Inför Garagegames I - Listdiskussion

Turneringar i Nyköping

Moderatorer: Lillen, Nos40k, Denkan

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Röde »

Spelbjörn skrev:Nej, den köper man till. Jag tycker bara att det känns lite fånigt att INTE ha den då inget annat i min armé KAN ha den ;)
Ok. My bad. Modellen har den ju på alla bilder så jag har fått för mig att den var standard... Jag skulle också köpt till den.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Denkan »

Vill börja med att be om ursäkt, det va inte meningen att få dig att känna som att jag sågar listan vid fotknölarna eller känna att du inte vill komma. Jag vill att du kommer då jag vet att hur som haver får man alltid ett trevligt motstånd (och möjligheten att kapitulera) samt en trevlig match mot dig.

Men jag har spelat Iyanden konstant sen supplementet släpptes och jag vet hur jag skulle ha spelat din lista för att få ut maximalt av den. Vad jag menade med mitt inlägg var att ge förslag på kanske nån möjlig ändring på listan för att få den lite mer i level.
Jag ser jättegärna att du spelar Iyanden - och är det så att din kanon är fastlimmad så kör med den. hela inlägget var ett försök att ge lite konstruktiv kritik.

Du behåller listan precis i det skick du vill :-) Jag har ju alltid möjlighet att korrigera lite med våran egen komp om jag märker att det barkar åt skogen och du totaldominerar ;)
Spelbjörn skrev:Om det är just själva wraith-konceptet som helt enkelt är för hårt för din grundtanke med Garagegamers Denkan, som du själv skriver, så är det bara att säga till och så ställer jag min plats till förfogande. Hoppas bara att jag får tillbaka anmälningsavgiften.

Eller så kör jag min armé på 1850p och tar "straffet" där istället... Eller är det just att Eldar bara är för bra för vanligt helgspel?

Eldar 1850p
The Lost Maiden World of Tal'an'eth

HQ
Siosanna – Priestess of Ynnead
Spirit Seer (Warlord) 70p
Spear of Teuthlas 15p
___
85

Wraith Seer 185p
D-Cannon 40p
___
225p

Troops
5 WraithGuards 160p

5 WraithGuards 160p

5 WraithGuards 160p
D-Scythes 50p
Wave Serpent 115p
Spirit Stones(Wraith pilot) 10p
Extra Shuriken Cannon 10p
___
345p

5 WraithBlades (Swords) 160p

5 WraithBlades (Axes) 160p

Heavy
Wraithlord 120p
Ghost Glaive 5p
2 Shuriken Cannons 30p
___
155p

Wraithlord 120p
2 BrightLances 40p
___
160p

Wraithknight 240p
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Spelbjörn
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 sep 2013, 19:25

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Spelbjörn »

NEJ! Jag blev inte alls sågad! Förlåt mig Denkan, det var inte alls meningen att framstå som att jag kände mig oönskad! Det är svårt med att formulera sig så att tonläget slår igenom i skriven text. Det var helt 100% ärligt menade förslag från min sida. Jag vill komma dit och spela för att ha kul OCH att min motståndare ska ha kul. Jo, jag erkänner att det blir lite fånigt att göra en lista så "dålig" som möjligt men om listan är alltför hård i första läget så finns det ju inte några andra val! Eller?

Så jag menar verkligen att jag kan (för att se till att saker blir så jämna som möjligt)

a, Köra med 1850p
b, Spela med Codex:Eldar. Därför att i ärlighetens namn så ÄR ju inte min craft world "Tal'an'eth" samma sak som Iyanden, eller hur! Jag har aldrig varit helt bekväm med att köra en counts-as-armé i alla fall. Hade det bara funnits ett singing spear i codexen eller i unit entry:n för Seers så hade jag nog inte kört på C:I. Jag spelar gärna C:E om jag får dispens för att köpa ett vanligt singing spear så att allt är WYSIWYG.
c, Spela med Codex:Iyanden och bara se till att INTE välja primaris och stryka hjälmen.
d, Att min armé straffas med poängavdrag för att balansera så att det blir en rättvis match.

Om det fortfarande är för hårt så ÄR det bara att säga till så hoppar jag över så att DU Denkan faktiskt får spela så dricker jag kaffe, tittar på och har lika kul ändå.

Jag ber om ursäkt Dennis, det var INTE meningen att få det att framstå som att jag kände mig påhoppad, det gjorde du inte!

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Denkan »

Spelbjörn skrev:NEJ! Jag blev inte alls sågad! Förlåt mig Denkan, det var inte alls meningen att framstå som att jag kände mig oönskad! Det är svårt med att formulera sig så att tonläget slår igenom i skriven text. Det var helt 100% ärligt menade förslag från min sida. Jag vill komma dit och spela för att ha kul OCH att min motståndare ska ha kul. Jo, jag erkänner att det blir lite fånigt att göra en lista så "dålig" som möjligt men om listan är alltför hård i första läget så finns det ju inte några andra val! Eller?

Så jag menar verkligen att jag kan (för att se till att saker blir så jämna som möjligt)

a, Köra med 1850p
b, Spela med Codex:Eldar. Därför att i ärlighetens namn så ÄR ju inte min craft world "Tal'an'eth" samma sak som Iyanden, eller hur! Jag har aldrig varit helt bekväm med att köra en counts-as-armé i alla fall. Hade det bara funnits ett singing spear i codexen eller i unit entry:n för Seers så hade jag nog inte kört på C:I. Jag spelar gärna C:E om jag får dispens för att köpa ett vanligt singing spear så att allt är WYSIWYG.
c, Spela med Codex:Iyanden och bara se till att INTE välja primaris och stryka hjälmen.
d, Att min armé straffas med poängavdrag för att balansera så att det blir en rättvis match.

Om det fortfarande är för hårt så ÄR det bara att säga till så hoppar jag över så att DU Denkan faktiskt får spela så dricker jag kaffe, tittar på och har lika kul ändå.

Jag ber om ursäkt Dennis, det var INTE meningen att få det att framstå som att jag kände mig påhoppad, det gjorde du inte!
;) - du ska spela (punkt)
kom med Iyanden (du behöver inte ta primarisen tex. det finns lösningar på allt) eller vanliga eldar du får inget kopminus för det :)
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:Iyanden är jättetufft och fluffigt.
Personligen anser jag väl "fluffig" Iyanden beståendes av typ 40 guardians och kanske 10 wraithguards och inte en enda wave serpent. Listan består praktiskt taget bara av stenhårda saker (förutom två enheter med närstridsvapen då, men då de är scoring är de inte fy skam de heller). Tycker listan känns mer som en klassisk "så hård som möjligt som går att gömma bakom "fluff"-kortet".
Vilket känns märkligt då jag vet precis hur trevlig Tobias är att spela mot, listan känns verkligen inte som en tobias-lista, alldeles för hård ;)
Mina nids hade MYCKET HELLRE spelat mot en maxad screamerstjärna i en "fluffig" tzeentch lista än den där Iyanden listan :roll:

Detta är dock inget negativt, jag tycker det är roligt att se dig bygga stenhårda listor Tobias! Jag kommer ha roligt mot dig oavsett! :D

Däremot är "fluff"-begreppet något som används hejvilt på detta forum trots att ingen verkar ha någon som helst aning om vad det egentligen betyder. Vissa anser att det betyder mjukt, andra anser att det betyder historiskt i 40k universumet, andra anser en bakgrundshistoria till sin armé (oavsett vad den innehåller) är fluffigt o.s.v.
Det finns inte med i SAOL och man kan praktiskt taget förklara det hur man vill. Väldigt många på detta forum har "fluffmongo" skrivet i sin signatur, jag har svårt att se vad det ens betyder..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Spelbjörn
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 sep 2013, 19:25

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Spelbjörn »

Men vad säger ni andra som läser denna tråd? Jag vill verkligen INTE komma till en trevlig och mjuk helg med en lista som ingen egentligen vill möta. Jag vill att armén ska vara mjuk OCH fluffig.

Som jag skrev tidigare så är bakgrunden att det bara finns en enda levande eldar kvar från denna värld. Siosanna: High Priestess of Ynnead - God of the Dead. Hon leder sin styrka av fallna soldater i en jakt på den Grey Knight Chapter Master som förrådde dem till en Daemon prince of Nurgle och dömde hennes värld till en plågsam undergång. Denna lista är INTE tänkt att vara en Iyanden! Den är inte tänkt att ha ens en enda levande eldar förutom Siosanna. Hade det varit Iyanden så hade det ju funkat fluffmässigt med ett fåtal guardians och någon enhet med aspects, men de finns inte längre, de dog!

Ni har ju sett min lista. Jag har inga andra modeller, och själva grundidén är ju att hela armén ska vara död = wraiths! Ge mig konstruktiv kritik på hur jag kan få den spelbar och rolig att möta. Mina idéer kretsar just nu kring att:

a, stryka Guardian Helm
b, stryka Spear of Teuthlas
c, använda Primaris power från C:E = min craft world är ju alltså INTE Iyanden
d, för de 30p jag får över köpa The Phoenix Gem för 25p... Känns ju rätt så fluffigt att en dödsprästinna skulle kunna återuppstå, eller hur?
e, då landar jag på 1990p, ingen farseer, inga scatter lasers, inga holo fields, ingen springa-skjuta, ingen odödlighetshjälm...

Ni som har uttryckt skepsis över att listorna varit FÖR hårda. Vad anser ni? Är det som Flogger säger att den här listan är HÅRD så har jag misslyckats kapitalt och jag har skapat något som är emot allt jag står för inom 40K och figurspel i stort... och jag börjar seriöst fundera på att hoppa av på riktigt!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Flogger »

Ta inte för mycket på mina ord Tobias. Jag spelar två arméer och båda två avskyr något du har massor av, DISTORT. Sist jag spelade mot distort mötte jag två wraithknights och de autodödade 4 monster (2 tervigons och 2 hive tyranter) på 2 turns. Så jag har extremt dålig erfarenhet av distort.

En tanke bara, om du bara har en levande varelse kvar, vem kör båtarna? ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Denkan »

Spelbjörn skrev:
a, stryka Guardian Helm
b, stryka Spear of Teuthlas
c, använda Primaris power från C:E = min craft world är ju alltså INTE Iyanden
d, för de 30p jag får över köpa The Phoenix Gem för 25p... Känns ju rätt så fluffigt att en dödsprästinna skulle kunna återuppstå, eller hur?
e, då landar jag på 1990p, ingen farseer, inga scatter lasers, inga holo fields, ingen springa-skjuta, ingen odödlighetshjälm...

Ni som har uttryckt skepsis över att listorna varit FÖR hårda. Vad anser ni? Är det som Flogger säger att den här listan är HÅRD så har jag misslyckats kapitalt och jag har skapat något som är emot allt jag står för inom 40K och figurspel i stort... och jag börjar seriöst fundera på att hoppa av på riktigt!
Jag tror att skippa "Iyanden" och bara köra vanlig eldar codex softar ner en del.
Sen är jag, som jag alltid sagt, inte orolig över att nån kommer få en tråkig match mot dig.
:-)
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Flogger »

Jag tror jag skippar nids och tar mina nurgledemoner igen, var länge sedan de fick leka på turnering :)

Samt kan jag använda min Plague Hulk från IA.

Men lite bitter på att ni inte tillåter super heavies utan d-vapen, Scabeiathrax hade velat vara med och leka ;)

Ny lista då, som kompar 0 på LBK förövrigt:

From the Garden of Nurgle...

Ku'Gath Plaguefather - 260

Great Unclean One - 280
2 Greater Rewards
Level 3 Psyker

6 Beasts of Nurgle - 312

3 Nurglings - 45
10 Plaguebearers med champ - 95
10 Plaguebearers med champ - 95
10 Plaguebearers med champ - 95


6 Plague Drones - 327
Venom Sting
Plague Banner
Champ med Greater Reward

Daemon Prince - 335
Warp-forged armour
Daemonic Flight
2 Greater Rewards
Level 3 Psyker

Plague Hulk of Nurgle - 150 (imperial armour: apocalypse)

Total: 1994
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Gonka Koff »

Det var en betydligt mer intressant och kul armé än nidsen du postat! Jag har visserligen lite dålig koll på hur hård den är och så, men den har en skön feeling.
Sen begriper jag inte varför du hoppar på Spelbjörn som ju uppenbarligen inte har i avsikt att komma och köra över sina motståndare med ett kluckande skratt... ;). Din nids-lista var i mina ögon betydligt hårdare och dessutom med ett rätt tveksamt fluff...
Jaja, det är som det brukar vara, och så som du redan nämnt här, -att folk är najsare när man träffas än när man nördrejgar på svenskaföttikå. Du är ju asnajs i verkligheten, men fan vad du kan trigga min anti-trollreflex här på forumet!
/peace, Gonka
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar