1750-1850 får du ändå minus för flyget och sen är det v11 på nästa minus.. dvs, du får -2 så fort du väljer ngt annat fordon typ.. eftersom alla räknas som 2. Så om ni vill göra det möjligt att spela med 1 flygare kan ni inte räkna det som mer än 5.

För övrigt känns det rätt stabilt.. =)

/Jimmy Hesselberg

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Röde »

Flogger skrev: Så vad exakt kan man göra mot en destroyer lord med mind shackle och 6 wraiths? Vad jag märkt krävs det oftast större delen av en 1850 armé för att ens kunna döda det där.
Lite Som med Belial och en stor enhet deepande sköldtermosar. De har du inte så lång stund på dig att skjuta ut innan du har dem i ansiktet. De nämns ju inte ens i mallen och de är ju ändå scoring...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:
Flogger skrev: Så vad exakt kan man göra mot en destroyer lord med mind shackle och 6 wraiths? Vad jag märkt krävs det oftast större delen av en 1850 armé för att ens kunna döda det där.
Lite Som med Belial och en stor enhet deepande sköldtermosar. De har du inte så lång stund på dig att skjuta ut innan du har dem i ansiktet. De nämns ju inte ens i mallen och de är ju ändå scoring...
De kan inte gå 12" och Ignorera terräng, samt har de färre wounds än wraiths+Dlord. Belial slår inte ens nära så hårt som en Dlord och har inte heller T6 så kan instagibbas (och inte få ställa sig upp). Samt kostar en stor termos enhet mer

Nej, inte riktigt samma sak tycker jag.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

arnestig
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jul 2013, 13:11
Ort: Jönköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av arnestig »

D-lorden ignorerar inte terräng.
Hur är det med Belial - har inte han lite shooting också inbakat?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Röde »

Flogger skrev:
Röde skrev:
Flogger skrev: Så vad exakt kan man göra mot en destroyer lord med mind shackle och 6 wraiths? Vad jag märkt krävs det oftast större delen av en 1850 armé för att ens kunna döda det där.
Lite Som med Belial och en stor enhet deepande sköldtermosar. De har du inte så lång stund på dig att skjuta ut innan du har dem i ansiktet. De nämns ju inte ens i mallen och de är ju ändå scoring...
De kan inte gå 12" och Ignorera terräng, samt har de färre wounds än wraiths+Dlord. Belial slår inte ens nära så hårt som en Dlord och har inte heller T6 så kan instagibbas (och inte få ställa sig upp). Samt kostar en stor termos enhet mer

Nej, inte riktigt samma sak tycker jag.
Nej det är det inte. Det har du rätt i. Men de dimper ner där spelaren vill utan scatter i den runda spelaren vill. Twinlinkat skytte, splitfire... Kan vara svårt för många att hantera.
Att Destroyer Lord med Mindshackle scarabs och en enhet wraiths kompar 2 med en del andra rätt tuffa enheter inte ens omnämns i mallen känns skevt. Och ska du nu försöka klämma in mer än en cryptek tillsammans med ovannämnda enheter kompar du 3. Och så ville man ha flyg i 6e... ;)
Senast redigerad av 1 Röde, redigerad totalt 18 gånger.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar