Gamers weekend 2020 - ITC

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Jonnyboy92
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2019, 22:19

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av Jonnyboy92 »

fauh skrev:
15 nov 2019, 11:52
Den stora skillnaden är väl att du kan välja att inte spela WE och då ha tillgång till majoriteten av din codex. Som Dark Eldar spelare så finns inte den lyxen.

Sen bara genom att skumma igenom battlescribe lite snabbt så är det ju typ 1 hq val (soreror) med en massa olika options (bike, jp, olika demoniska ridjur etc.) Och en del demon-specifika grejer (ingen tzeentch etc.)

Oavsett så är min poäng att dark eldar boken är byggd på ett sätt där GW medvetet designat datasheets, armekonstruktion och balanserat hela boken kring detta.


För att frångå det specifika exemplet för Dark Eldar så vill jag dessutom belysa ett par andra exempel som bör ses över

1. Ynnari Karaktärer i Craftworld / Drukhari arméer - Bu eller bä? Enligt reglerna så kan de inkluderas utan att störa de övriga arméerna men påverkas inte heller av subfaktions regler etc. Bestäm hur ni vill göra där, tror rent tekniskt att de kanske behåller <Ynnari> som subfaktion. Spontant borde de INTE vara ok.

2. Nya Inquisitor reglerna och alla imperie arméer - funkar typ som ovan har inte stenkoll på dem eftersom det är nytt men det ska kunna gå att ta dem i ett Space Marine armé utan att sabba doktriner så fundera på hur ni vill göra där. Igen rent spontant borde de INTE tillåtas.

3. Astra Militarum har ett stort gäng enheter som har andra subfaktion keywords än övriga arméen:
* Primaris Psyker
* Lord Commisar
* Astropath
* Commisar
* Bullgryns
* Crusaders
* Ministorum Priest
* Officer of the Fleet
* Ogryns
* Ratlings
* Tech-Priest Enginseer
* Wyrdvane Psykers
* Valkyries
* + alla Tempestus Prylar

Rent spontant känns det som att Astra borde få ett undantag om att de bara får ta ett <REGIMENT> keyword i arméen så att ovannämnda enheter inte exkluderas.

4. Både Death Guard och Thousand Sonds har enheter de kan ta som inte har Heretic Astartes och Death Guard faction keywords utan bara är Demons ( typ Plaguebearers och Horrors etc. ) känns även spotant som att de borde få ta dem. Liknande fall finns säkert i andra böcker också där det finns enstaka enheter som inte har samma faktion keywords som resten av arméen av fluff-anledningar men där det är uppenbart att man såklart ska kunna ta dem som en del av samma detachment / armé.
Man kan inte ta plaguebearers eller andra Nurgle daemons enheter i en Death guard detachment eftersom dom inte har <Deat guard> som keyword. Enda anledningen att dom är med i codexet är för att dom kan summonas av Death guard karaktärer.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av Youndi »

Efter diskussion inom klubben, och med konsulter från TOK, har vi beslutat att släppa restriktionerna. Första posten har uppdaterats i enlighet med detta.

Pellesvall
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 maj 2018, 18:06

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av Pellesvall »

Bra beslut. Ännu mer peppad!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av fauh »

Ok. Glädjande besked! Kommer en liten inbetalning ikväll!

Land_Raider
Inlägg: 493
Blev medlem: 15 okt 2008, 07:07
Ort: Malmö

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av Land_Raider »

Betald och klar! Bankerna har utvecklats och Dag Samuels kunde äntligen bli Dag Samuelsson :D
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

waldahl
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 jan 2018, 12:56

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av waldahl »

Har jag förstått det rätt att det är 3 detachment och sedan alla vanliga regler som gäller numera?

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av Youndi »

waldahl skrev:
25 nov 2019, 14:24
Har jag förstått det rätt att det är 3 detachment och sedan alla vanliga regler som gäller numera?
Det är riktigt. 3 detachements på 1850 poäng. Och GWs vanliga regel om max 3 av samma datasheet om det inte är troops.

KaptenFunck
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 mar 2016, 08:38
Ort: Örebro

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av KaptenFunck »

Är jag blind eller har ni plockat bort alla begränsningar som har varit tidigare angående LoW, namngivna karaktärer osv?.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av Youndi »

KaptenFunck skrev:
26 nov 2019, 17:15
Är jag blind eller har ni plockat bort alla begränsningar som har varit tidigare angående LoW, namngivna karaktärer osv?.
Namngivna karaktärer är tillåtna. Lord of War togs bort av misstag, det är åtgärdat nu. Man får alltså inte ha LoW.

Alurian
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 apr 2013, 23:45

Re: Gamers weekend 2020 - ITC

Inlägg av Alurian »

Varför tillåts inte low? Jag är sugen på att åka men blir tyvärr ganska tråkigt om man kompar bort low. Då det kommer bli en extrem marinemeta där man bara behöver vara förberedd på andra marines. Kör personligen inte med lord of wars men det känns som ni försöker kompa bort något som var bra 2018 men som idag inte är ett problem för någon.

Skriv svar