LBK mallen v1.5 BETA2

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Flogger »

Första Draken kan kompa 0 och andra kan kompa 2. Det är helt ok. Men en borde man få spela. Räkna den som 2-3 fordon.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Sv: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Pärssi »

Vår tanke är att om man använder upp hela eller stora delar av fordonscappen till sin drake så är den lite mer hanterar i en match (dvs alla anti-tank vapen får bara ett mål).

Idén;
1 V8 vehicles and Monstrous Creatures. Count the first Heldrake with baleflamer as 8 vehicles (with Hades autocannon as 7) and each Flying Monstrous Creature as 2. And additional 1 if V12.

1each hel drake after the first
....

Dvs en drake = komp 0, en drake och en flygande prins = komp 1

Så för övriga är det alltid komp på varje efter den första samt;
Vendettan värderas till 7 (så att vendetta + manticora kompar 1), storm raven till 6, men till 8 med hurricane bolters för GK.

Necrons flyg räknas som 5.

Vad tror ni om idén, hur många fordon ska de räknas som?

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Sv: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Pärssi »

kelaino skrev:Som dhettneck säger så måste man höja 0-nivån om man ska släppa in alla flyg på komp 0, detta då mallens mål väll är (optade) arméer på samma komp ska vara lika starka.
Vi försöker att överlag införa en liten höjning i mallen, dvs man ska kunna spela hårdare listor på komp 0, till den slutgiltiga version 1.5. Vad som är just komp 0 och inte är ju helt subjektivt men vi (och alla aktiva på den här delen av forumet, en än gång tack för era inlägg) genom konstanta småjusteringat håller den på en rimlig nivå.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att det är ett rätt bra förslag faktiskt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av refabricated »

Jag hade gärna sett att man kan spela 1-2 flygare/fmc, lite trollisar och några bilar på komp 0.

Extremspamm (5+ flygare/fmc) == komp 3
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Katarsis »

Mag-El skrev:För egen del kan jag säga att om inte Storm Raven och Baleflamer Draken kompar kan man lika gärna lägga ner.
Håller verkligen med. Men allt handlar ju egentligen om vad man tycker att de olika kompstegen betyder. För mig betyder komp 0 att man har gjort en sjysst lista och hållit sig borta från de värsta valen.

Redan nu tycker jag egentligen att man får in för mycket ost på komp 0 för att jag skall tycka att det är roligt att spela, det är lite på gränsen varje gång om jag bestämmer mig för att åka på en LBK-kompad turnering. Skulle detta ändras till att man börjar få i drakar och stormravens på komp 0 betyder det antagligen att jag lägger mig på andra sidan gränsen och inte åker på dem turneringarna. Men alla har ju olika uppfattning om vad som är kul.

@Pärssi: Skulle man då kanske inte kunna räkna varje Obbe som två fordon, varje Psychic Power som 1 fordon och allies som 8 fordon, och när man ändå är igång byta namn på fordonskompen till ISAL?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Flogger »

Pärssi skrev:Vår tanke är att om man använder upp hela eller stora delar av fordonscappen till sin drake så är den lite mer hanterar i en match (dvs alla anti-tank vapen får bara ett mål).

Idén;
1 V8 vehicles and Monstrous Creatures. Count the first Heldrake with baleflamer as 8 vehicles (with Hades autocannon as 7) and each Flying Monstrous Creature as 2. And additional 1 if V12.

1each hel drake after the first
....

Dvs en drake = komp 0, en drake och en flygande prins = komp 1

Så för övriga är det alltid komp på varje efter den första samt;
Vendettan värderas till 7 (så att vendetta + manticora kompar 1), storm raven till 6, men till 8 med hurricane bolters för GK.

Necrons flyg räknas som 5.

Vad tror ni om idén, hur många fordon ska de räknas som?

Gillar idén!

Men tycker absolut att necronflyg ska ta upp lika många fordon som vendettor och drakar.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av refabricated »

Rent generellt tycker jag ni skall göra komp 2 och 3 meningsfullt att spela. På Lincon gällde följande:
Om man bara möter komp:
Komp MaxPoäng 0 1 2 3
0 78 78 84 90 96
1 76 70 76 82 88
2 74 62 68 74 80
3 72 54 60 66 72

Utläses till:
Med komp 0 kunde man max ta 78p för egen maskin, mötte man enbart komp 3 kunde man ta 96p
Med kom 3 kunde man max ta 72p, mötte man enbart komp 0 kunde man enbart ta 54p

Medelkompen på LIncon var 0,51.
Så det man kunde ta i snitt med 12-0 i alla matcher var:
0 81
1 73
2 65
3 57
Vinnaren av turneringen tog 65p. Så spelade man komp 2-3 kunde man inte vinna ens om man 12-0:ade i alla matcher(vilket var _mkt_ svårt beroende på bra(enligt mig) missions).

Att det är så bra att spela lågkomp förstör mallen till viss del då en del arméer kompas hårt medan andra kan ta(typ) vad de vill på komp 0. Varför skall man inte få spela hårda arméer och ha en chans att vinna turneringen?

När LBK-mallen var bra(enligt mig) så var det en mall som tillät det mesta men stoppade den värsta osten. Komp 0 var halvhår och komp 3 var stenhård ost.

Jag gillar inte att man gått ned och pillar på enhetsnivå med kompen numera. Då kan man lika gärna göra en ren IASL mall där man får 30p att köpa sin arme för och sedan kör vi. För 2 år sedan var det crons och GK som var de bästa codexarna och det var långt ned till 2:an. Nu är det snarare så att det är Cron, GK, Tau, Nids, CD, CSM, DA, Eldar som ligger högst i näringskedjan. Det finns enligt mig bra mkt mindre behov av att jämna ut differenser. Visst har BA och orker problem, men det kommer nog böcker till dem med så småningom. I den takten som GW gör nysläpp så dröjer det nog inte så länge.
Ett annat problem med att gå in och pilla på enhetsnivå är att det lätt går egenintresse i diskussionerna när skalpellen närmar sig en enhet som man gillar/använder. Där är jag inte bättre än andra.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Sv: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av kombat »

refabricated skrev:Rent generellt tycker jag ni skall göra komp 2 och 3 meningsfullt att spela. På Lincon gällde följande:
Om man bara möter komp:
Komp MaxPoäng 0 1 2 3
0 78 78 84 90 96
1 76 70 76 82 88
2 74 62 68 74 80
3 72 54 60 66 72

Utläses till:
Med komp 0 kunde man max ta 78p för egen maskin, mötte man enbart komp 3 kunde man ta 96p
Med kom 3 kunde man max ta 72p, mötte man enbart komp 0 kunde man enbart ta 54p

Medelkompen på LIncon var 0,51.
Så det man kunde ta i snitt med 12-0 i alla matcher var:
0 81
1 73
2 65
3 57
Vinnaren av turneringen tog 65p. Så spelade man komp 2-3 kunde man inte vinna ens om man 12-0:ade i alla matcher(vilket var _mkt_ svårt beroende på bra(enligt mig) missions).

Att det är så bra att spela lågkomp förstör mallen till viss del då en del arméer kompas hårt medan andra kan ta(typ) vad de vill på komp 0. Varför skall man inte få spela hårda arméer och ha en chans att vinna turneringen?

När LBK-mallen var bra(enligt mig) så var det en mall som tillät det mesta men stoppade den värsta osten. Komp 0 var halvhår och komp 3 var stenhård ost.

Jag gillar inte att man gått ned och pillar på enhetsnivå med kompen numera. Då kan man lika gärna göra en ren IASL mall där man får 30p att köpa sin arme för och sedan kör vi. För 2 år sedan var det crons och GK som var de bästa codexarna och det var långt ned till 2:an. Nu är det snarare så att det är Cron, GK, Tau, Nids, CD, CSM, DA, Eldar som ligger högst i näringskedjan. Det finns enligt mig bra mkt mindre behov av att jämna ut differenser. Visst har BA och orker problem, men det kommer nog böcker till dem med så småningom. I den takten som GW gör nysläpp så dröjer det nog inte så länge.
Ett annat problem med att gå in och pilla på enhetsnivå är att det lätt går egenintresse i diskussionerna när skalpellen närmar sig en enhet som man gillar/använder. Där är jag inte bättre än andra.
Det var väldigt bra skrivet Olof!

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av DHettNeck »

Jag börjar också känna att mallen börjar bli lite väl krånglig. Personligen skulle jag gärna se att LBK-mallen blev lite simplare igen och faktiskt jobbade inom ett lite större spann där flera kompsteg faktiskt var spelbara. Typ att man hade komp 0-5 och spelade om 20BP varje match med aktiv komp. Då skulle man kunna ha väldigt många each X och Each X after the first. Slänger in något exempel:

Necron
1 Each Wraith/D.Lord after the first
1 Each Flyer
1 Each A.Barge after the first

Tau
1 Each Ritide/Unit of broadsides after the first
1 Each part of five markerlights after 8
1 Each part of two Crisis/Commander after 5
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar